Liggcyklar

Felväxlingar med kedjeväxel är t ex när kedjan hoppar utanför framklingorna.

Med Rohloff har jag någon enstaka gång upplevt att det blivit en nedväxling när jag velat ha uppväxling. Kanske har det berott på dåligt spånda växelvajrar och eller att växelnavet hoppat mellan lågväxlar och högväxlar lär finnas en reduktionsväxel + 7 steg i vardera registret.

Thure
 
På långturen hade jag konventionellt system med tre klingor fram och sju eller åtta bak. Minns inte. Det var ju trots allt mer än ett halvt decennium sedan cykeln köptes. Trots att jag försökte växla med mekanisk empati var allt helt slut när jag kom hem. Försökte slita alla drev lika mycket och låg kvar på samma växel så mycket som möjligt istället för att hoppa upp och ner igen när det var kuperat. Hade också lägsta möjliga hastighet över krönen för att försöka spara på bromsarna. Ofta kom man ändå upp i aerodynamisk maxfart i förhållande till väglutningen. Underhållet blev väl varannan vecka. Smörjning oftare. Regn och grusvägar sliter på grejerna. Speciellt när bakre föraren nästan går i backen.
 
Undra om det skulle funka med ett Nuvinchi-nav. Då borde i alla fall felväxlingar vara ett minne blott. Har Nuvinci N360 på min favoritcykel...
/Niklas
 
Hej Niklas
Jag ska titta på ditt nav av ren nyfikenhet. När min cykel levererades var inte vajrarna spända alls, de ledde till ett stort glapp i vridhandtaget, de gav bekymret att jag fick greppa om när jag skulle växla åt andra hållet. Nu har jag spänt vajrarna och växlarna funkar mycket bra. Jag tror inte att Rohloff har problem med felväxlingar. Jag tror mer på vajerspänningen, friktion på grund av slitage rost eller dåligt smorda böjar, kanske också för skarpa böjar.
Nu är Ture ingen nybörjare, men vi alla har varken tid kraft eller ens intresset av ett klanderfritt underhåll, vilket kan tyda på att navet är felfritt, med det kan finnas andra orsaker.

Som sagt, jag har inte tittat på de nav du föreslår, motsvarar ditt nav ett Rohloff, eller anser du att det är bättre. Åsikter är inget man kommer någon stans men har jag förstått. Men jag är ändå intresserad av vad andra tycker, oavsett om det finns tabeller på motsatsen, åsikter skapar debatt och spekulationer och en trivsammare dialog, tabeller kan vara något som inte överensstämmer med verklighetens behov.
 
Nuvinchinavet har steglös reglering av utväxlingen, vilket gör det ganska unikt (rätt kadens regerar). Utväxlingsomfånget på 360% motsvarar ungefär omfånget hos en kedjeväxlad cykel med utväxlingen 46-36-26 i fram och 11-23 i bak.

Rohlof-navet har 14 fasta lägen, där stegen ligger ungefär som en mtb-cykel om jag inte missminner mig. Jag har dock aldrig prövat Rohlof-navet, så jag ska inte uttala mig om detta. Däremot tror jag att Thure Björk har Rohlof-navet på sin drömvintercykel http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3325&all=1
/Niklas
 
Hej Niklas
Jag har själv Rohloff, men jag vet inte hur jag ska jämföra ditt nav med mitt.
För mig är det bara siffror, det säger mig ingen ting. Kanske vet du bättre.
Så här ser min konfiguration ut 48-36 fram och 15 bak med mitt 14 växlade Rohloffnav, det blir 42 växlar. Jag har som sagt ingen aning om hur utväxlingen blir i jämförelse med dina siffror. Kan du beskriva de i ord för mig kanske? Går det?
 
Har du tvådelat i fram, så borde du väl få 28 växlar och inte 42 växlar med ditt Rohloff-nav?

Svårt att beskriva utväxlingen i ord. Men Nuvinchi-navet är alltså steglöst och saknar således fasta lägen, vilket gör det väldigt lätt att hitta en lämplig växel för att kunna ha önskad kadens.

Den lägsta "växeln" på ett Nuvinchi N360 är alltså 3,6 gånger lättare än den högsta "växeln". Det motsvarar ungefär utväxlingsförhållandet hos en touringcykel med 46-36-26 i fram och 11-23 i bak.. På min cykel har jag 38 i fram och 21 i bak.
/Niklas
 
Klart att det är 28. Jag hade tankar på tre klingor fram i två månaders tid, därför ligger 42 kvar i huvudet likt ett mantra.
Vad jag förstå så här långt har du större spann och något lägre. Eller hur? Skulle jag byta bakdrevet till 11, skulle vi då ha samma spann på växlarna.
 
Själv föredrar ag utanpåliggande växlar framför navväxlar, framförallt för att de utanpåliggande är mycket enklare att underhålla.

Det finns nämligen inga underhållsfria växlar, och jag har lessnat på krånglande navväxlar med fett som efter en halv vinter tappat sin temperaturstabilitet och det helt plötsligt inte går att växla då det är kallare än fem plussgrader eller ännu värre, där koggarna till frihjulet fastnar så att det bara går runt. (det har jag iohförsig varit med om med ett kasettbakhjul med)
 
Det skiljer en hel del mellan olika växelnav hur pass underhållsfria de är vid vinterbruk. Shimano Nexus 8 växlade är betydligt bättre än Nexus 7. Men bägge dessa har en oskyddad del av vajern intill navet som tyvärr lätt bäckar igen av smuts vintertid.

Rohloff är i en klass för sig med dubbla och helkapslade vajrar till reglaget. Lite av mina erfarenheter av vintercykling med Rohloff http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3325&reviewID=6338&all=1

Kedjeväxlar fungerar hyggligt i minusgrader men slaskföre och modd vägsalt smuts i temeperaturer som varierar mellan plus och minus som vid Stockholmsvintrar är rätt tufft för kedjeväxling.

Thure
 
En fördel med trehjulig liggcykel är att man kan klicka ur högerfoten och växla ner på klingornas undersida med hälen samtidigt som vänster ben trampar baklänges. Sen är det bara att följa med med växelföraren och vips gör det inget att man stannat på fel växel. Det hände ibland, kom jag på, när rast togs omedelbart efter en lång nedförslöpa och man bara rullade in.
 
Jag är inte väldigt erfaren som cyklist och ännu mindre som långfärdscyklist men jag är väl medveten om varför det inte har blivit mer cykling tidigare. Det har varit smärtsamt och gett mig mest negativa upplevelser. Jag hade alltid ont i rumpa, nacke, handleder och rygg när jag cyklade min konventionella cykel.

Nu har jag aldrig ont och det känns som man skulle kunna cykla hur länge som helst bara orken i benen räcker till. Jag har börjat ett nytt liv med liggcykel och det är en fantastisk upplevelse att få den positiva sidan av cykling men ändå slippa att det gör ont.

Visserligen har jag länge sneglat på liggcyklar men har nog tyckt att de är väldigt dyra cyklar och dessutom kändes det lite osäkert att skaffa en cykel som man inte vet om man kommer att gilla.

Som tur är så tog jag beslutet att beställa en Easy Racer Tour Easy från tillverkaren i USA. Detta är en klassisk amerikansk liggcykel som har funnits sedan tidigt 80-tal och har vunnit flera hastighetstävlingar.


Den är väl beprövad och ansedd som vägledande lwb recumbent (liggcykel med lång hjulbas) och den är vanlig som touring liggcykel i USA.

Har ingen erfarenhet av andra varianter av liggcyklar så jag kan inte göra en personlig jämförelse men jag gillar konceptet med lång hjulbas för det gör den trygg i höga farter, lätt att sätta ner fötterna, bra sittställning med god uppsikt över trafiken, bekväm, funkar bra på grusvägar eller asfalt, samma ögonhöjd som bilister, snabb med rätt cyklist, lätt att lära sig cykla.

Jag ser verklig fram emot många långfärdsäventyr med denna cykel!!!!
 

Bilagor

  • utsidan Gold-Rush-EVO-feature.png
    utsidan Gold-Rush-EVO-feature.png
    192.2 KB · Visningar: 449
  • utsidan  C-Rush-2.1-feature.png
    utsidan C-Rush-2.1-feature.png
    168.5 KB · Visningar: 445
  • utsidan   Tour-Easy-Adventure-feature (1).png
    utsidan Tour-Easy-Adventure-feature (1).png
    170.9 KB · Visningar: 439
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
perosen stulna liggcyklar Långcykling 6
olaf Nyfiken på liggcyklar? Långcykling 32

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...