Anpassa en gammal MTB till krig

Hej!
Har äntligen fått tag i en gammal MTB Cycle Pro Trail med stålram, min plan är att bygga om den för tuff långfärdscykling med tung packning på dåliga vägar ute i världen. Föredrar lätt mekat och tåligt framför senaste och lättaste komponenterna. Så utsidare vad har ni för roliga förslag?
 

Bilagor

  • cykel2.jpg
    cykel2.jpg
    282.8 KB · Visningar: 2,924
Det du borde satsa på om det skall vara "fail safe" är i huvudsak ett enkelt växelsystem, eller inget sådant alls. Reservdelar för bromsar kan du ha med dig i väskan.
 
Ska du lasta tungt tror jag pakethållaren kommer att ge med sig hyggligt snabbt. Vobblar du lite och kör på ojämn väg kommer fälgarna nog att skeva.
Vore det inte billigare att köpa en riktigt gammal gedigen kron-cykel som är gjord för just det de efterfrågar. Som bonus får du bra kullager - trampar du lite rejält på förmidagen så rullar den nästan hela eftermidagen :)
Stora lårmuskler är en positiv bi-effekt på nämda cykel.

/Patrik, som på sin pendlarcykel förstört/nött ut trampor, fälgar, bakaxel, bakgaffel (lodräta delen av ramen), flaskhållare, lysen och växelreglage utöver rena slitdelar som vajer, bromsklotsar, kedja, drev, däck&slang och då lastar jag med 90kg mig själv och kankse 10kg kläder och datorväska normalt
 
Antar att budgeten är begränsad? Bättre pakethållare är nog ändå ett krav för ok packväskor. Se till att inte hälarna tar i väskorna, mtb har ofta kortare kedjestag. Byta gaffel till en med lowriderfästen för bättre viktfördelnlng? Kolla så hjulen inte är dåliga redan - ekerspänning, skevhet, rundhet samt att fälgsidorna inte är sönderbromsade.

Googla sedan "Tuva cyklar långt", läs och ge dig av. ;)
 
hm så om jag förstått er rätt borde jag byta ut:
-Pakethållare
-fälgar
-växlar
Något mer?

Just nu sitter det cantileverbromsar på den vilket ska bytas ut till v-bromsar likaså växelreglage och bromshandtag. Växlarna 7 SIS shimano vet jag inget om men dem ser ut att vara lätt mekade och tåliga, nån som vet?

Fälgarna tänkte jag byta ut till dubbelbottnade anpassade för hårdare MTB cykling. Styret och styrstammen blir något mer flexibelt så att jag kan variera greppet och höjden enkelt. Pakethållare både fram och bak i stål, blir troligtvis och få någon bekant att svetsa ihop det.

Stora frågetecknet just nu är vevlagret och naven, vad ska jag tänka på? Har cyklat på en cycel pro annan modell över tusen mil, ramen är ypperlig kvalitet på och därav är jag beredd att lägga ner tid och energi på detta projekt.

Budgeten finns där men spenderas hellre på roligare saker under resans gång och helst inte på en kron-cykel, tyvärr Patrik ;)
 
Kul projekt !
Jag skulle köpa några nya mycket robusta hjul - (ev med navdynamo fram och laddare), bockstyre eftersom jag gillar det, kanske styränds-reglage för växlar (friktion istället för fasta lägen), troligtvis ny drivlina - vevparti, bakväxel, krans, kedja. Så lätta växlar som möjligt. Nya proffsiga pakethållare fram och bak.
 
hm så om jag förstått er rätt borde jag byta ut:
-Pakethållare
-fälgar
-växlar
Något mer?

Just nu sitter det cantileverbromsar på den vilket ska bytas ut till v-bromsar likaså växelreglage och bromshandtag. Växlarna 7 SIS shimano vet jag inget om men dem ser ut att vara lätt mekade och tåliga, nån som vet?

Fälgarna tänkte jag byta ut till dubbelbottnade anpassade för hårdare MTB cykling. Styret och styrstammen blir något mer flexibelt så att jag kan variera greppet och höjden enkelt. Pakethållare både fram och bak i stål, blir troligtvis och få någon bekant att svetsa ihop det.

Stora frågetecknet just nu är vevlagret och naven, vad ska jag tänka på? Har cyklat på en cycel pro annan modell över tusen mil, ramen är ypperlig kvalitet på och därav är jag beredd att lägga ner tid och energi på detta projekt.

Budgeten finns där men spenderas hellre på roligare saker under resans gång och helst inte på en kron-cykel, tyvärr Patrik ;)
...

Vevan är A och O.. En glappande vev är det jävligaste jag vet... Där får du inte spara.
 
Vevlagret är det sista jag kommer att spara in på;) Idag har jag bra framväskor ifrån vaude blir dock att byta ut de bakre biltemaväskorna..

Har räknat lite på vad allt skulle kosta och kommit fram till att delarna går på under 2500 kr med bakre ORTLIEB väskor ifrån Tyskland. Cykeln fick jag för 400kr så en långfärdscykel under 3000 kr är inte illa pinkat!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
Hultan Gammal touring renoveras? Långcykling 14
wahcana Hållbar/långlivad gammal damcykel!??? Långcykling 4
alven Bygga om gammal racer Långcykling 28
GunnarH Gammal broms + ny fälg = dålig bromsverkan Långcykling 9
Gammal racer/ ny teknik Långcykling 2
sanjacobi Iceland by Wheels, MTB i högländerna Långcykling 8
andy69 Bygga om MTB till långfärd...? Långcykling 20
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Långcykling 0
sirugo Frakta MTB på flyg Långcykling 7
Fraktal MTB eller LVG Långcykling 8
Supreme Cykeldator på MTB Långcykling 8
friluftaren Långcykling med MTB? Långcykling 12
realout Asfalts-slicks til MTB? Långcykling 2
jimpaw Ferrino MTB eller R.P Skystar 2.1 ????? Långcykling 0
Avslut090305 MTB-touring! Långcykling 0
argento SPD-pedaler - skillnader mellan racer och MTB? Långcykling 6
Running Farmer Kungsleden på MTB i slutet av september Långcykling 1
Nyman Köpa MTB på beslagauktion Långcykling 6
piper råd om cykelstorlek? och MTB på långa vättern? Långcykling 8
Sallle cykleväska på mtb? Långcykling 3
jamo Klickfix passar inte på tjockt mtb-styre Långcykling 3
rolfs Tidsvinst Racer vs MTB? Långcykling 13
chinerunner Riksgränsen-Piteå 75 mil MTB Långcykling 2
bergholm 40 mil på MTB. Vilken utrustning? Långcykling 43
obiwan Northshore mtb i Växjöskogarna! Långcykling 0
Test005 Ny på MTB, nybörjarutrustning. Vad tror ni? Långcykling 0
HenkeD MTB val? Långcykling 11
bergholm Val av MTB? Långcykling 0
Tobias_P Kungsleden med MTB Långcykling 9
bergochcykel SPD-pedaler och MTB fšr nybšrjare Långcykling 2
Rillo Scott Boulder MTB Långcykling 0
ghynton MTB-tips till stigar, fjäll och långturer Långcykling 1
Marielle_Värmland Köpa MTB, men vad skall jag ha?? Långcykling 3
Mz Lufttryck i MTB Långcykling 7
pezeta Att byta gaffel på MTB Långcykling 2
jmlove Vive la France:Normandie-Atlantkusten-Pyrenerna på MTB Långcykling 0
Lina J MTB-klubbar i Nacka/Hellas? Långcykling 1
Öst MTB i Gbg området Långcykling 3
lappelill Bromsbelägg till MTB Långcykling 2
BOBen mtb kompisar Långcykling 1
millamill mtb-klubb i sthlm Långcykling 3
mountain Traningsprogram, MTB Långcykling 1
mejsel Ont i ryggen vid mtb Långcykling 6
a_forsgren köptips på billig mtb? Långcykling 10
d-b Bra cykelbutik (MTB) i Stockholm? Långcykling 3
tfs_johan MTB på Gotland Långcykling 3
ala Snabb MTB... Långcykling 1
Toe Tips på MTB turer Långcykling 1
Stor MTB i alperna Långcykling 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...