Vad kostar en långfärdscykel?

Visst är det skillnad på stålramar och andra ramar, olika bromsar, fälgar, ekrar, osv., men med den budgeten som vi pratar om här i tråden vidmakthåller jag att en "vanlig pendlarcykel" är en bra start. Det viktiga är att komma ut och cykla, inte att fundera ihjäl sig på olika komponenter eller fantisera om att plocka ihop en cykel från dess minsta beståndsdelar.

Jag har också cyklat i många år, och känner folk som har cyklat riktigt mycket. Att svetsa ihop trasiga ramar har jag aldrig hört talas om annat än i forum på nätet.....och brorsans barncykel. Trasiga ekrar, slitna bromsar osv går att fixa. Meka lär man sig allteftersom. Börjar man med billiga hjul så kanske man byter till bättre när man lärt sig mer. Osv.

Ja, mycket kloka ord! Du har så rätt. Nörderiet är på utsidan kan bli för mycket ibland.
 
Jag har för mig att jag använder 2mm.
Enl din egen hemsida, som du själv länkar till i #32 använder du "Swiss DT comp"
DT competition är en bra eker,
det är den jag oftast använder själv och den jag oftast rekommenderar,
åtminstone för de som vill ha lättbyggda, styva, långlivade hjul som är lätta att underhålla.

Men, och detta är ett viktigt MEN, DT comp är inte en grov eker.

DT comp är en smal eker!

Enl tillv hemsida finns den i två olika utföranden, en som är 1,8/1,6mm och en som är 2,0/1,8mm.
I verkligheten är det enbart 2,0/1,8mm som används, tex så säljs inte 1,8/1,6mm-ekern i Sverige så vitt jag vet (det finns säkert ngt unikt undantag som bekräftar den "regeln")

DT comp i 2,0/1,8mm-utförande är alltså en smal eker, mittdelen är 1,8mm över en så pass lång sträcka att ekern i praktiken får samma livslängdsförlängande elasticitets-egenskaper som en 1,8mm-eker, men ffa nav-änden på 2,0mm ger ekerböjen ett bättre stöd av ekerhålet, särskilt i dagens nav.

Men DT comp är samtidigt en ganska dyr eker, typiskt kostar den 25-35% mer än den billiga, heldragna DT champion-ekern.
Även den finns i flera olika diametrar, men även den finns i praktiken enbart i 2mm

Om, och detta är ett viktigt OM det är DT-ekrar i den Verenti habalaba länkar till så är det DT champ på 2,0mm, i en så pass prispressad cykel har de inte råd att använda de smala, och dyra, DT comp-ekrarna.
Men jag tror inte att det är DT-ekrar i hjulen på Verenti-cykeln. Jag tror att de är från ngt annat billigare märke.

Men slutsatsen är ändå:
I dina långlivade, och starka, hjul används smala 1,8mm-ekrar
medan hjulen till billiga/prispressade cyklar använde mkt billigare grövre 2mm-ekrar.

Detta är iofs enbart en gissning, eftersom det inte finns ngn info om vilka ekrar det är i hjulen på den Verenti habalaba länkar till.
Men det är jag det.

Jag skulle därför fortfarande vilja veta hur du har kommit fram till att ekrarna i hjulen på den Verenti habalaba länkar till är smalare än de (i praktiken) 1,8mm-ekrar du använder?


Hur som helst är de grövre än de som finns på cyklarna på bilderna.
Som jag redan har frågat flera ggr:
Hur kan du veta det?


Tunnare eller grövre ekrar, det viktigaste är att hjulen är korrekt byggda. Och lätt packad över USA, främst på asfalt och bra grusvägar, så kommer det gå bra.
+1, särskilt om ekrarna är smala 1,8mm-ekrar, dvs lika smala ekrar som du själv använder!
 

Ja, men nu har du snöat in för mycket på grova vs tunna ekrar, Håkan. Att du har mer teoretisk kunskap om ekrar är utom tvivel - men det är ju inte det det handlar om! Hjulen på cyklarna i tråden kvalificierar sig nästintill som skit på en långfärdstur. Det är det det handlar om! Som du själv har skrivit så använder jag bra ekrar - vilket troligen inte cyklarna på bilden använder. Där ser du! Dessutom har de dåliga däck, för smala för sandvägar, racerventiler vilket inte är bra, om man inte har med sig massa reservlösningar, lycka till med att hitta en pump som är kompatibel med racerventiler i Burkina Faso (nu ska ju TS till USA - men det visste jag ju inte då). Hur många ekerhål har cyklarna? Är fälgarna tillräckligt bra. Osv osv.

Jag har redan svarat på hur jag ansåg att cyklarna på bilderna hade tunna ekrar. Du har dock inte svarat på om du har någon parktiskt erfarenhet av riktigt långa turer på skitvägar med massor av tung packning med hjul som ovan.

Vill TS ha en stark (långlivad/uthållig osv) cykel kan han kopiera min cykel rätt av. Fast den är ju dyr såklart. Vill ha ha en betydligt sämre, kan han köpa någon du länkade till. Punkt.
 
Ja, men nu har du snöat in för mycket på grova vs tunna ekrar
Nja, den som har snöat in för mycket på grova vs tunna ekrar är ju du;

Första gången ekerdimensioner öht nämns i den här tråden är av dig i #31 av dig:
"Grova ekrar, inte trådsmala som de där hojarna på bilderna."
du fortsatte sedan att upprepa samma sak i #33 och #35

Trots att det i verkligheten är så att du har tunna ekrar!

Som du själv har skrivit så använder jag bra ekrar - vilket troligen inte cyklarna på bilden använder. Där ser du!
Nja, i verkligheten är det troligen så att ekrarna i den Verenti-cykel habalaba är grövre än de tunna ekrar du har i hjulen på dïn cykel.
Trots alla dina påståenden i inläggen ovan är det alltså du som har de tunna ekrarna!
Där ser du!

Jag har redan svarat på hur jag ansåg att cyklarna på bilderna hade tunna ekrar.
Nej, det har du inte.

Försök inte smita undan nu!

Du har enbart kommit med påståenden, typ:
"Jag använder 2mm. ekrar, de är åtminstone grövre än de som finns på cyklarna på bilderna."
Alltså INGET om hur du har kommit fram till det!

Eftersom jag ännu inte har fått ngt svar upprepar jag frågan ännu en gång
Hur kan du veta diametern på ekrarna i hjulen på den Verenti habalaba länkar till?
 
Hjulen ser ut som skit.

Jasså, är det ekrarna eller däcken som ser dåliga ut?

Allt. Det ser ju ut som en racercykel - inte som en långfärdscykel.
]

Hänger du med i diskussionen? Naturligtvis raljerar jag lite - för att få fram min poäng. Jag kan såklart inte till 100% säga att ekrerna/hjulen är skit för långfärdscykling, jag har ju inte provkört cyklarna i fråga, men min erfarenhet säger annat. Okej? Jag tittar på min cykel och synade sen bilden av den länkade cykeln och sen på min igen. Ja, jag tycker fortfarande min har grövre ekrar. Men jag har ju inte mätt. Jag kan avgöra om en cykel lämpar sig för långfärdscykling utan att nörda ner mig med skjutmått - det är en talang jag mejslat fram under alla år jag långfärdscyklat. Det är jättebra! Ibland kan man faktiskt döma hunden efter håren.

Jag brukar alltid titta på andra cyklar jag har omkring mig, på stan, vid cykelstället på ica, på den MTB som jag lånade i våras etc - och så gott som samtliga har tunnare ekrar än min. Ja, ögonmått. Syns lång väg att jag har grövre ekrar än de flesta där ute på gatorna. Men det är väl en synvilla - och egentligen är det min hoj som har tunnare ekrar än alla cyklar jag hela tiden spanar in. Konstigt, men om du säger så. Det här med grova ekrar har jag nog förresten tagit rätt av Janne Corax utrustningslista en gång för många år sen: http://www3.utsidan.se/corax/ . Kolla hans lista.

Men det är klart - ingen av oss har nog åretruntcykelpendlat i Sverige, söder om Dalälven.

Nej, det har du inte.

Försök inte smita undan nu!

"Försök inte smita undan nu"

Smita undan? Haha! Vilka ordval! Alltså... du verkar vara arg, andas Håkan! Det är inte mitt fel att du länkar till cyklar som är långt ifrån optimala för långfärdscykling på ett forum för långfärdscykling.


Hur många årslånga resor med tung packning har du själv gjort på cyklar liknande de ovan? Gick det bra?
 
Senast ändrad:
Jag kan såklart inte till 100% säga att ekrerna/hjulen är skit för långfärdscykling
....
Jag tittar på min cykel och synade sen bilden av den länkade cykeln och sen på min igen. Ja, jag tycker fortfarande min har grövre ekrar. Men jag har ju inte mätt.
...
egentligen är det min hoj som har tunnare ekrar än alla cyklar jag hela tiden spanar in.

Tack för det förtydligandet.

Nu vet alla som fortfarande orkar läsa den här tråden vilken kunskap, liksom din kännedom om din egen utrustning, dina råd är baserade på.

Men du har faktiskt kommit med några enstaka bra råd, tex det här omdömet om den Verenti habalaba undrade över
lätt packad över USA, främst på asfalt och bra grusvägar, så kommer det gå bra.
....
det går att cykla på nästan vad som helst

En bra sammanfattning
 
Herregud vilket sandlådekrig, lägg ner med att försöka klanka ner på andra forumiter. Vad sägs om att försöka hjälpa Rendar med cykelvalet igen.

Jag har varken pendlat året runt eller korsat kontinenter på cykel och min semestercykel har kostat mig 1600-2000:- som den står utan väskorna.
Det jag har märkt är viktigt:
många växlar
väl servad
skön geometri
Styv ram (Min är lite väl vek för längre resor)
Enkla konstruktioner (Få rörliga delar)

Ska också säga att en LHT står högt upp på önskelistan men jag har klarat mig bra på min budgetcykel runtomkring Sverige med 8-9 mil om dagen utan problem



Peace, love and butterflies
 

Bilagor

  • DSC00495.jpg
    DSC00495.jpg
    169.4 KB · Visningar: 788
..... turer på över ett år med tung packning ...... full fart cyklat ner i 15 centimeter djupa pot holes med 10 liter vatten + väskor på frampakethållaren under månad efter månad på afrikanska vägar? ................ skitvägar med 60 kilo packning + kroppsvikt + cykel

Läst dina inlägg i denna tråd, mycket intressant information.
Du har varit ute i långa perioder och sett vad som fungerar i verkligheten för dig.
Du får gärna skriva mera hur din cykel är byggd och hur du valt delar - jag är intresserad (fast jag inte på långa vägar cyklar som du gör)
 
Läste ett korkat inlägg om aluminumramar som kunde lagas i hamnar och på flygplatser. Men när man är ute och cyklar är det ibland mycket långt till både ock, vad skall man då göra med sin trasiga ram? Stål kan hårdlödas ihop i stort sätt av vilken mekaniska verkstad som helst, jorden runt.
Bra cyklar är hårdlödda ihop med muffar, även om det verkar omodernt. Gassvetsning fungerar också.
Skyddsgas och vana vid tunnrörsaluminumlödning är däremot ett fåtal som har utrustning till och kan.
 
Nu såg jag - klickar man på ditt namn The_Lost_Cyclist , då kommer massor med info fram inkl utrustningslista mm
 
Styrväska

Tack för bilden, kör på något liknande med navväxel tror det ska fungera. Styrväskan undrar jag om då jag tyckte min verkar för liten, aqua box har jag.


Det går att cykla på det mesta. Den här cyklar jag med just nu i södra Schweiz, det är en pendlarcykel kompletterad med stänkskärmar och pakethållare (bak) samt bytt till spd-pedaler. Har funkat bra hittills, möjligen skulle jag ha bytt sadeln känner jag såhär på sjätte dagen, och kanske till ännu lägre växlar - backarna här är mycket längre och brantare än i Stockholm.

Cykeln kostade typ 7500.- ny och jag använder den till vardags för pendling.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...