Bra hjul- Vad är er erfarenhet?

Nja, eftersom de tunnare ekrarna "tvistar" sig mkt lättare är det svårare att bygga hjul med DT Rev-ekrar.
Åtminstone för mig.

Visst "tvistar" DT revolution klart mer än DT Comp 2.0/1.8/2.0, men DT revolution är ju bara aktuellt på den sidan med svagare ekerspänning, alltså vänstersidan på ett modernt bakhjul.

När det är dags att hitta ekrarnas förvidrningsfria position (engelska twist free position), så är det bara att ta högersidan för sig och vänstersidan för sig.

Nja (även här), om ekerspänningsskillnaden mellan hö/vä-sida är så pass hög att vänsterekrarna inte går att spänna tillräckligt hårt så är det helt klart en fördel med tunnare ekrar på vänstersidan.

När ekerspänningsskillnaden mellan hö/vä-sida är så pass hög att det blir bättre med tunnare ekrar på vänstersidan väljer jag därför att bygga hjulet med ekrar typ DT Rev på vänster sida och DT Comp på höger sida.
Trots att det är svårare.

Håller inte med om att det blir svårare att bygga/rikta ett offset bakhjul med DT comp på högersidan och DT revolution på vänstersidan. Ty när bakhjulet spänns upp med denna ekerkombination, så drar ju bägge sidorna fälgen ungefär lika mycket i sidled, d.v.s. du slipper den ständiga sidjusteringen åt höger, som annars uppstår under uppspänningsfasen med samma ekrar på bägge sidor i bakhjulet.

Skillnaden i ekerförlängning (p.g.a. ökad ekerspänning) mellan DT comp 2.0/1.8/2.0 och DT revolution 2.0/1.5/2.0 motsvarar ungefär den skillnaden i ekerspänning mellan höger och vänster sida på ett bakhjul byggt på 8-delat XT-nav (fälgbroms) och normal fälg.

Men, och detta är ett viktigt men, med 135mm breda skivbromsnav är jag tveksam till att ekerspänningsskillnaden mellan hö/vä-sida blir så pass hög. Blir den inte det är det bättre med DT Comp på båda sidor av navet..

Nu har jag förvissa bara byggt bakhjul med 135 mm baknav avsedda för fälgbroms och där blir det närmast perfekt med DT comp 2.0/1.8/2.0 på högersidan och DT revolution 2.0/1.5/2.0 på vänstersidan. Så vitt jag vet är skillnaden i offset är liten mellan ett 8-delat XT-baknav för fälgbroms och ett XT-skivbromsnav.

Ett enkelt sätt att kontrollera ekerspänningsskillnaden redan innan hjulet är byggt, för den aktuella kombinationen av nav och fälg, är mha ekerlängdskalylatorn SpoCalc.
Det enda som krävs för att använda SpoCalc är en dator med Excel.

Spocalc är bra och därtill gratis. Bara att ladda ner.
/Niklas
 
Hej Niklas! Tack för svar.
Navdynamo:
Hade du själv valt att ha navdynamo på en långfärdscykel som mer ska cyklas inom "civiliserade områden" ( läs västra delan av Europa).
Har ingen cykeldator, gps eller sånt och vill helst inte ha alla de tekniska sakerna. Det var mest för att kunna ladda mp3 spelare o mobilen då o då). Kanske Navdynamon kostar mer än den smakar. Kanske ingen riktigt bruk för den. Viktigare är att nav o hjul blir mycket stabilt och bra!!!

Jag hade nog skippat navdynamo. Möjligtvis hade jag satsat på solceller, givet att jag tältat. Troligtvis hade jag nog satsat på att övernatta under tak (för att minimera packningen på cykeln) och därmed tillgång till vägguttag.

Ekrarna:
Med din erfarenhet, hade du låtit bygga hjulet med olika ekrar på höger o vänstersida ? eller haft det som "vanligt"?

Jag hade för det första inte låtit någon klantskalle till cykelreparatör byggt hjulet, utan det hade jag sett till att bygga själv. :)

Sedan hade jag definitivt haft DT revolution på bakhjulets vänstersida. p.g.a. offset. Vid skivbroms i fram hade det nog blivit DT revolution på högersidan i fram, då offset på framhjulet blir nästan lika stort som i bak.


När man bygger/riktar ett hjul, så strävar man alltid efter att ha hjulet centrerat över navets mitt. I ett traditionellt framnav (för fälgbroms) blir det då samma avstånd mellan höger fläns och navets mitt, som mellan vänster fläns och navet mitt. Då blir ekrarna lika hårt spända på båda sidorna.

I ett modernt kedjeväxlat baknav ska det få plats med en 8-11-delad kassett. Då måste höger fläns flytta närmare navets mitt. Således kommer höger fläns att vara mycket närmare navets mitt än vänster fläns, varför högerfläns har fått ett s.k. offset.

Trots offset, vill man ju fortfarande ha hjulet perfekt centrerat över navets mitt för bästa cykelupplevelse. Då krävs att högersidan har betydligt hårdare ekerspänning än vänstersidan.
/Niklas
 
Så för att sammanfatta.
Ska jag kör på olika ekrar på ena sidan på bakhjulet eller inte?
Vilket nav gör sig bäst i detta läge?


Snart dags att fixa hjulet!=)=) ( ääääääntligen) =)=)

Tack för alla svar och förslag!
 
DT. Revolution på vänstersidan. Både fram och bak?
Vilket slitstarkt nav hade du rekommenderat?

Vänstersidan bak och (vid skivbroms i fram) högersidan i fram. Shimanos bättre nav brukar ge mycket nav för pengarna. Varför inte XT om du nu ändå kör med XT på växelsidan? Glöm inte att lägga om lagren innan du använder hjulet.
/Niklas
 
Vänstersidan bak och (vid skivbroms i fram) högersidan i fram. Shimanos bättre nav brukar ge mycket nav för pengarna. Varför inte XT om du nu ändå kör med XT på växelsidan? Glöm inte att lägga om lagren innan du använder hjulet.
/Niklas

Vilket ännu bättre nav än xt skulle kunna rekommenderas?
 
Aluminium vs stål

Vilket ännu bättre nav än xt skulle kunna rekommenderas?

När jag byggde min touringcykel för ett par år sedan engagerade jag Anders på Veloform i Göteborg att bygga hjulen. Han avrådde från XT-naven då han menade att dessa nav på senare tid fått en axel i aluminium istället för stål. Jag saknar sådan detaljkunskap men har högt förtroende för hans kunnande och valde därför istället ett LX-nav med stålaxel. Det är säkert tyngre, men på en långfärdscykel spelar det ingen roll utan där värderar jag hög hållfasthet högre.

Detta kan vara värt att fundera över eller åtminstone göra en extra faktakoll på.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Klaus Nya hjul till långfärd! Långcykling 26
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
CalleNilsson Rosebike 26"-hjul till långfärdscykling Långcykling 8
Sam Borombon Bosnien på två hjul Långcykling 6
eversmando Fotografisk expedition på 2 hjul mot Kina! (2015) Långcykling 1
ViPER^- Vettiga hjul för touring/långfärd? Långcykling 8
didrok87 Bygga egna 28" hjul Långcykling 19
notaraver På ett hjul genom Sverige Långcykling 8
Skipper_ BOB YAK på 28" hjul Långcykling 6
Corax På två hjul genom Asien Långcykling 11
hannessandahl verktyg till att bygga hjul... Långcykling 5
Bulgakov bakfälg/hjul Långcykling 7
Soffgrupp Storlek på pakethållare kontra Hjul/Ram Långcykling 4
bikebug Biltemas hjul Långcykling 53
Daniel XY Ekra om hjul Långcykling 4
avsl0912 11 juni föråkare Vätternrundan på 1 hjul under 24 tim. Långcykling 6
avsl0912 Idag 3 juni är halva Sverige på ett hjul avklarat! Långcykling 5
jimpaw är det stor skillnad på 26 och 28 tums hjul ? Långcykling 16
Banankontakt Mässan På Två Hjul Långcykling 8
Räv Rävsson Nishiki hjul, klarar de längre färder? Långcykling 3
på två hjul/ sthlm Långcykling 0
swejaan Hjul storlek med packning? Långcykling 4
barend Fråga om hjul Långcykling 4
abielk Långfärd - Hjul Långcykling 10
Kristoffersson Hjul? Långcykling 1
BosseBaron Fixa ett skevt hjul Långcykling 3
jd Fälgar/hjul Långcykling 2
Shockstone snabba fälgar/hjul till cykel (Shimano/Rolf/Mavic) Långcykling 1
lejon på 2 hjul längs USA´s västkust Långcykling 2
Bertil Spänna ekrar på skevt hjul ? Långcykling 5
olaab Navdynamo, ladda powerbank, någon som har erfarenhet, tips Långcykling 7
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Banankontakt Erfarenhet av E-werk Långcykling 2
Banankontakt Erfarenhet av Baltikum Långcykling 0
Singulariteten Tre cykel alternativ, tips av erfarenhet eller förslag? Långcykling 3
MagArne Någon med erfarenhet av Nishiki 501 Långcykling 6
ChristianSvensson2 Erfarenhet av cykling i Väst och Centralafrika Långcykling 1
avslutatmedlemskap0601 Vaudes pannlampor –*ngn erfarenhet? Långcykling 1
Olaa Erfarenhet med Fizik sadlar, Pavé? Långcykling 1
ehn Någon som har erfarenhet av Specialized? Långcykling 3
lizardking Erfarenhet av märket "Brule Mountaingear Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.