"Vardagsjacka"

Söker en ny jacka som ska ersätta min nuvarande http://www.go-nature.se/se/art/pinewood-idaho-friluftsjacka.php
Det jag söker är en vind/vattenavisande jacka som andas ganska bra och är lätt att impregnera.
Helst lite längre modell och avtagbar huva.
Var inom naturkompaniet idag och provade en http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=52852 som jag verkligen gillade, men priset avskräcker en del.

Hittade även en annan jacka på ett annat ställe av märket Woodstock, nån som hört talas om detta märke?? Den jackan kändes ganska bra och var gjord i 65/35 tyg, men har aldrig stött på märket förr....
 
Om det är OK med grön färg, så har ju Engelsons flera modeller av längre jackor som också har recenserats i jaktpressen
 
Säkert bra jackor, men jag vill ha nåt lättare, min nuvarande är lite väl tung. En av dom största anledningarna att jag ska köpa ny.....
 
Om du kunde tänka dig den där naturkompanietjackan, tycker jag du ska ta en titt på "originalet" i klassen, den amerikanska M65-jackan.

Du kan köpa vintage på ebay, eller en ny för dryga 1000-lappen. (Alpha industries eller Propper är bra tillverkare) Flera färger att välja på, och tillräckligt low key för att funka i stan samtidigt som den är bra i skogen. Lika lätt att impregnera som en fjällräven, och enklare huva finns ju i kragen, även om det också finns nån vinterhuva som tillbehör tror jag.
Bröstfickorna har duktig bälg och sväljer massor om man vill.

Min har jag haft i typ 5 år och den håller måttet bra. Lätt tycker jag utan foder och om man inte har för mycket i fickorna. Jag har den även sommartid om det inte är tokvarmt.
 
M-65 jackan är hur bra som helst.
Dessa finns från ca 700 kr och uppåt. Jag kan varmt rekommendera denna jacka.
 
skogsö

Skogsöjacka från fjällräven är lättare och smidigare än montt.
Ahke från Lundhags är också skön med vattentätt på axlar och huva, i övrigt andningsbar bomullsblandning.
 
Skogsöjacka från fjällräven är lättare och smidigare än montt.
Ahke från Lundhags är också skön med vattentätt på axlar och huva, i övrigt andningsbar bomullsblandning.

Säkert jättebra jackor, men jag vill verkligen ha större fickor ock gärna lite längre modell. Sen att jag inte e direkt smal, gör att Ahke inte riktigt passar min kroppsbyggnad ;)

Min nuvarande Pinewood väger enligt vågen 1,37 kg, så det räcker om det är en jacka runt 800g c.a
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
karhuerik Vardagsjacka Kläder 0
tlundberg Vardagsjacka Kläder 27

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.