Söker cykelpartner Moskva - Peking 6 mån

En kort kommentar från en novis vad gäller Ryssland: Baikalsjön tror jag verkligen är värd mycket. Jag skulle kunna cykla en månad med tråkigt ingenmansland för att få cykla runt den sjön. Åkte förbi med tåget i höstas –*underbart god fisk och så j-a vacker natur. Längs några tusen kilometer Ryssland så var det den plats som hänförde mest utan konkurrens. Men tar ni er dit så runda den också (eller paddla om det är lättare kanske) så ni får rejält med baikal. =)
 
Hur gick resan?

Hej, hur gick resan? Jag överväger att göra ungefär samma men har Japan som slutmål. Var det svårt att få visum och gick det att cykla över gränsen från Kazakstan till Mongoliet?
 
Hej, hur gick resan? Jag överväger att göra ungefär samma men har Japan som slutmål. Var det svårt att få visum och gick det att cykla över gränsen från Kazakstan till Mongoliet?

Jo det gick bra. Du kan läsa om resan här...
http://www.magnushedstrom.com/sverige-nya-zeeland-med-cykel/

Jag håller på att flytta över alla storys från min gamla hemsida till den här nya och vill du läsa mer får du följa en av länkarna i dito flik men hela Sverige-Kina finns i ovanstående länk. Malins hemsida finns inte kvar längre vad jag vet.

Jag tycker att cyklingen genom Mongoliet och Altai i Ryssland var bäst. Kazakstan var också intressant lite lättare än Ryssland med mindre trafik och vänligare folk men det är mest stäpp där beror ju på vad du gillar. Ryssland borde vara billigt nu efter störtdykningen av rubeln.

Vi skaffade visum till Ryssland genom Monica Tours i Finland...
http://se.monicatours.fi/
Hon var väldigt bra att ha att göra med. Jag vet inte hur det är nu men det tog 4 månader för Malin att få sitt visum med den billiga varianten och runt 2 veckor för mig på den dyrare varianten. Vi fick ett års visum men fick ändå bara vara i Ryssland i 90 av 180 dagar.

Visum till Kazakstan fixade vi i Moskva men det är smidigare om du gör det på deras ambassad i Stockholm. Numera kan man dessutom åka dit i 15 dagar utan visum.

Visum till Mongoliet fixade vi i Kazakstan i Almaty. Visumtvånget till Mongoliet togs ju bort för svenskar men verkar ha införts från 1 jan igen om jag nu hängt med rätt. Kolla upp det där och om du vill söka i Kazakstan så kanske de har flyttat ambassaden till Astana googla det.

https://en.wikipedia.org/wiki/Visa_requirements_for_Swedish_citizens

Gränsen mellan Kazakstan och Mongoliet får du leta länge efter de är inte ens grannländer. Vi fick inte cykla genom ingemansland mellan Ryssland och Mongoliet men väljer du samma övergång som vi i Altaibergen så se till att vara vid gränsen när den öppnar på morgonen och lifta med ett fordon över.

Visum till Kina fixade vi i Ulan Bator men det var ett satans göra och jag vet inte om det funkar fortfarande. Taktiken verkar vara att du skaffar två pass och ser till att någon söker på Kinesiska ambassaden i Sverige åt dig och skickar passet när du närmar dig en gräns till Kina.

Lycka till. Japan blir nog kanon jag var bra sugen att hoppa på en av båtarna dit när vi kom till Gula havet.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...