Söker cykelpartner Moskva - Peking 6 mån

Jag behöver få tag i en lagom galen människa som vill sticka iväg på äventyr på cykel till Ryssland/Kazakhstan/Mongoliet/Kina i 6 månader med start i slutet av Mars eller april nu i vår! Kanske är du denna lagom galna person?? :)
Planeringen är ganska långt kommen förstås med tanke på tidsschemat. Starten kan skjutas något framåt i tiden men det kan inte bli senare än april pga vädret i de olika länderna och resans total längd på ca 6 mån och tanken på att tälta större delen av vägen.
Min ursprungliga partner/sambo har fått problem på hemmaplan och kan inte längre följa med. Cyklar och en del av diverse annan utrustning är redan inhandlade och kan övertas om det passar storleksmässigt förstås.
Någon som är sugen??
Jag berättar gärna mer för den som är intresserad! Tyvärr tar visum till dessa länder en del tid i anspråk så ju förr vi får kontakt desto bättre!
Malin
 
Egentligen en fraga som inte hanger ihop alls med ditt inlagg, men...
Gar det att fa visum i mer an sju dagar till Kazakhstan?

Jag onskar dig all lycka med att hitta en cykelkompis, men om du inte hittar nagon sa cykla ensam! Det ar nog lika mycket upplevelse...
 
Går absolut att få längre visa till Kazakhstan. Upp till en månad är en barnlek sedan kan det börjas kräva ett invitationsbrev från en organisation nere i Kazakhstan men det kostar inte mycket (ca50US$) så det är inte heller något problem egentligen.
Visst har jag funderat på att cykla själv eftersom det löser alla mina problem just nu, men just genom dessa lite karga landskap och mycket tältning så känns det inte riktigt säkert... Hade det gällt att korsa USA på cykel ensam så skulle jag inte tänka två gånger på det men i detta fall...nja. Jag fortsätter tänka i alla fall!
Och hoppas...
 
Egentligen en fraga som inte hanger ihop alls med ditt inlagg, men...
Gar det att fa visum i mer an sju dagar till Kazakhstan?

Jag onskar dig all lycka med att hitta en cykelkompis, men om du inte hittar nagon sa cykla ensam! Det ar nog lika mycket upplevelse...

Du kan få 30 dagars turistvisum till Kazakstan utan någon inbjudan på alla deras ambassader. På vissa ambassader kan man även få ett turistvisum med dubbel entry och på så sätt få 2 x 30 dagar dvs 60. Man behöver inte lämna lander mellan omgångarna om man inte vill. Turistvisum kan normalt$ inte förlänga även om de mycket väl kan säga så på ambassaderna när du söker visumet. I fall av sjukdom eller andra problem kan man söka om 15 dagars extra förlängning av visumet men det är inte säkert att man får det.

Har du tänkt stanna längre än 30 (2 x 30) dagar kan man ansöka om ett arbetsvisum och då har man möjlighet att söka 3, 6 eller 12 månader men i detta fall krävs det en inbjudan från Kazakstan och man arbetar på ett företag som vill göra affärer i landet. Saknar man ett företag är det inte mer än att man skapar ett nytt företag som bara har till syfta att ordna visumet till Kazakstan.

/Stellan
 
Jag behöver få tag i en lagom galen människa som vill sticka iväg på äventyr på cykel till Ryssland/Kazakhstan/Mongoliet/Kina i 6 månader med start i slutet av Mars eller april nu i vår! Kanske är du denna lagom galna person?? :)
Planeringen är ganska långt kommen förstås med tanke på tidsschemat. Starten kan skjutas något framåt i tiden men det kan inte bli senare än april pga vädret i de olika länderna och resans total längd på ca 6 mån och tanken på att tälta större delen av vägen.
Min ursprungliga partner/sambo har fått problem på hemmaplan och kan inte längre följa med. Cyklar och en del av diverse annan utrustning är redan inhandlade och kan övertas om det passar storleksmässigt förstås.
Någon som är sugen??
Jag berättar gärna mer för den som är intresserad! Tyvärr tar visum till dessa länder en del tid i anspråk så ju förr vi får kontakt desto bättre!
Malin

Spontant måste jag säga att det låter mycket intressant. Jag hade redan tänkt mig att ge mig ut på långcykling antingen till våren eller sommaren även om jag visserligen hade tittat mer på östeuropa än Ryssland, men du får gärna skicka mig mer information om planerna!
 
Kul att få berätta mer! Bifogar en karta med två rutter som jag har varit och nosat på.
Den vita rutten förljer i princip Transibiriska järnvägen förutom att man kan inkludera norra Kazakhstan för att göra den lite utökad. Tror nog Baikalsjön är ett höjdar ställe på den rutten.
OM man istället tar den röda rutten efter Kazakhstan så får man egentligen en lite mer spännande sträckning med mer dramatisk orörd natur eftersom den går över Altai-bergen mellan Ryssland och västra Mongoliet. Men det blir ju mer berg helt klart... behöver dock inte vara något negativt i sig, kanske tvärtom för naturens skull och undvikandet av alltför stora turist-stråk...
Ingenting är ju spikat och jag är öppen för tankar runt färdvägen men det här är i alla fall i stora drag det som jag planerat mot hittills (med dragning mot den röda rutten).
Jag tror att det landar i häraden 800mil (röd rutt). Det borde betyda att 6 månader är ganska gott om tid, ca 5 mil om dagen om man cyklar 6 dagar i veckan. Förhoppningsvis kan man få till längre dagsetapper och därmed få mer tid till att uppleva alla underbara naturreservat på vägen tex! Sån´t ger sig ju med tiden så att säga...
Ursprungligen var tanken att åka redan i slutet av mars (jag har tagit tjänstledigt från då) men jag förstår ju att den tidsplanen är lite tajt för de flesta så om man kan komma iväg i början på maj skulle det ju vara toppen och hålla vädermässigt också.
Hur ser ditt liv ut just nu?
 

Bilagor

  • Russia bike-route.jpg
    Russia bike-route.jpg
    57 KB · Visningar: 1,145
Båda rutterna låter intressanta! Och jag antar att du redan börjat kolla på hur man enklast fixar det ryska visumet!? Mongoliska och kinesiska visumet vet jag av egen erfarenhet att inte är några problem med...

Sista mars tar vikariatet jag har på jobbet slut och lägenheten som jag hyr i andra hand blir jag av med samtidigt, så jag blir både arbetslös och hemlös i samma veva, vilket passar perfekt för den som ska ge sig ut på en längre resa :) 10 april tänkte jag dock skriva högskoleprov så först kring den 12:e borde jag kunna lämna lämna landet. Men sen måste jag nog se över min ekonomi en gång först... Hur mycket har du själv budgeterat för projektet?
 
Kollade lite på den rutter och det är inte helt lätt att se dem på Google Earth... Om jag fattar ungefär rätt så blir det Moskva - Kazan - Ufa -Chelyabinsk - Kostanai - Kokshetau - Pavlodar - Novosibirsk innan rutten delar sig.

Vill ni ha någon plats att sova på så kan jag fixa det i Kostanai, Kokshetau och Pavlodar men även på en del andra platser i Kazakstan. Vägen mellan Kostanai - Kokshetau - Pavlodar är dålig och landskapet är tråkigt. Det är mest nedlagd åkermark i det området. Cyklar in på den ryska sidan om gränsen är naturen mer "naturlig" och inte lika uppodlad.

Öster om Novosibirsk har jag ingen koll på... Vägen mellan Ufa och Chelyabinsk är vacker och kuperad.

/Stellan
http://www.sandstorm.se

Jag tror inte det har någon större betydelse vilken rutt ni tar därefter för att undvika turister... Ni kommer att bli glada varje gång ni möter någon som talar engelska :)

Kul att få berätta mer! Bifogar en karta med två rutter som jag har varit och nosat på.
Den vita rutten förljer i princip Transibiriska järnvägen förutom att man kan inkludera norra Kazakhstan för att göra den lite utökad. Tror nog Baikalsjön är ett höjdar ställe på den rutten.
OM man istället tar den röda rutten efter Kazakhstan så får man egentligen en lite mer spännande sträckning med mer dramatisk orörd natur eftersom den går över Altai-bergen mellan Ryssland och västra Mongoliet. Men det blir ju mer berg helt klart... behöver dock inte vara något negativt i sig, kanske tvärtom för naturens skull och undvikandet av alltför stora turist-stråk...
Ingenting är ju spikat och jag är öppen för tankar runt färdvägen men det här är i alla fall i stora drag det som jag planerat mot hittills (med dragning mot den röda rutten).
Jag tror att det landar i häraden 800mil (röd rutt). Det borde betyda att 6 månader är ganska gott om tid, ca 5 mil om dagen om man cyklar 6 dagar i veckan. Förhoppningsvis kan man få till längre dagsetapper och därmed få mer tid till att uppleva alla underbara naturreservat på vägen tex! Sån´t ger sig ju med tiden så att säga...
Ursprungligen var tanken att åka redan i slutet av mars (jag har tagit tjänstledigt från då) men jag förstår ju att den tidsplanen är lite tajt för de flesta så om man kan komma iväg i början på maj skulle det ju vara toppen och hålla vädermässigt också.
Hur ser ditt liv ut just nu?
 
Låter ju underbart att ha ställen att hälsa på längs vägen, tack Stellan! Hoppas jag/vi får chansen att utnyttja de :)
Rutten som jag tittat på går ungefär som du skrev Stellan. Jag har dock läst att området mellan Kokshetau och Astana är ett väldigt fint område med naturreservat och fina sjöar och att det är ett ställe där Kazakerna själva åker på semester!? Och från Astana ser det ut som att man kan åka direkt till Barnaul från Pavlodar och se´n vidare söderut därifrån till gränsen vid Tashanta vid Mongoliet.
Angående budget så har jag faktiskt inte gjort någon budget... De flesta kostnader kommer ju nu innan avresa och har då spridits ut så jag har inte sett det som något problem. Dessutom så beror det ju på hur mycket grejor man har innan... Jag hade sedan innan ett bra tält/kök/vattenreningspump. Hittills så har jag/vi köpt nya cyklar Koga Miyata Randonneur, liggunderlag (exped), däck (Schwalbe marathon xr) och diverse reservdelar. En dyr puck är sovsäck där jag tittat på western mountaineering för att komma ner i vikt men ändå få en VARM säck. Råkade läsa av andra som varit i området att det kan bli ner till -10grader på natten... i Mongoliet i bergen samt i öknen på natten. Kanske även i Ryssland i början på resan om den här kylan ska hålla i sig...
Se´n kostar ju ryska visumet en hel del... 185euro om man låter tex Monica Tours i Finland göra jobbet åt en. Vi gick den vägen även fast jag vet att det går att fixa på egen hand. De är dock inte klara ännu...
Levnadskostnader under resan förväntar jag mig bli låga eftersom vi kan tälta på många ställen. Samtidigt har jag jobbat i några år nu och har tillräckligt för att kunna se mig omkring och göra roliga saker på vägen om jag vill. Jaha den budgeten var ju tydlig och exakt... ;)
Utresa mitten på april skulle funka utmärkt. Kanske jag ska försöka skjuta på min tj.ledighet en halv månad då för att vara på den säkra sidan.
Hur ser det ut med längden på resan för dig förresten, kan du var borta 6 månader? Du nämnde att du kanske skulle plugga, till hösten antar jag då... Jag har i alla fall en granne som har sagt att han kan tänka sig att flyga ner till Ulan-Bator och ta över cyklingen därifrån den sista månaden om det skulle behövas. Högskolan börjar ju i slutet på augusti och då kanske det är en lösning...
Jag såg att du redan har varit och cyklat med packning, David. Jag antar att du kan använda den utrustningen även nu?
/Malin
 
Vägen mellan Kokshetau och Astana har en del att erbjuda men jag kan inte tycka att det är någon speciell natur att tala om. Jag tror du tänker på Borovoje som är naturområdet ca 10 mil söder om Kokshetau. För att komma dit följer man huvudvägen till Shchuchinsk och från där tar man en mindre väg österut. Det är ungefär 2 mil till Borovoje från huvudvägen. Jag har varit där några gånger och naturen domineras av torr tallskog och klipphällar. Vet inte om den är så väldig speciell om man är från Sverige. Påminner om vilken torr tallskog som hellst i norra Sverige.

Om du besöker Borovoje måste du sedan tillbaka igen till Shchuchinsk innan du kan fortsätta mot Astana. Ca 4 mil söder om Shchuchinsk ligger Makinsk och där är det liknande skogar som i Borovoje fast utan några sjöar. Vill du ha ett bad där så finns det möjlighet att ta ett dopp i en nedlagd urangruva :)

Vill du vet mer om Kazakstan är det bara att höra av dig. Jag har cyklat en del i området...

/Stellan


Låter ju underbart att ha ställen att hälsa på längs vägen, tack Stellan! Hoppas jag/vi får chansen att utnyttja de :)
Rutten som jag tittat på går ungefär som du skrev Stellan. Jag har dock läst att området mellan Kokshetau och Astana är ett väldigt fint område med naturreservat och fina sjöar och att det är ett ställe där Kazakerna själva åker på semester!? Och från Astana ser det ut som att man kan åka direkt till Barnaul från Pavlodar och se´n vidare söderut därifrån till gränsen vid Tashanta vid Mongoliet.

/Malin
 
Har haft en hel del frågor rörande Kazakhstan under planeringens gång. Många av de har dock löst sig efter lite googlande...
Om jag nu inte lyckas få med mig någon på min cykling Moskva - Beijing, så funderar jag starkt på att byta rutt till Panama city - San Diego. Jag vet inte om du har cyklat något i central amerika, Stellan? Jag har själv backpackat genom alla dessa länder (utom Panama) under 5 månader 2005 då min långcykling fick ett abrupt slut efter en spricka i min cykelpartners armbåge... Kanske ska jag göra slag i saken nu istället då.
Min fråga är om du vet huruvida det är säkrare att som ensam tjej att tälta/cykla i central amerika än i Ryssland/Kazakhstan etc? Spontant känns det säkrare i centrala amerika pga att det är mer tättbefolkat/fler byar/fler turister men det är ju bara känsla jag har, inte fakta.
/Malin
 
Har haft en hel del frågor rörande Kazakhstan under planeringens gång. Många av de har dock löst sig efter lite googlande...
Om jag nu inte lyckas få med mig någon på min cykling Moskva - Beijing, så funderar jag starkt på att byta rutt till Panama city - San Diego. Jag vet inte om du har cyklat något i central amerika, Stellan? Jag har själv backpackat genom alla dessa länder (utom Panama) under 5 månader 2005 då min långcykling fick ett abrupt slut efter en spricka i min cykelpartners armbåge... Kanske ska jag göra slag i saken nu istället då.
Min fråga är om du vet huruvida det är säkrare att som ensam tjej att tälta/cykla i central amerika än i Ryssland/Kazakhstan etc? Spontant känns det säkrare i centrala amerika pga att det är mer tättbefolkat/fler byar/fler turister men det är ju bara känsla jag har, inte fakta.
/Malin

Jag har lyckats hålla mig ifrån Syd- och Centralamerika men jag tror jag hamnar där till sist... Har inte mycket koll på det området men det finns andra på Utsidan som vet bättre. Om du startar en ny tråd så finns det säkert någon som kan svara på dina frågor.

Det är egentligen inte tillåtet att tälta i Ryssland eller i Kazakstan som utlänning men det är inget man behöver bry sig om. Jag har närmare 1000 tältnätter i området och har bara haft problem med med polis några enstaka gånger och då inget alvarligt. Om du ska tälta själv så gäller det vanliga... Göm ditt tält, försök att inte störa någon och det är bättre att slå upp ditt tält sent vid solnedgången. Jag tycker Centralasien känns säkert men jag kan inte jämnföra med Centralamerika. Vad jag har hört verkar Centralamerika betydligt osäkrare men som sagt har jag inga erfarenheter därifrån.

Sitter i norra Kazakstan och surfar på ett dåligt USB-modem...

/Stellan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.