Enhjulig cykelvagn?

Hej, nån som vet vilka enhjuliga cykelvagnar som finns på marknaden idag? Jag letar främst efter packtrack men hittar inte företaget. Bob Yak har jag kollat på men är tveksam till denna modellen. Skulle gjärna vilja ha info om alla förkommande modeller. /Gustav
 
Har en Bob Yak

Jag har en Bob Yak och under min resa genom Sverige förra året ångrar jag att jag inte körde med den i stället för väskorna. Anledningen var denna förbaskade motvind jag hade alla 20 dagarna ner till Smyge. Med Boben hade inte vinden varit så jäklig då den har mindre vindmotstånd.

Men som vi alla vet så har allt en baksida, vagnen lastar mindre än väskorna, det blir mera rullmotstånd och bakhjulet belastas mer. Det gäller att ha ett starkt hjul där ekerna är spända.

Om du bor i nordvästra Skåne kan du få prova Boben.

Och den är billigare på http://www.globetrotter.de och Ortleibs stora väska passar alldeles utmärkt.

Stiffe
 
Anledningen till att jag är tveksam till bobyak är att jag skall ha vagnen på en eu-skoter. tror att det är svårt att få fast denna vagn eftersom den fästs direkt på hjulaxeln. Packtrack fästs väl på en pakethållare el. liknande om jag minns rätt. Därför skulle denna typ passa bättre. Jag har svårt att tro att bobyaken är den enda enhjuliga vagnen på marknaden så om någon vet nån annan...
/Gustav
 
Det finns en Polsk enhjulig vagn med en sadelnätspackutrymme verkar ok och kostade bara hälften av Boben från T-land.
Till mc och moppe måste du (låta) specialtillverka fästen för vilken vagn som helst. Men för en van mekaniker är det inget större problem.
Bob sitter fäst på en speciell axel som dras genom baknavet på cyklar.
Erfarna brukare på dåliga vägar med mycket last rekommenderar tandemfälgar med 40 ekrar eller fler.
För bakhjulet får ju halva vagnvikten på sig och vid inbromsning nära hela.
 
PackTrack!

Hej!
Cyklade genom Australien för några år sedan, och använde mig då av en special-tillverkad cykelkärra från Pack Track. De kan fixa kärran efter dina egna önskemål och behov. Kärran jag hade funkade kanon! Kan varmt rekomendera dem. Var ett tag sedan jag var i kontakt med dem , har dock ett gammalt telefon nummer, prova gärna. 0490 520 29

Mvh / Mattias

PS:pack Track tillverkade även Göran Kropps cykelkärra som han använde på sin Expedition till Nepal.
 
a, tack, skall se om numret fortfarande är aktuellt.
Måste varit känsla att cykla genom australien. Jag långcyklade också innan jag fick permanent hälseneinflammation. Nu får det bli moppen istället tänkte jag. Också ganska kul men inte riktigt samma känsla som cykeln.
/Gustav
 
skakar liv.

hej.

jag skakar liv i tråden igen.

jag vet att det skrivits om en tysk(kinesisk) kopia på bob yak.
en som var billigare och såg likadan ut. typ.
jag kan inte hitta det i forumet.
kan någon hjälpa mig.

mvh

h
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...