"Syntet-Dun-Jacka?"

Funderar på att inhandla ett jacka att ha som förstärkningsplagg. Bör vara både komprimerbar, lätt, vindtät och varm.
Behöver något som fungerar i olika temperatur zoner, så den bör fungera även när det är hög luftfuktighet och/eller temp. ligger runt nollpunkten. För att få det så användbart och fukt-okänsligt som möjligt kikar jag därför på syntetiska alternativ även om detta gör att man förlorar en del komprimerings och isolerings förmågan.
Exempel på de jag funderar på är bl.a.:
Berghaus Infinity Pro
http://www.berghaus.com/index.asp?b...l=-1&bhqt=-1&bhmp=-1&bhab=-1&bhmpex=&bhflex=6,0,79,0&bhdirex=&bhcont=lan&bhcd2=1070140575
Patagonia DAS Parka
http://www.patagonia.com/za/PDC?OPTION=PRODUCT&merchant_rn=7385&sku=84097&ws=falseMoonstone Cirrus Jacket
http://www.moonstone.com/d_mdown.asp?id=083627

Har någon provat och skaffat sig en uppfattning om dessa är fungerande alternativ till de nu så debatterade dunjackorna?
Hur klarar de av att hålla en varm i starkare kyla?
Vilket fyllnads samt skalmaterial är bäst?
Vad är den nedre temp. gränsen för syntet plagg under ca 1 kg?
Finns det andra bättre alternativ?
[Ändrat av theDude 2003-11-29 kl 23:12]
 
Jag har ingen erfarenhet av de märken du nämner, men har en Lundhags "syntetdunjacka". Jag valde syntet eftersom jag är dunallergiker. Jag är mycket nöjd med den, den fungerar väldigt bra som förstärkningsplagg från ett par plussgrader och neråt, har dock inte testat den i riktigt extrem kyla.

Jag tycker att din fråga är lite svår att svara på. Med det användningsområde jag har - överdrag vid rast, kombinerat med ett par tunna täckbyxor om det är riktigt kallt fungerar det utmärkt, förutsatt att jag har kläder i övrigt som är lagom när man rör sig. Vilka kläder jag har under beror ju helt på temperaturen.
 
theDude; sa:
Finns det andra bättre alternativ?
[Ändrat av theDude 2003-11-29 kl 23:12]

Jag har testat en fordrad vindsäck från norska Jerven.no. på vintertur. De lättaste väger ca 1300 gr men då har man ju både vindsäck och förstärkningsplagg i ett. Standarsversionerna kan kopplas ihop med dragkedja.

Fördelen som jag ser det är att man kan krypa in helt och stänga ute all vind/kyla. Det finns också öppningar (med dragkedja) där man kan sticka ut armarna, ungefär som en poncho.

+ Funkar mkt bra på matrasten, vid/i tältet på kvällen och som extra förstärkning på natten (helst med fuktspärrpåse då, annars hamnar det mkt kondens i påsen). Ger bra isolering även i stark kyla eftersom man kryper in helt, sätter sig och stänger efter sig.

- Funkar absolut inte om man bara vill ha ett smidigt värmande plagg men ändå bibehålla rörligheten.

J
 
Har Tierras syntetdun som "foder" under min Gore-Tex när det är kallt. Jag är frusen av mig, så jag kör: underställ, fleece, syntetdunjackan och GT-jackan. Då går det att åka utför även i Svenska fjällen i januari. Dessutom blir de små och behändiga att stoppa i en liten rygga om solen skulle värma på frammåt dan. De står emot väta bättre än riktigt dun och fortsätter alltså värma även om man skulle bli våt (nåja, men måttligt våt i alla fall).
 
Test?

Var det inte en test (eller ivarje fall en artikel) om thermoplagg i förra numret av Utemagasinet (tror det var ngt i Åka Skidor oxå)?

Jag har testat att köra med en Patagonia Puffball Sweater som förstärkningsplagg - då under gtx-skalet. Funkar mycket bra vid kallare dagar.

Dock anser jag att det är en viss nivå skillnad upp till bättre dunplagg... Värmenivån är väl som en tjockare fleece med ett skal utanpå - funkar bra vid aktivitet, men kan nog bli kallt om man "sitter still" ett tag.

Mvh/Calle
 
Re: Optimus

dennis_h; sa:
hej, vart kan man köpa TNF Optimus?

/Dennis

Jag såg den på Naturkompaniet Kungsgatan (hörnbutiken), men eftersom jag numera inte rekommenderar detta företag, hoppas jag att den går att finna på Playground eller Sportkompaniet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Dun/syntet, fleece, vindjacka. Mellan och ytterlager? Kläder 9
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
nicko_ Väst som förstärkningsplagg - dun eller syntet? Kläder 7
kallegroda Bomullsblandat syntet Kläder 4
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
Pellepelikan Underställ, Ull eller syntet? Kläder 16
Nyman Varför bomull istället för syntet vid varmt väder/öken Kläder 6
Sph1nx Underställ i syntet+ull Kläder 16
Vandrare Lätt parkas i syntet Kläder 2
madir Värmeplagg i syntet? Kläder 4
Piffy Förslag på packlitejacka inte dun... Kläder 3
FarmerJoe Dun eller Fleéce? Kläder 26
joanna Lite mer vattentåliga dunplagg: Qshield eller "bara" Pertex Endurance på utsidan? Kläder 7
pelka Montane Featherlite dun jacka Kläder 0
xfredrikx Vinterjacka utan dun Kläder 18
7S Fjällräven Arktis Parka Dun Kläder 0
myrddraal Mellanlager dun eller fleece? Kläder 23
Henke stj Material med dun. Kläder 1
Joel_P Fjällrävens dun Kläder 2
masvean Dun Sovepose for de kaldeste vinternetter? Kläder 5
Kristina&Neo Patagonia dun tröja - vem säljer sådana? Kläder 16
figgegbg Dun jacka Kläder 13
diluruf Dun eller Primaloft? Kläder 15
dr_ljungberg Dun - Begreppsförvirring, please Mr/Mrs Wise Man/Woman Kläder 6
Martin Gidlund Hur mycket dun? Kläder 16
schweingaard Roberts dun jacka Kläder 16
Kris-10:an Rast/värme-jacka. Ej dun! Kläder 5
undar Dun Kläder 5
mekelund Dun i dunjacka Kläder 2
joanna Haglöfs L.I.M. CROWN-Jacka med trelagers "PROOF"-membran Kläder 2
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
lillspöket Jacka med vettig huva Kläder 14
Still Alive Myggtät jacka. Kläder 9
Mr.H Arcteryx -SV Alpha Jacka Kläder 6
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
gustavengvall Rätt jacka för fjällvandring Kläder 26
tango Jacka under ryggsäck: olika mtrl fram och bak? Kläder 19
medinfoto Tålig, slitstark, vattenavvisade jacka som håller länge? Kläder 10
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
Tundraman Jacka som håller tätt vid hård regn o blåst Kläder 4
Smogz Jacka (vindtät, andas bra, torkar snabbt) Kläder 19
bionicon Längre "Ano-jacka" /Parka lätt isolerad med god ventilasjons? Kläder 0
statemachine Impregnera polyester jacka Kläder 3
Vintervilan Jacka som tål att "bröta" igenom tät granskog? Kläder 13
highlandpark Vilken Bergans-jacka Kläder 1
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
Lakritsglass Vad ha under lättfodrad jacka? Kläder 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.