Cykeltransportväska för flyg

De två du länkar till, jag gissar utifrån dem att du mest vill ha något som bara gör att cykeln klassas som ett bagage, du behöver inte så mycket skydd av cykeln? Och vad tänker du göra med väskan när du kommer fram, är den engångs eller flergångs? Du ska bara åka tåg och hantera cykeln själv? Eller flyga vidare med cykeln? Tänk på att den kan åka på mycket stryk i bagagehanteringen.

Jag har inga bättre tips på lättare och billigare, men se om du kan provrulla väskorna innan du bestämmer dig. Vi har halvhårda väskor som man lägger delvis demonterad cykel i, två små rullar till hjul i bakkant väska, och den är ganska otymplig att frakta på sina egna hjul, vill gärna välta. Kan vara jobbigt om du ska flytta cykeln i väska längre sträckor, och har mer packning som behöver dina armar.
Hoppas du hittar vad som passar dina syften och din cykel!
Annars, vikcykel? Jag har en Dahon, finns rätt trevliga hojar för olika typer av cykling!
 
SJ o bussbolagen accepterar mjuka bärväskor som bärs av den resande.
Sy själv eller köp färdig. hoprullad kan den fästas på ramen. Lätt delbar cykel och verktyg lär du behöva, för det gör jag.

Den ovan typen funkar inte alls på flyg. Där behöver du en styv väska. Jag har lånat mig fram. På charterresor, flygstol brukar jag låta bagageförvaringen få hålla den åt mig. Då de är otympliga.

En trevlig turist jag mötte hade gjort en bättre rullbar väska med liggunderlag som ytterstroppning. Det finns givetvis många lösningar på uppgiften.

go tur
 
Tack för svaren!
Tanken med "plastöverdraget" är att först skydda cykeln med ett täcke eller liknande under transporten och sedan kasta rubb och stubb. Det är så j-kla bökigt med pappersboxarna i samband med transporten till flygplatsen. (I mitt nästa liv ska jag bo två km ifrån Arlanda!)
Vad gäller den andra boxen kommer jag naturligtvis att använda den igen. Endera transportera boxen på pakethållaren alternativt skicka iväg den till min slutdestination.
Jag har även tittat på denna transportväska:
http://www.bikester.se/bw-international-bike-sack-cykelvaeska-svart-gra-225240.html

Hojta gärna till om ni har andra förslag, tack!
 
Jag har klarat mig utan Cykeltransportväska på många flighter t/r till Europa, till/från Arlanda. Mest med Norwegian och SAS ! Ta av pedalerna och surra fast dom i flaskhållaren med lite snören, vrid styret, thats it, lämna in (hämta) cykeln på special-baggage.

Har funkat till/från Milano, Amsterdam, Munchen, Rome, Wien, Venedig !

Men tyvärr, sista gången på Geneve Airport var dom lite sura! Där krävde dom en bike-box när jag skulle flyga hem, oberoende av flygbolag, som dom sen sålde for 20 Eur, dom hade några i förrådet under trappan, no way to argue, Men allt ordnade sig till slut !!
 
Jag har alltid använt presenning, "sy" ihop med vävtejp från två håll i alla skarvar så håller det hur bra som helst. Mitt ser ut som ett gigantiskt kuvert.

Det skyddar inte cykeln alls utan snarare omgivningen från oljig/skitig cykel. Har använt på flyg och buss på ett tiotal resor utan problem.

/Gustav
 
Jag kör med CTC "plastpåsen" som du länkar till när jag flyger med cykeln.. Förutom att vrida styret,ta av pedalerna och växelarmen så lindar jag lite bubbelplast på strategiska ställen som sticker ut lite.
Plasten är rejält tjock, ungefär som byggplast.
Jag har inte haft några skador på cykeln på mina flygresor till Asien med tillhörande landtransporter. Smidigt att kunna lägga packpåsen i cykelväskan när man kommer fram och ta upp den igen när det är dags att flyga hem igen.

/Georg
 
Jag har en sådan

Denna får överlag mkt höga betyg. Viks ihop till A4-storlek x 8 cm.

http://www.bikeradar.com/gear/categ...es/product/review-ground-effect-tardis-31674/

Nämns i Stephen Lords klassiska Adventure Cycle-Touring Handbook (som förresten har kommit ut i en ny upplaga nyligen, under nya redaktörerna Harriet och Neil Pike).

Mats

Hej,

Jag har en sådan väska som länken pekar på, men några år äldre, tyngre och tjockare. Jag har använt den två gånger och den har fungerat bra att packa cykeln i, den är smidig att lasta och bära. De andra turerna har jag packat cykeln i kartong och kastat vid framkomst. Vid hemfärd har jag lyckats fixat fram cykelkartong och packat cykeln i.

Inget alternativ är särskilt lockande eftersom jag cyklat med cykelväskan i packningen vilket tagit upp plats och adderat vikt. Och att leta emballage innan hemfärd är alltid ett litet stressmoment, beroende på i vilket land man befinner sig. Men jag föredrar nog det senare då jag hellre fyller packningen med god mat och dricka.

/Mike
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.