Sadel långfärdscykling

Nu har jag inte testat de klassiska lädersadlarna, men för min del har det funkat klockrent med en vanlig sadel från Specialized (andra märken lär funka lika bra). Min erfarenhet är att det viktigaste är att hitta rätt bredd på sadeln så att trycket hamnar på sittknölarna och inte mjukdelarna.

/Edvard
 
Haft lite olika sadlar, oftast börjat med den som sitter på orginal och bytt om det behövts. Rätt storlek/form för just dig är nog viktigare än märke/tillverkare. Bra cykelbyxor är för mig minst lika avgörande för komforten som sadeln.

Som seobserver skriver är det bra att tvätta både sig och kläder varje dag, speciellt om det är varmt. Jag har dock klarat mig på ett par genom att tvätta varje kväll.

Låt rakhyveln vara... det tål att nämnas så slipper du ställa pinsamma frågor :)

/Gustav
 
På min stulna Guilles Berthoud satt en av hans sadlar, den var i mått nära en bred B12, jag trivdes inte med den utan monterade en smal B12. Men det är vad som passade mina sittben och lårinnermått.
Jag tror inte att någon upplever någon större skillnad mellan Guilles Berthoud och Brooks, de gäller bara att modellen stämmer med din fysiologi.
 
Kärt debattämne i sådana här forum :) Kör själv med B-17 men hade tidigare en Gel-Selle som var jättebra. Eftersom jag inte tål vissa konstmaterial så kan jag inte ha cykelbyxor men klarar mig bra med Merinokalsonger och ett par tunna shorts. Har också lagt märke till att ju mer upprätt ställning man har, desto bättre är det med en bredare sadel.
 
jag har lämnat de traditionella och otraditionella "sitt" sadlarna och hänger numera mina sitsen på ISM sadlar. ISM sadlarna är delade och man så att säga hänger på sittbenen, detta gör att det inte blir något minskat blodflöde i de undre regionerna. Jag kan cyklar hur länge som helst utan att känna det minsta, jag har flera av dessa sadlarna. Dock är det så att säga av eller på, antingen älskar man eller hatar dessa sadlarna. Dock är det tjänstefel att prata den här typen av sadlar om inte ISM tas med..
 
Budget alternativ...

Jag gjorde en liten långfärd nyligen på 70 mil under 4 sammanhängande dagar. Jag såg det som en lite utmaning för en som börjar komma upp i åren och en rolig kombination då en av mina vänner som jag växte upp med fyllde sextio och bjöd in till fest. Sånt kan man ju inte neka till.:)
Jag cyklar normalt ca 10 mil per vecka till och från jobbet året runt och har ”bara” en Skeppshult, city-bike, med 8 växlar. Den har en Selle sadel med kork men jag upplevde den lite för hård när jag började träna längre sträckor inför min utmaning.
Följde denna diskussion på Utsidan men testade ett enligt mitt tycke mycket bra budgetalternativ till både mjukare sadel och cykelbyxor med gel i form av ett sadelöverdrag med gel. Med det kunde jag också ha mina favorit-kortbyxor i huvudsakligen bomull. Hade inga problem med mina bakre delar utan det enda som besvärade mej lite var att händerna domnade något. Cyklade 15-21 mil per dag med ganska mycket packning såsom, tält, sov, kök, käk mm. Jag är gör-glad att jag klarade min utmaning fastän det var Tufft fr.a. sista dagen med konstant hård motvind.
En annan ny upplevelse för en annan som mest övernattat i tält fjällen och i samband med paddling var besök under natten av vildsvin.
Första natten i en skog utanför Vingåker väcktes jag av bökande vildsvin ca 20 m från tältet, men dom stack snabbt när jag började föra lite oväsen. Vet inte om man borde bli rädd men jag hade all mat inne i tältet så jag kände mej lugn.
Det blev en minnesvärd tur med mycket natur upplevelser förutom en fin fest, kvällen dag 2.

Mvh Omar
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nikhi Sadel långfärdscyklel Långcykling 7
A.K Sadel fråga! Långcykling 13
pergit Sadel Långcykling 8
some0neelse Brooks sadel Långcykling 6
sadel Cykel sadel Långcykling 23
Hinka Bra sadel Långcykling 3
Vandrare Tvärställd sadel Långcykling 0
Jackiie Långfärdscykling med start oktober Långcykling 2
Liisut Långfärdscykling Långcykling 2
CalleNilsson Rosebike 26"-hjul till långfärdscykling Långcykling 8
nihilsciens Långfärdscykling - Japan 2015 Långcykling 18
danielgson The Big Trip - Dokumentärfilm om långfärdscykling Långcykling 23
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
kallemoberg Videoblogg för långfärdscykling till Indien Långcykling 1
Nordlund75 Utrustning för långfärdscykling? Långcykling 25
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
pergot Långfärdscykling mot Nordnorge, en månad 2011 Långcykling 8
zsuxcia Val av cykel för långfärdscykling Långcykling 15
Hinas Förberedelse för långfärdscykling, behöver hjälp! Långcykling 1
rimn Vilken cykel för långfärdscykling? Långcykling 32
Gohan Vilket Schwalbedäck till långfärdscykling? Långcykling 23
Flyrib 28 eller 26 tum vid långfärdscykling? Långcykling 23
bikeforfuture Reseförsäkring vid långfärdscykling? Långcykling 4
annaelindstrom Damunderkläder för långfärdscykling? Långcykling 18
LeifP långfärdscykling Långcykling 5
annneli Boktips långfärdscykling? Långcykling 12
Grädde Singelspeed/enväxlat för långfärdscykling? Långcykling 73
and_s Långfärdscykling: cyklar Långcykling 3
lillrune Sponsor till långfärdscykling, hur gör man? Långcykling 6
alis Mountainbike + Långfärdscykling = sant? Långcykling 3
Pixel Boende under långfärdscykling Långcykling 4
venedig Långfärdscykling i Europa Långcykling 9
7451 Långfärdscykling! Långcykling 3
x-treme Styre till långfärdscykling??? Långcykling 4
Shockstone Söker tips om långfärdscykling på Barbados Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.