Viktigt sitta fast i pedalerna?

Måste bara fråga. Varför skulle du inte använda SPD genom Afrika?



Jag använder SPD överallt och året runt, det enda som stör mig är att på vintern byggs det ofta upp tjock is runt klossen i sulan och det blir fruktansvärt halt på vissa golv... Har nog gjort fler vurpor inne i mataffären än vurpor pga att jag glömmer vrida ur foten.

med det är jag det...


Enkla anledningen att jag inte vill släpa extra skor och köra specialtrampor på sådana turer. Prioriterar en flaska whisky [emoji6]. Att vurpa med SPD är jag dock inte rädd för, lättare att slinta på vanliga då. Smaken är som baken [emoji2].


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Det var jättesvårt att hitta den i den här hela 3 sidor långa tråden i ett forum med sökfunktion.
Jag vet inte riktigt vad du tänkte dig att jag skulle ha sökfunktionen till, men skälet till att jag inte hittade den var att jag fick för mig att den fanns i det inlägg jag citerade. Läste fel helt enkelt :).
 
(*i länken som finns här i tråden om "myten om fastsittande pedaler" framgår att den teknik som är effektiv vid fastsittande pedaler är hälsoskadlig samt att bäst effekt faktiskt går att uppnå med "traditionell" tramp-teknik.)

Hm, artikeln är för det första en massa tyckande från en mountain bikeåkare, vilket varken nödvändigtvis är faktabaserat, eller sant för annat än mtb, och för det andra är det knappt att den säger att det är hälsoskadligt, bara att vissa använder clip on på ett felaktigt sätt, vilket gör att redan utsatta muskelgrupper får det än värre (vilket naturligtvis kan skada dig, men herregud, om man räknar "felaktig användning av otillräckligt tränad person leder till skada" som att ett föremål är skadligt/farligt så är det få som inte är det).
 
Jag ska ut snart och cykla till Frankrike. Packningen är klar och allt, det enda jag går runt och funderar på är om jag ska lägga tid på att sätta fast såna remmar på pedalerna så man sitter fast?

Hur värt är det att sitta fast med fötterna?

Culus

Jag vill påstå att det tar lite tid att vänja sig vid att komma loss vid stressade situationer annars faller man som en fura.
Visst får man mer moment om man kan dra runt pedalen vilket märks främst vid acceleration och uppför. Du kan sitta ner och fortfarande få riktigt bra moment.
Man behöver inte oroa sig över att halka på pedalen och landa på ramen.

Jag började använda Lookpedaler i slutet av 80 talet och sedan SPD på MTB så jag har svårt att cykla utan att sitta fast i pedalerna.
 
Inser att det är ett specialfall, men då jag skaffade liggtrike i vintras blev det oundvikligt att använda SPD.
Tidigare har jag klarat mig utan det men jag har aldrig varit en "seriös cyklist".
Anledningen till att det är nödvändigt på liggcykeln är säkerheten. Om man tappar ner foten på marken kör man på vaden och kan då bryta benet. Man kan även få mycket svåra skrapskador om benet åker in under triken.
För mig är det ingen tvekan om att SPD och liknande system ökar effektiviteten genom att fler muskelgrupper kan användas för framdrivningen. Med liggcykel kan man ju heller inte använda kroppstyngden för att driva pedalerna.
Skulle kunna tänka mig att sätta SPD-pedaler om jag åter skulle skaffa en bättre tvåhjuling, men ser inte riktigt vitsen med det (tvåhjuling alltså :) )
 
När jag använder min "tunnelbanecykel" som har lite för trög utväxling utan clips och SPD i uppförsbackar och med ett Torpedo duomatic nav, så är det uppenbart att jag missar mycket kraft och framförallt jämn kraft runt i tramptagen.

Thure
 
Spd har väl egentligen störst effekt vid en spurt eller kort backe då man ställer sig upp och ska axxa järnet. Annars tror jag för oss vanliga cyklister att det har rätt marginell betydelse och att man ska köra på det som känns bra. Jag trivs i spd och har kört det i 15 år. Men jag föll lika förbannad i skogen igår och landade på en stubbe med ryggen för att jag inte hann klicka ur. Krossade mobilen på köpet.
 
Skall du långcykla kan det vara idee att gå ett steg till och köra med riktiga skor och tex look Keo. Då behöver du ett par andra skor också att gå i men det skadar säkert inte att byta istället för att gå omkring i de andra hela dagen.

Är lite svårare att komma i och ur i början dock.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.