"Billiga" byxor a la Fjällrävens. Den perfekta byxan.

Finns sådana? Har kikat lite på Stadium men kollektionen i höst verkade rätt tunn tyvärr.
Intersport McKinley?

Om man exempelvis ser på Fjällräven WOODPECKER:
http://www.fjallraven.se/autumn/en/90353.htm
En bra början. De ser lite väl säckiga ut bara. För stor benvidd dessutom men velcro-bandet kanske kan ordna det (enda tills skräpet slutar fästa och man får sy en egen lösning).

Problem med fjällräven Woodpecker:
* För vida (trots velcro straps)
* Hög skärning i ryggen, fånigt .. ser inte snyggt ut.
* Priset .. vad går de på tro? 900:-?

Vad som ÄR bra och ska finnas:
* Ska gå att spänna åt kring anklarna.
* Vattentåligt, även om det inte behöver vara SÅ lyxigt.
* Materialet .. 100% Polyester .. 70/30 hade fungerat också.
* Gröna .. möjligen Khaki.


Idéer? Var hittar jag den perfekta byxan? Själv tycker jag att 500-550 är maxgränsen för ett par byxor så länge man inte ska ha dem till nordpolen ;) Btw. Cyklar en del .. därför jag gnäller om vida byxor ..
 
Billigt och hög kvalité

Hej!
Rekommenderar starkt att du kollar in http://www.idefixteko.se/ Jag har handlat från dem i över 10 år och kan konstatera att dom har mycket bra produkter till en kostnad som är långt under märkesklädernas priser. Rakt igenom är deras Fleeceprogram, G1000-vävar mm av högsta kvalité. Detaljarbete, passform mm är ypperligt. Därtill snabba leveranser och lätt att få byta om man så önskar. Just nu verkar det som om dom håller på att uppdatera sin hemsida (vinterkatalogen) men det torde väl snart vara överstökat. Om inte pris/prestanda attraherar torde inget annat göra det heller!

Ha det!
Anders
 
Tack för ditt svar!
Sidan var som du påpekade inte särskilt informativ just nu. Beställde en katalog och ska hålla koll på kommande uppdateringar. Du verkar väldigt nöjd iaf :)
 
Fick katalogen idag!

Mycket bra där. Ångrar nu mitt inköp av lätta fleece-prylar (väst och tröja) hos Stadium.
"Skinnjeans" .. det är ju nästan så man vill ha ett par :)

Men. Undrar vad/vilka byxor du/ni har erfarenhet av? "Forrest" är ett givet köp`, men i vilket material? Fieldtex Ripstop (50%bomull/50%polyester - 250g/m2) ELLER Toray Poplin (35%bomull 65%polyester - 200g/m2). F.ö kan man ju undra om det inte är 65/35 i polinet istf. 35/65, men vad vet jag .. blandingen känns mer traditionell?
Känns Ripstop:en tung och klumpig kan man undra och är därför Poplinet det givna valet i stadsmiljö? Byxorna får ju inte bli för "burkiga" heller, de måste ju andas.

Hur sitter byxorna? De ser rätt tajta ut på bilden, men samtidigt har de hög skärning? "Inga slag under bältet" typ :) Vad jag menar är att det får inte vara nåt häng i grenen med överblivet tyg och ingen möjlighet att dra upp byxan 10cm extra. Tajt ska det vara. Inga höga sparkar liksom.

Fungerar bensluten bra, spänner det åt tillräckligt för att det inte ska fladdra? Kan de kavlas upp till knickers och fås att stanna i det läget med hjälp av påsydda hjälpmedel?

För 398:- verkar de vara ett klipp hur som helst. Ska ta ett snack med företaget nån dag. Har aldrig postorderbeställt en plagg i hela mitt liv .. prova saker är a och o för att man ska bli nöjd. Köpte ett par m90-kängor i storlek 46 en gång. Dumt. Skulle vart 45 men så blir det ju när man ska mäta fötter och gissa storlek. Därför alla dessa frågor :)


: Björn Hallberg : [battleangel.org] :.
 
Erfarenheter

Hallå!
Kul att du tycker katalogen läsvärd. Jag har som sagt beställt en hel del från Itab genom åren. De fjällbyxor jag har idag beställde jag för ca 7-8 år sedan, still going strong!(de är i så kallad 65/35-väv), appropå det så är Toraypoplinet i 65 polyester och 35 bomull enligt katalogen (sommarversionen). Även de Fleecekläder jag beställt är kanon. Utav de 2 byxor du nämner är nog skillnaderna marginella. Verkar som om den senare (Woodline) är något mer "heavy-duty". Själv skulle jag välja T&P byxan, främst för smidigheten och att den finns i annan färg än grön. Vad gäller storlekar på Itabs kläder så är de mycket konsekventa, om du kollar av deras storlekstabeller och beställer därefter så kommer det att passa (byta eller få pengarna tillbaka har aldrig varit några problem för mig) . Återkom gärna med en recension, det är ju inte fel att sprätta penningiriga märkestillverkare på näsan! Skulle också vilja slå ett slag för deras polyester/bomullskjorta (kallad pilotskjorta) på sidan 2 (sommarkatalogen). Torkar fort som blixten och till ett pris som är...ja, läs själv!

Anders
 
Materialval.

Någon som har prövat ripstopmaterialet i itabs byxor? Björn? Vad jag är mest intresserad av är om den ärväldigt tunn och fladdrig? Borde inte vara det med 250g/m2. De verkar vara typiskt "bästa köp". Vill även ha fjällblusen men gärna i en gladare färg. En given storsäljare i så fall.

Torbjörn.
 
Kanon

Som fattig student letar man alltid efter billiga kläder till sina vandringar, och när man gjorde sökning här på Utsidan så hittar man den underbara länken till Idefixteko. Precis vad jag sökt efter, äntligen kommer man ha råd med en skaljacka som man letat så förbannat efter. Tack
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
oeriksson Billiga byxor för vandring? Kläder 18
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
Bloggomann Billiga och bra storskor? Kläder 3
desireman Billiga, snygga skaljackor som funkar vintertid? Kläder 17
MarkusN Billiga fjällklader - tips och erfarenheter efterlyses! Kläder 12
niklaz Billiga foppatofflor/Corcs utan hål i Stockholm (lägerskor) Kläder 3
Tauer Billiga skor för nybörjare? Kläder 13
spotty Billiga allvädersställ - bra? Kläder 3
Jokkmokkguiderna Billiga regnkläder! Kläder 1
mipert Var hitta billiga skalvantar (utan foder)? Kläder 11
MagnusJ Billiga och bra kängor - finns de? Kläder 21
prylManne Skalbyxor..Billiga eller dyra? Kläder 14
linnaa Hitta bra/billiga jackor!?! Kläder 12
DraZ Billiga soft shells / vindtät fleece? Kläder 10
fisherman Billiga Tierra jackor Kläder 3
canis lupus Billiga friluftskläder Kläder 0
Kalle E Kamet - spanska bra billiga kvalitetskängor? Kläder 2
modan Billiga Fjällrävenkläder på nätet????????? Kläder 2
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
komfortPerZonen KM Asynja - byxor Kläder 3
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Elvah Vaxa byxor i bomull och elastan? Kläder 2
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
tango Festival-zip-byxor? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Moga Bib-byxor i G1000/bomull för turskidåkning? Kläder 8
Mattias på myren Byxor liknande grönlandsbyxan/canadabyxan Kläder 0
oloeve Byxor/bibs för jakt och fiske Kläder 0
Erker Erfarenhet av beyond nordic byxor Kläder 0
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
Jaxxx Identifiera arcteryx byxor Kläder 3
mrrova Vindtäta byxor med ordentlig ventilation, fickor och bälteshällor Kläder 2
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
Arvidsjaur Myggsäker tröja och byxor Kläder 3
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
Mr7932 Omagert barn vs byxor Kläder 10
tango Byxor att cykelpendla i, vindtät, vattenavvisande fram, stretch bak, signalfärgade Kläder 10
MartinLA Spruckna Keb Gaiter - byxor, rekommendationer? Kläder 0
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Bhappy Recention av PlusMinusNoll - Byxor. Önskas. Kläder 1
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Mummis (vintervandring)Byxor för plumsiga breda höfter (Dam) Kläder 10
CarMaPal Byxor med vattentät bak Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.