2-lagers eller 3-lagers goretex

  • Trådstartare Anonym från gamla forumet
  • Start datum

Anonym från gamla forumet

Gäst
Jag ska snart köpa en ny goretex jacka och vill veta om och vad skillnaden mellan två och trelagers goretex är. Har hört sägas att två lagers andas bättre. Är den skillnaden i så fall märkbar eller är det bara marginellt? Vilka andra aspekter finns att tänka på i valet mellan två och trelagers.


Joakim
 

mhz82@hotmail.com (Martin)

Gäst
Svar:

2- eller 3-lagers? Det är den ständiga frågan. Jag kan redogöra lite om mina personliga åsikter. Skillnaden mellan 2 och 3 lagers är egentligen inte så stor, när det gäller själva funktionaliteten på GT. På 2 lagers hänger det ofta ett löst sk "mesh"-foder utanför själva laminatet. Detta för att skydda GT:n mot direkt beröring eftersom den är ganska skör. På 3 lagers är detta foder laminerat (limmat) direkt på GT:n. Det gör att men sliter på fodret istället för på GT:n.


Vilket är då bäst? Skyddet mot vatten är det ingen skillnad på. Om det är någon skillnad på andningsförmågan, kan jag inte svara på, men jag tror att den i så fall är ganska så marginell.


2-lagers är lite billigare, men håller oftast inte lika lång tid. 2-lagers är också smidigare än 3-lagers, och prasslar mindre. Det enda sättet att bestämma sig på är nog att testa olika jackor och köpa den som känns bäst helt enkelt.
 
Tips

Jag har fått för mig att fodret i ett 2-lagers GT-plagg kan bli blött och vara svårt att torka. Detta har jag å andra sidan inga belägg för då jag har en 3-lagers GT jacka och byxa.
Jag gillar 3-lagers, att det praslar och blir lite mindre smidigt gör inte mig något. Man slipper det besvärliga innerfodret som kan gå sönder och bli blött (i alla fall så gjorde det det på min förra regnjacka, som dock inte var GT)
Om man klättrar så kan ju 2-lagers vara en fördel då det ger större rölighet. Visst 3-lagers är dyrare men GT är så dyrt i alla fall så det spelar ingen roll eftersom 3-lagers håller länge.


lycka till med köpet/ Johan
 

kenneth.engblom ()

Gäst
Untitled

Jag har ett par Fjällräven med ett GT membran löst hängande mellan ytter och inner tyget.
Troligen ett 2 lagers det funkar bra så länge det inte regnar.
När det regnar så blir ytter tyget genom surt ungefär som att ha regn kläder under ytterplagget.
 

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Fler åsikter

Jag har plagg i både två- och trelagers GoreTex, och det är helt klart så att trelagers håller bättre. Membranet är mer skyddat. Som ett exempel på vad jag menar kan jag nämna ett par tvålagers byxor som jag främst använde som regnbyxor när jag cyklade till skolan. Efter något år eller så läckte de som såll över knäna. Inte så konstigt med tanke på konstruktionen: För varje tramptag glider byxorna över knäna, och det lösa fodret gider mot membranet. Efter några tusen glidningar är membranet utnött, och byxorna börjar läcka. Naturligtvis reklamerade jag byxorna och fick ett par nya. Jag försökte påpeka för tillverkaren att det handlade om ett konstruktionsfel, men de vile inte lyssna på det. Efter något års cyklande med de nya byxorna var det naturligtvis samma sak igen, och dags för ny reklamation. Detta som en illustration på hur dåligt ett tvålagersplagg kan fungera om man använder det "fel".


En annan poäng med trelagers plagg är att det är mycket lättare att granska plaggets konstruktion och t ex hur väl tejpningarna är gjorda. Fodret på ett tvålagersplagg kan dölja både missar och tanklösa konstruktioner. Är man lite klåfingrig (som jag) och vill förbättra sin utrustning själv så är det betydligt lättare att sy i eller laga ett trelagersplagg.


Fördelen med tvålagersplagg är att de ofta är mycket skönare att ha på sig än trelagers. Jag har ett par hängselbyxor i tvålagersmaterial som jag använder på vintern. De är otroligt smidiga och sköna, betydligt bekvämare än de trelagersbyxor jag har provat. Dock har trelagersmaterialen blivit bättre på senare år. Inte lika stela, klumpiga och prassliga som de gamla taslanjackorna från 80-talet.


Skillnaden i andningskapacitet är liten. Tvålagers andas bättre, men skillnaden är inte större än 10-20%. Det är tveksamt om man märker av den.


MVH


Peter Ask
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
typera Skaljacka 2 eller 3 lagers? Kläder 20
srpp enkel o ren tre lagers skalbyxa (typ regn- eller cykel-) Kläder 10
prylManne Dermizax 3-lagers eller Goretex? Kläder 6
Tarmkatt Bra en-lagers/Skalkängor som enbart är av läder utöver sulan. Kläder 44
Matfarsan 1-lagers boots något för mej? Kläder 11
WiseDuck Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart? Kläder 20
mariaa Slitage på insidan av 3-lagers Gore-Tex Kläder 7
Oskar Q Skillnaden mellan två och tre lagers gore-tex? Kläder 14
Ix 2 vs. 3 lagers gore-tex Kläder 3
gladegp Ta ur fodret i 2 lagers GTX Kläder 0
svindeln Finns det 3-lagers Paclite? Kläder 6
KnightofNi Råd om jacka i 2- el. 3-lagers Goretex el. Paclite Kläder 4
stol Laga 2 lagers Gore-Tex Kläder 2
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
friluftsbruden Vinterskor 1 eller 2 storlekar större? Kläder 11
marp68 Impregnera grövre bomullsjacka med vaxtvål eller impregneringsspray? Kläder 4
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Pohman Gaiters eller Chaps Kläder 6
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
joakimkarlsson1022 Var hittar jag vadarpåsar eller annan lösning? Kläder 8
Livetiskuggan Olles bror eller yllemössa Kläder 4
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Silver Fang Skidjacka eller vindjacka Kläder 6
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Clover Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst? Kläder 44
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
nicko_ Nubuckkängor - vare sig vax eller fett? Kläder 6
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Cryfish Torrdräkt, hel eller delad Kläder 4
salvion Lägga upp byxben? Symaskin eller butik? Kläder 11
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
nicko_ Väst som förstärkningsplagg - dun eller syntet? Kläder 7
Persson.F Vandringsbyxor i storlek XS eller 46 - finns de? Kläder 1
Glännman Lundhags Bielne pant eller Norröna Svalbard Cotton pants Kläder 1
såg Jörn eller Lundhags Kläder 3
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...