Zegul BARA jämfört mot Empower?

Jag (188cm 78-80kg) har bara paddlat några timmar i en lånad Tahe Wind 535 (535x54cm, ca 23 kg, max 140 kg), som gick bra, ägaren och folk på forum säger den dyker i vågor. Och det var vågor som fick mig att roas mest.
Ska jag köpa ny kajak vill jag ju ta chansen att välja något bättre och tycker det är glest på begagnatmarknaden justnu. Kanske kolfiber Aralen på blocket men då lägger jag hellre till och får en ny zegul känns det som ifall alla texter stämmer att den är "bäst".

Det kommer i huvudsak bli långfärder längst Vänerns långgrunda och klippfyllda vatten, känd för att snabbt kunna blåsaupp. Kanske lite ute på någon kust. Övernattningar.

Var i butik och prövade TAHE REVAL MIDI, med sin Brittiska utformning, mer fokuserad på lek, men mina ben/fötter vreds väldigt obekvämt i denna.


Så jag behöver en snabb kryssare som hanterar vågor jag får chansen att fånga.

Därför blev jag nyfiken på Zegul Arrow Empower (561x53cm,27 kg,max 175kg) som alla tycks gilla och som hanterar vågor bra trots sin utformning.

Sen läste jag precis er diskussion om Zegul Arrow BARA (526x56cm, 26 kg,max 156 kg) som ni tyckte var bra, en förbättrad Play.

Hur skulle ni beskriva skillnaderna mellan BARA och Empower? Spontant ser jag att BARA är bredare.


Jag har inte råd att köpa lättviktsmodellen utan får bli standard, läste att butikssiffrorna inte alltid stämmer, men vill tro jag bör orka med det och kommer nog inte paddla själv heller. Finns chans att ha kajakerna liggandes vid stranden. Då är vännens Win 535 bra då den har en lås-ögla fastgjuten. Hur löser man det på kajaker som saknar detta?
 
Det är nog mycket få personer som har erfarnhet av båda.

Själv skulle jag nog ha köpt en Empower för några år sedan, men sittbrunnsöppningen var för kort och även sittbrunnen märkligt trång över låren.

Skickat från min E5603 via Tapatalk
 
Du kan inte jämföra bredden rakt av, skrovformen har större betydelse för upplevd stabilitet.

Ingen erfarenhet av Bara men har paddlat empowern lite och har vänner som har en. Den rymmer otroligt mycket men är också stor, kanske tom lite väl stor med tanke på din vikt. Då tänker jag på den tom.

Fast det enda rätta är att prova, du har ju turen att det är samma märke så det räcker med att besöka en återförsäljare.
 
Vilken kan av Vänern bor du vid. Det finns rätt många varianter av kajaker i nätverket Karlstads LångfärdsPaddlare där du kanske kan få jämföra några
 
Attans, bor i andra änden.
Men jag ska tillbaka till butiken som har samtliga hemma och pröva.
Dock intressant att läsa era erfarenheter. Oroväckande om kvalitén dock.
 
Zegul Bara är egentligen en uppförstorad Nuka. Nukan passar mindre paddlare och det fanns ett behov av en mer rymlig och praktisk kajak. Eftersom det saknades underlag för Nukan fick jag freestyla en hel del. Bara är en bra allround kajak som passar både längre turpaddling och kortare dagsturer. Speciellt sjöegegenskaperna blev väldigt bra. Bredden är för att ge volym och stabilitet. Stabilitet är avgörande för om kajaken skall fungera i lite tuffare förhållanden.

Pga av kvalitets problemen har Tahe omorganiserat och fokuserat på bättre kvalitetsstyrning.

Passa även på att prova dom nya Robsonpaddlarna Air och Pace Robsonpaddlarna byggs i Estland. Även Artistic kapellen görs numera i Estland det är ingen slump att Hilleberg sys i Estland

Hans Friedel Kajakkonstruktör
 
Tack, skönt att läsa att fabriken försöker rätta till produktionen. Hellre hör jag en butik medge samt informera åtgärder än att det tystas ner. Lite rädd för köpa dom rea-kajakerna då det troligen är "från den dåliga perioden".


Du nämnde att jag skulle se på speciella tillbehör så jag passar på och ställer följdfrågor på det;


Sitter och tittar på taheoutdoors och fann där både Robson paddlar och Aristic kapell. Tyvärr verkade inte närmsta butiken ha detta hemma även om dom listades som återförsäljare.

Säg att jag nu är dagsturare med smak för vågor, lite tävlingssugen så kommer nog vilja paddla fort, 188lång, 80kg tung, slank, 191,5cm med händerna isär, 48,5cm axlar. Ska testa wing 535, bara, empower.

Vad för slags paddel borde jag se på? Fanns ganska många Robson.
(införstådd att grönslands är bra för långfärder, men europa paddel är lite mer klös i. båtens utformning avgör lite längdvalet. Och läst på din sida att i slutändan är det kajakens vikt som avgör farten)
* Wing
* Pace
* Pace Air
* Aero
* OFFSPRING CARBON
* Wing Fiberglass
* Cabo Carbon Foam Core
* Slim Carbon
* Synergy Carbon
* Slim
* Synergy
* Edge
* Zephyr
* Serenity Thermoplast
* Costa Thermoplast
* Costa Carbon
* Serenity Carbon

Rak Eller Krokigt skaft?


Samt vilken typ kapell är populärast av erfarna paddlare?
*HALF SKIRT CARGO
*Basic zip
*Basic
*Sprayskirt nylon
*Neoprene-3ply
*NEOPRENE ADJUSTABLE WAISTBAND
*NYLON-FOAM
*AQUA
*Neoprene Greenland
*Seal Srayskirt


// Ja, jag är faktaslukare till förbannelse, men hoppas på våga spontanköpa något imorgon. =)
 
Baran är en lekfull kajak och då passar Aero paddeln väldigt bra. Aero paddeln är en modern paddel smal för att inte slå i kajaken. Pace Air är en perfekt reservpaddel men den är också väldigt smidig att använda.


Rak Eller Krokigt skaft?

Crank är bra för handlederna och man kan sträcka fram bladet några cm. Dock känns den lite avig och man fixerar händernas placering. Fast kul att prova


Samt vilken typ kapell är populärast av erfarna paddlare?
*HALF SKIRT CARGO
*Basic zip
*Basic
*Sprayskirt nylon
*Neoprene-3ply
*NEOPRENE ADJUSTABLE WAISTBAND
*NYLON-FOAM
*AQUA
*Neoprene Greenland
*Seal Srayskirt

Artistic Nylon kapell är väldigt trevlig. Kapellet har en glasfiber latta som gör att man inte får fågelbad. Kapellet torkar fort och blir inte så varmt som ett neoprenkapell. Neopren kapell torkar långsamt och blir varmt på sommaren dock är dom oftast tåtare om man rollar mycket. Men Nylon kapellet har en rejäl gummicord som man kan anpassa efter sargen och kanten på kapellet har en rejäl gummiförstärkning
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Utvandraren Zegul Rock Solid vs 3D C-Core Paddling allmänt 0
Utvandraren Zegul Bara Paddling allmänt 15
Utvandraren Zegul Rock Solid Paddling allmänt 13
Veon Tahe Greenland vs. Zegul Greenland vs. Rebel Greenland? Paddling allmänt 14
Trikåmannen Zegul Arrow nuka gt - två frågor Paddling allmänt 4
hassex Zegul Sea Rocket Paddling allmänt 18
Lgm Zegul 520 Hv Paddling allmänt 3
hassex Zegul Greenland GT Paddling allmänt 21
Fredrik Tillman Zegul 550 Paddling allmänt 2
frega Skim Distance, Tahe Wind 585, Zegul 550 Paddling allmänt 12
henrich Zegul 530/Tiderace xplorer s/Avanaq Agile Paddling allmänt 0
pad Zegul 530? Paddling allmänt 1
frarol Coastspirit/Zegul 503, erfarenheter Paddling allmänt 4
LJR zegul 550 Paddling allmänt 29
saffran Tahe wind, jämfört mot Trapper Aral/Royal Paddling allmänt 7
Silen Är en skumfylld paddel mer ömtålig jämfört med en homogen??? Paddling allmänt 2
Tomeu Kajak byttes mot kanadensare Paddling allmänt 0
fuchs Bortskänkes mot avhämtning Paddling allmänt 4
Bootsy25 Fiskekajak el. liknande där man sitter mot varandra? Paddling allmänt 6
stefanhedlundse Sitasjaure mot Akkajaure Paddling allmänt 2
FredrikÖ Hur byta Lettmans pedalställ mot styrpinne? Paddling allmänt 4
sumpa Vill du ha en kanot? Trapper bytes mot kajak. Paddling allmänt 1
kajaken_yahoo.com Protestera mot förslag att förbjuda tältning i Kosterhavets nationalpark Paddling allmänt 72
North shore K1 North Shore Mot en K2 Paddling allmänt 0
ala Bot mot flex i kajaksitsen Paddling allmänt 2
TomasCollin Hur vattentät är ett kapell mot sargkanten i en kajak? Paddling allmänt 15
Kjell Lundgren Skaver mot bakkanten av racingsits Paddling allmänt 19
larserikss byta underliggande- mot släproder Paddling allmänt 22
oberg_niklas Vad skiljer en 10 år gammal VKV Elite mot dagens Paddling allmänt 1
fuchs bytta mc mot kajak Paddling allmänt 0
kajkajak Limma bitar av liggunderlag mot insidan i kajaken Paddling allmänt 16
wilhelm-tell Ny kajak! jämförelse mot gamla. Paddling allmänt 0
mielo Tävla mot en världsmästare.. Paddling allmänt 0
MickeB Kanoten drar sig mot vinden? Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.