Rutsälven, Skäckerfjällen

Hej,

Jag undrar om hur vattnet i förhåller sig i Rutsälven, Skäckerfjällen för paddling med t ex Packraft? Några forsar? Lämpligt för personer med ringa erfarenhet av paddling?

Tänker mig att det vore en fin tur att vandra in i naturreservatet och sedan paddla sig ut genom Rutsdalen.
 
Antagligen lite vatten

Jag har ingen erfarenhet av paddling på Rutsälven men har korsat den på leden mellan Kolåsen och Sockertoppen och som jag minns det var det totalt okomplicerat en normalvåt sommar. Detta indikerar att det inte är så mycket vatten i älven utan att det kan bli problematiskt att paddla i alla fall sent på säsongen.

Kolla med Kolåsens Fjällhotell (info@kolasen.se).
 
Senast ändrad:
Kolla vattenföringen på Vattenwebb.smhi.se.
Kombinera det med att kolla Google maps satellitbild för att spana efter tunga forsar. Kolla fallhöjden på sträckan på ex den grymma appen Topo GPS Sverige. Nu större fallhöjd desto mer vatten krävs för att det ska vara paddelbart.
Lycka till
Arvid
 
Hej,

Jag undrar om hur vattnet i förhåller sig i Rutsälven, Skäckerfjällen för paddling med t ex Packraft? Några forsar? Lämpligt för personer med ringa erfarenhet av paddling?

Tänker mig att det vore en fin tur att vandra in i naturreservatet och sedan paddla sig ut genom Rutsdalen.

Det finns några forsar som inte är paddelbara, främst vid Storvallen (se bilden) och en bit uppströms. Sen beror det som nämnts på vattenföringen. I övrigt en fin å i ett fint naturområde.

Calle
 

Bilagor

  • IMGF_83.jpg
    IMGF_83.jpg
    84 KB · Visningar: 784
Hej. Blev det något packraft längs Rutsälven. Om man skall paddla uppströms förbi Storvallen hur mycket fors blir det att bära förbi? 100m, 1km eller 3km eller är det ens möjligt?
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...