Kläder för paddling

Det sträcker sig från badbrallor till torrdräckt med dubbla fleece underställ, beroende på årstid, väderlek och aktivitet.
 
Liknande svar; shorts och t-shirt/linne är vanligast. Oftast ett par tunna skor (några Hellyhansen som är gjorda för segling). Jag har alltid flytväst och då är det skönt att ha något under så man ej får skavsår.

Jag har torrdräkt men föredrar utan om det går, sånt bök att ta av och på sig samt att det blir så svettigt.

Nästan aldrig handskar.
 
Många huvudbonader. Regnhatt solhatt keps,
vid kalla förhållanden huva i neopren. Poggisar om det är kallt i vattnet. Regnjacka. Torrdräkt är införskaffad men ännu ej detaljutprovad. Olika kapell för olika väder och vattentemperaturer. Ombyte. Oftast sandaler och kortbyxor sommartid.

Thure
 
Jag kör ett tunt neoprene underställ för varma dagar i Skärgården med skvätt. Semi-torr anorak för regniga och blåsiga dagar. När det är kallare eller vill paddla upp och ner, så tar jag på mig en våtdräkt över neoprene undersället. Ska investera i torrdräkt när jag vill ta paddlingen till andra årstider än sommar.
 
Löpartajts på underkroppen (korta/långa) om det är varmt. Nästan alltid långärmad funktionströja som solskydd.

Tuiliq (reeds): När det är skvättigt, när det är regnigt, när det är blåsigt, när jag tänker rolla. Luvan är skön att dra upp när det blåser eftersom det slutar brusa i öronen och man hör bättre. Jag har en som passar min "vanliga" kajak också. Blir luftigare än kapell med kroppstub.
 
Varmt i Vattnet
Någon slags sandal, inte barfota, durken skaver på hälarna vid längre paddling.

Jag gillar inte shorts. kondensen som kan bildas i sittbrunnen kittlar och kliar på mina stackars håriga ben :). Så sommartid kör jag oftar tunna, "långärmade" gympa brallor.

Tunn långärmad skjorta mot solbränna och flytväst

Kallt i vattnet
något för årstiden lämpligt underställ och ett par gamla vadarbyxor ovan på det. Inga skor, vadarna har neoprene sockor.

dubbla merino underställ för temp. reglering, flytvästen och en ordentlig jacka ovan på det. mössa halsduk vid behov


Paddelhandskarna sitter alltid fästa på paddeln, bra mot både solbränna och kallstänk.
Keps är alltid med
 
Normalt vädertåliga kläder, flerlagersprincipen på höst/vinter/vår. Har alltid ombyte med.

På fötterna har jag, om det inte är varmt, tunna sockar plus raggsockar, och så drar jag ett par vadarskydd från Haglöfs över allt ihop. Fungerar fint. Vet inte vad de heter men de verkar inte tillverkas längre. Men de påminner om dessa:

http://www.andersj.se/vadarpase1.htm

På händerna har jag militära skinnvantar när det är kallt. Skyddar fint mot vinden. Om det är riktigt kallt har jag ett par tunna ullvantar, liknande lovika, under.
 
Militärhandskar

Normalt vädertåliga kläder, flerlagersprincipen på höst/vinter/vår. Har alltid ombyte med.

På fötterna har jag, om det inte är varmt, tunna sockar plus raggsockar, och så drar jag ett par vadarskydd från Haglöfs över allt ihop. Fungerar fint. Vet inte vad de heter men de verkar inte tillverkas längre. Men de påminner om dessa:

http://www.andersj.se/vadarpase1.htm

På händerna har jag militära skinnvantar när det är kallt. Skyddar fint mot vinden. Om det är riktigt kallt har jag ett par tunna ullvantar, liknande lovika, under.

Militärhandskar var nytt för mig.

När jag paddlar i vanliga jackor har jag ett problem,jag brukar få in vatten i ärmen, några tips?
 
Jag använder skaljacka med ärmslut som går att stänga med karborrband. Kom just på att med fat-pipe eller något annat handledsvärmande kan man ju åtminstone fånga upp dropparna så dom inte rinner in längre i ärmen.
 

Bilagor

  • halso760_6701.jpg
    halso760_6701.jpg
    33.1 KB · Visningar: 862
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hlager71_gmail.com Kläder surfski vad behöver man? Paddling allmänt 1
ogren.johan Alternativa kläder segelbåt/kajak/sjö Paddling allmänt 6
Tomas J Kläder för surfski? Paddling allmänt 3
ski3r Kläder - Vårpaddling Paddling allmänt 12
Cell Kläder mm, surfski Paddling allmänt 6
peon Kläder på vintern? Paddling allmänt 8
lortopalt Kläder? Paddling allmänt 8
Iguanodon Kläder under torrdräkten ? Paddling allmänt 5
Tipp Kajak kläder Paddling allmänt 6
31742 Flytväst på! Över eller under kläder. Paddling allmänt 2
jenie Kläder för vinterpaddling? Paddling allmänt 7
briank Nybörjarfråga om lämplig kläder Paddling allmänt 1
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Sven S Paddling i Vännäs? Paddling allmänt 2
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 16
aldrigsur Paddling med vildmarkskänsla Paddling allmänt 24
TazzRat Parkering Kloten (Långvattnet) för paddling Paddling allmänt 14
cheeredy Nekad paddling, hävdar att förenings regler går över allemansrätten Paddling allmänt 89
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Urban packrafter Prisberömt packrafting film Earning a River Paddling allmänt 2
Wibrån Paddling genom Ålands å Åbolands skärgård Paddling allmänt 12
EricL Paddling ger bättre längd baksida lår? Paddling allmänt 16
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Paddling i Finland större sjöar Paddling allmänt 3
GertF Paddling och åska. Paddling allmänt 13
Rinte Förbudsområden Paddling allmänt 3
Musiktoken Paddling Stekenjokk - Ransarån - Marsån - Malgomaj - Vilhelmina Paddling allmänt 7
Urban packrafter Ny film Paddling i Tresticklans National Park Paddling allmänt 1
Hylje Paddling Backe/Rossön/Fjällsjö Paddling allmänt 0
Hanna76 Paddling med barn i Rogen naturreservat Paddling allmänt 8
G.Kraft Å paddling kring Stockholm? Paddling allmänt 4
Zlagge Nikkaluokta - Kalix paddling längs Kalixälven Paddling allmänt 2
igs Paddling i Polen Paddling allmänt 0
hirro Avdomnad hand efter 30 minuters paddling Paddling allmänt 12
Peter_Östberg Paddling Helsingfors-Prangli-Pedassaar-Helsingfors, samt SKEG Paddling allmänt 0
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
ekaterina paddling med barn Paddling allmänt 9
Willetjåkkå Paddling Norr om Stockholm Paddling allmänt 3
igs Paddling runt Siljan Paddling allmänt 3
ackepacke Kajakfilm om paddling Marstrand - Fjällbacka Paddling allmänt 0
calmelon Paddling med fiske norrut Paddling allmänt 2
Kal-P-Dal Paddling och prylar Paddling allmänt 10
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
calypso63 Fira Nationaldagen med paddling Paddling allmänt 0
YvonneJson Paddling på Nya Zeeland? Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.