Kajakpaddel för dags- och långfärdspaddling

Hej!
Har införskaffat två st Riot Brittany (2015) till mig+sambo. Längd 183 cm, bredd 55cm, vikt 27 kg. Roder, skädda.
Är själv 160 cm, vikt 50 kg. Väldigt smal över axlarna, inte så muskelstark.

Behöver nu skaffa bra paddel, och behöver tips. Efter att ha läst in mig lite så tror jag att det jag behöver är en lätt (<900 g), relativt smalbladig och längdställbar paddel 210-220 cm. Delbar.

Har tittat på Aquabounds kolfiber+ glasfiberpaddlar. Någon som har fler tips?
 
Hej,, använder själv uteslutande mej av aquabondpaddlar. En favorit paddel är deras eagle ray den har ett långsmal paddel yta som gör att man kan paddla ganska snabbt utan det blir tungt, den är även lätt och använda i motvind helt klart prisvärd
 
Vingpaddlar i kolfiber med små blad är lätta och effektiva. Trenden är att paddlarna som används och föredras har blivit lite kortare. Jag skulle föreslå t ex en Werner eller Bracsa finns säkert många likvärdiga kolla andra trådar. Bra paddel är värt att lägga lite pengar på IMHO.

Din kajak verkar var knappt 5 meter lång. Vad det sambons längd du angav??

Paddelval är rätt individuellt. Har du möjlighet att prova t ex på en kanotklubb så kan det vara en bra idé. Bra teknik dvs att använda rygg och bukmuskler mer än armarna är det allra viktigaste.

Thure
 
Är du intresserad av europaddel (klassisk plattpaddel), vingpaddel eller grönlandspaddel?
 
I mer än 20 år har jag använt vingpaddel när jag paddlat havskajak. För mig är det den överlägset bästa paddeln för långfärdspaddling. Vissa hävdar att de inte går att rolla med, men då har de nog inte provat för de fungerar utmärkt till roll. Vissa förliga styrtag är de däremot kanske inte helt optimala för.

Kanuk har väldigt bra och prisvärda paddlar (både ving och euro). Därtill har de en alldeles utmärkt delning (H-delningen) som det är busenkelt att ändra längd och vinkel med. Delningen är gjord i aluminium och inte plast som vissa tillverkare har och som lätt börjar krångla. Har själv bl.a. en utmärkt Epic-paddel med motsvarande delningslösning, men där "flärpen" är i plast och lätt nöts ut vid användning.

Många får råd om vilken längd på paddel de ska ha baserat på den egna längden. Här får man komma ihåg att vi ser väldigt olika ut i kropparna. En del har långa ben och kort överkropp och ska då inte ha så lång paddel. Det avgörande är ju hur högt axlarna kommer över vattnet när man sitter i kajaken.
 
Tack för alla svar jag fått hittills!
Jag skrev givetvis fel på kajakens längd 483 cm är den, och 55 cm bred.
Min sambo är längre, bredare och starkare. Jag är späd, kort i överkropoen och rätt så muskelfattig. Och har små barnhänder.

Jag inser att min optimala paddel ligger på längden 210-215 cm, med smala blad och låg vikt. Viktigt för mig är också greppet eftersom jag har väldigt små händer. Måste nog testa mig fram, problemet är att jag vill paddla NU!
 
Generellt sett är det många som har väldigt långa paddlar. Låg armföring i kombination med lång paddel gör att paddeln snarare används som en åra...

Jag är 187 cm lång. Men både vingpaddeln och europaddeln jag har är 215 cm långa. Skulle aldrig rekommendera nån som är kortare än mig att ha en längre paddel än mig, istället skulle jag rekommendera en kortare paddel och teknikträning.
 
Paddel tips

Jag är en kortare tjej på 161 cm lång, men hyfsad vana av att paddla kajak sedan 10 år tillbaka, brukar paddla ett tiotal turer varje sommar i skärgården. Jag använder en Werner Skagit FG smal Straight Shaft 2-delad Yellow, finns även utan "smalt" skav till ex. män. Finns i kortare längder nedtill 210 cm.
Jag har en 215 cm och störs inte av den är lång, men 210 skulle säkert fungera ännu bättre.
Den har ett vettigt pris i förhållande till prestanda åtminstone för mitt anvädningsområde som inte är tokproffs men använder sakerna flitigt.
Just nu (9/5) finns en viss rabatt på en viss webbutik som börjar på T och slutar på inderberg. Men jag har inget samröre med denna, jag behövde bara flera paddlar själv just, då vi inköpt vår andra K2 point65 mercury och behöver 2 paddlar till för ev. gästpaddlare.

Paddla lugnt!
 
Misstänker att paddellängden har ganska mycket att göra med hur man paddlar. Har man en teknik där man håller paddeln mer parallellt med vattenytan behöver man en längre paddel. För en mer vertikal teknik är en kortare paddel bättre. Själv är jag också runt 187 cm och kör med grönlandspaddel på c:a 215 cm. Min draghand hamnar då nära skrovet och vattenytan vilket känns vettigt.

En liten film om olika sätt att paddla:
http://www.wernerpaddles.com/werner-tv/touring/low-angle-vs-high-angle-paddling
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...