Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Varför inte ta en annan infallsvinkel: lagar eller inte, hur VILL vi att det ska funka? Lagar är inte huggna i sten, och jag tycker att det är mycket mer intressant att diskutera vad som vore ett "optimalt läge", än vad lagarna för tillfället säger eller inte säger.

"Sportcykling", som jag väljer att kalla det, är uppenbarligen en verksamhet som inte helt passar in i rådande trafikmiljö. Sportcyklister är för snabba för cykelbanor, men för långsamma för bilvägar (i bägge fallen mht andra trafikanter). Sportcykling är också en kul, miljövänlig och hälsofrämjande hobby.
Huvudet på spiken! :)
 

Jag repriserar mina förslag från inlägg 82 i denna tråd, och den respons jag minns är att någon er gillade iden med avlysta vägar.

LIte kreativa förslag då tonen nu mjuknat något i tråden:
Kanske som sagt cykelklubbar skulle få lov att lysa av vägar visa tider för träning eller om man har för- och efterbil så tillåts klungkörning - kanske de då kan räknas som procession som inte får brytas:
6 § En trafikant får inte bryta eller på annat sätt hindra en militärkolonn, en kolonn av fordon som tillhör den kommunala organisationen för räddningstjänst, en grupp av barn under ledares uppsikt, ett begravningsfölje eller någon annan procession. Förordning (2003:818).:

/Patrik, vars cykel fortfarande är på verkstaden
 
Anmäl!

Underbar tråd. Gillar särskilt exemplet där man placerat ut en betongsugga mitt i cykelfältet för att förhindra att bilar genar! :)

Tidigare kunde man anmäla trafikfarliga miljöer på
http://www.trafikfarligamiljoer.se/
och väghållare fick mailet. Jag fick svar från min kommun via denna sida men idag kom jag inte åt sidan - hoppas det bara är tillfälligt.

/Patrik, som här som cyklist anmält en illa planerad cykelbana/cykelöverfart
 
Många kloka och en del kanske inte lika kloka inlägg och nu vill jag bidra med mina tankar.
Har ca en mil på smal krokig väg för att ta mig till stan. Denna väg är mycket populär som träning för cyklister och jag använder den även själv när jag tränar.
Många cyklar ensamma eller i par och det är sällan eller aldrig ett problem att passera dessa cyklister då de ligger på rad. Jag kan då passera cyklisten (med marginal) utan att behöva gå över på "fel sida" av vägen.
Problemet är när det är en större klunga som ligger 2 i i bredd (eller fler) för då kan jag inte köra om utan att behöva korsa mittlinjen och det innebär att jag inte kommer förbi.
Jag har inga problem med att cyklister ligger i klunga när det finns möjlighet för bilister att göra säkra omkörningar. Däremot tycker jag att de borde ha så mycket trafikvett att när det bildas kö bakom dem på smala krokiga vägar att de gick ner i singelrad för att underlätta trafiken. Visst det blir en längre omkörning men den går att göra.
 
Jag repriserar mina förslag från inlägg 82 i denna tråd, och den respons jag minns är att någon er gillade iden med avlysta vägar.

När vi ändå spånar.. Jag funderade lite över vad det är som retar en bilist, och mig själv bakom ratten. Är det det faktum att hastigheten behöver sänkas, eller är det det att halva körfältet är upptaget av cyklister?

Som en jämförelse: En bil kör 50km/h på 90-väg och ligger mitt på vägen. Mötande trafik pågår. Det är en tydlig situation där det inte går att köra om.
Om bilen istället ligger halvvägs ut i väggrenen och lockar till omkörning, trots att det inte finns plats i mitten för omkörande bil - Är det mer irriterande då? Att se möjligheten, men inte kunna ta den.

Om en klunga av cyklister, säg 3x3, ses som en traktor eller vad det nu kan jämföras med och tar hela körfältet så blir kanske situationen mer tydlig? Visst, man kan bli påkörd och 90-vägar får nog uteslutas till förmån för 50 och 70-vägar men det är kanske ett alternativ att titta på?
Tre cyklar på rad borde motsvara en liten eller normalstor bil och är kanske en acceptabel gräns för cyklister. Är man fler lägger man en ny klunga 100 meter bakom, som en vanlig bil skulle uppträda.

Bara en tanke.
 
Man skulle kunna tro att på ett friluftsforum att folk är toleranta när folk vistas utomhus och rör på sig.

Edit : Jag som själv är cyklist visar alltid ytterst stor försiktighet när jag kör om cyklister. Gör det endast när det är säkert och med god marginal.
 
När vi ändå spånar.. Jag funderade lite över vad det är som retar en bilist, och mig själv bakom ratten. Är det det faktum att hastigheten behöver sänkas, eller är det det att halva körfältet är upptaget av cyklister?

Som en jämförelse: En bil kör 50km/h på 90-väg och ligger mitt på vägen. Mötande trafik pågår. Det är en tydlig situation där det inte går att köra om.
Om bilen istället ligger halvvägs ut i väggrenen och lockar till omkörning, trots att det inte finns plats i mitten för omkörande bil - Är det mer irriterande då? Att se möjligheten, men inte kunna ta den.

Om en klunga av cyklister, säg 3x3, ses som en traktor eller vad det nu kan jämföras med och tar hela körfältet så blir kanske situationen mer tydlig? Visst, man kan bli påkörd och 90-vägar får nog uteslutas till förmån för 50 och 70-vägar men det är kanske ett alternativ att titta på?
Tre cyklar på rad borde motsvara en liten eller normalstor bil och är kanske en acceptabel gräns för cyklister. Är man fler lägger man en ny klunga 100 meter bakom, som en vanlig bil skulle uppträda.

Bara en tanke.

Bilar ska köras på körbanan men får (men är inte skydlig att) tillfälligt gå ut på vägrenen för att underlätta omkörning. Att lägga sig mitt halvvägs ut på vägrenen är inte tillåtet - i mina ögon bara dumt. I tafiförordningen står så här om fordons plats på väg, vilket stämmer väl med hur de allra flesta också kör:
7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.
Om körbanan är indelad i körfält som anvisats för olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare, får fordon föras i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.
På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.


Det fortsätter om någon vill läsa mera.
Om man provoceras att göra en dumdristig omkörning baserat på vad framförvarande fordon gör så tycker jag man ska omvärdera sin körstil oavsett vilket fordon man framför.

Står tydligt i §32
32 § En förare får köra om endast om det kan ske utan fara.
Det följer mera för den som vill läsa., t ex §36:
36 § Omkörning får ske endast om det körfält som skall användas vid omkörningen på en tillräckligt lång sträcka är fritt från mötande trafik eller annat hinder mot omkörning.
En förare får inte köra om, om det inte finns möjlighet att efter omkörningen föra fordonet tillbaka till högra delen av körbanan utan fara för övriga trafikanter. Detta gäller dock inte när omkörningen skall ske i ett körfält där mötande trafik inte får förekomma.


Jag förstår inte bilförare som gör vådliga omkörningar av varken andra bilar eller cyklister - kan man inte köra om säkert så stannar man bakom. Omkörning är ingen rättighet.

Orden "Högsta tillåtna hastighet" kan man läsa en gång till, det står inte "hastighet jag har rätt att köra oavsett förhållanden". När trafik, väglag, ditt fordon mm medger får du köra högsta tillåtna hastighet, i många andra fall inte så fort, t ex vid halka, nedsatt sikt, köbildning.

/Patrik
 
Bilar ska köras på körbanan men får (men är inte skydlig att) tillfälligt gå ut på vägrenen för att underlätta omkörning. Att lägga sig mitt halvvägs ut på vägrenen är inte tillåtet - i mina ögon bara dumt.

Precis, och det är ju den situationen som uppstår när två cyklar ligger i bredd kring väggrenen.
Det är ju ganska vanligt att långsamgående fordon gör just detta och ibland på minst sagt olämpliga ställen med både krön och dubbelt heldragen linje.

Håller med om att omkörningar ska göra säkert, men tyvärr har jag även sett folk försöka köra om på 2+1 väg i den delen som är 1... Det har uteslutande hänt när bilen framför inbjudit med utrymme.
Det är ju tyvärr skillnad på hur man ska köra och hur trafiken faktiskt ser ut, och det intressanta för cyklisternas välbefinnande är väl ändå att fungera med verkligheten :)

Jag påstod inte att mitt förslag var det bästa, men jag tyckte att det är värt att tänka över om det är ett alternativ om det skulle finnas lagstöd för det. Det kanske Polisen kommer att svara på.

Som jag sagt tidigare har jag inget stort problem med varken bilar eller cyklister, men det intresserar mig att veta hur cyklister fungerar eftersom det gör mig till en bättre bilförare när jag möter en klunga.
 
De som här viftar med paragrafer och samtidigt är på väg ut att cykla i varje inlägg verkar ha någon slags hangup. För mig händer det under fem ggr per år att jag hamnar bakom en cyklistklunga i dubbel- eller enkelled. Vissa år hamnar jag inte bakom någon. Dvs. inget stort problem och det är inga knarkare som bara tillför elände till samhället heller. Faktum är att om de ligger på singelled så uppviglar det till omkörning trots möte och då är det större risk för knä-mot-knä och olyckor, som någon skrev så mig gör det inget att de kör dubbelled.

Jag måste erkänna att jag varit närapå lika rabiat åt andra hållet men nu när jag cyklar jämt, två mil om dan året om på vardagar och sedan i skogen på helgerna, så har ett Liljeholmens tänts upp för mig.

/Niklas, som går och svidar om till cykelbrallor och drar hem från jobbet nu ;-)
 
Ett betydligt större problem är alla cyklister som har noll koll på trafiken runt omkring dem och cyklar rätt ut på övergångsställen etc. utan att ens kolla om bilar kommer...

Om nu alla i trafiken började samarbeta oavsett om det är gående, cyklister, permobiler, bilar etc. skulle det bli en betydligt säkrare och trevligare ute i trafiken! :D

Cyklist & Yrkesförare
 
Varför inte ta en annan infallsvinkel: lagar eller inte, hur VILL vi att det ska funka?

Jag önskar bara mer hänsyn i trafiken, från allas håll. Bilister som ger kort tut på håll för att uppmärksamma att de kommer, som inte prejas eller gör vansinninga omkörningar och som inte visar sitt missnöje genom att använda bilen som trafikundervisningsvapen. Cyklister som i möjligaste mån håller åt sidan och inte kör i bredd om inte vägförhållandena tillåter det.
Helt enkelt att alla kan samsas i trafiken utan att anse att andra inte har där att göra.
Jag vill kunna cykla landsväg med mina barn i framtiden utan att vara livrädd för deras skull.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.