Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Du får gärna förklara för mig vem som drabbas i situationen i fråga.

Jag kommer i 110 i högerfil, kommer ikapp en husvagn som ligger i 8+ och jag saktar då ner till 80 tills det är "tomt" i vänsterfil.

Om jag skulle gå ut i vänsterfil direkt så skulle alla som kommer i vänsterfil behöva bromsa in på grund av mig. De som kommer bakom mig i högerfilen drabbas precis lika mycket oavsett om jag går ut i vänsterfil eller inte eftersom det inte är jag som bromsar högerfilen.

Säg det du. Det var ju du som hävdade att man ställer till det för andra genom att köra om. Konsekvensen är att alla borde köra snällt i kön för annars förstör man ju trafiken...

Andra tycks inte hålla med dig på den punkten. Men du får gärna ligga bakom husvagnar och puttra hur mycket du vill...
 
Grundorsaken är den orsak som behöver åtgärdas för att förhindra upprepning.

Om man åtgärdar att folk beter sig som idioter (vilket i praktiken är omöjligt) så kommer fordon ändå att behöva inbromsningar på grund av hinder.

Du verkar prata om rotorsaken till att första cyklisten bromsade, men det var ju ingen olycka. Olyckan var att det efterföljande körde in i den första cyklisten.

Då har vi nog rätt olika uppfattning om vad ord betyder. Jag tror många i ord som "grundorsak" och "rotorsak" avser just att man går tillbaks i orsakskedjan till ursprungliga orsaken till händelsen.

Det räcker med att åtgärda en av orsakerna i händelsekedjan för att förhindra upprepning så det är strikt talat ingen orsak som behöver åtgärdas. Det är liksom att fråga sig vilken länk i en kedja man måste ta bort för att bryta kedjan...
 
Den här tråden handlar om cyklisters beteende, du menar att det är konstigt då att folk i tråden fokuserar på att prata om cyklisters beteende?

Det är självklart precis lika illa när bilister inte håller avståndet. Extra frustrerande är det när man försöker hålla avståndet till framförvarande och andra bilar kör om och lägger sig i luckan så man måste sakta in för att öka avståndet ännu mer. Men som sagt var, den här tråden handlar om cyklisters beteende i trafiken, och det finns många i tråden som försöker försvara cyklisters bristande avstånd i klungor.

Tycker det inte verkar vara så mycket försvarande av bristande avstånd nu. Det verkar snarare vara snurr om nyttotrafik vs nöjestrafik - utan ett ärligt försök att specificera vad man avser med "nyttotrafik" och "nöjestrafik". Antagligen anses någon som tar bilen till operan (eller till och med okynneskörning) som "nyttotrafik" medan cyklister som cyklar till jobbet är "nöjestrafik".

Sanningen är att konceptet med nytta är ju högst subjektivt och de som ger sig ut i trafiken ser ofta en nytta i sitt trafikerande - annars hade de ju inte gett sig ut i trafiken. Nyttan kan vara av varierande slag - ta sig till jobbet, förbättra sin kondition, besöka operan eller bara njuta av naturen.

Det finns egentligen ingen anledning till att man skall försöka tillämpa någon slags nyttotrafik-går-före-regel bland annat för att man ju inte har någon rimlig chans att veta vad andra trafikanter har för ärende.
 
Ja, när man talar om trollen så står de i farstun... Idag åkte jag bil på en riksväg när jag fick syn på en kille med röd flagga som stod vid vägkanten. Jag saktade in för att få koll på läget och såg då att någon satt upp en rad skyltar med rubriken "Cykeltävling" längs kanten av vägen och dessutom några hemmasnickrade 30-skyltar. När jag passerat korsningen där killen med flaggan stod, ser jag i backspegeln hur han kliver ut i vägen och stoppar trafiken med sin röda flagga. En bekant som färdas efter mig tvingas stanna. Fem sekunder senare kommer en klunga cyklister utfarandes från den lilla vägen i full fart. Min bekant hamnade sedan bakom denna klunga, som inte cyklade två i bredd utan flera, helt obekymrade av trafiken omkring dem.
Ja, vad säger man? Jag vet faktiskt inte om jag sett fler knäppskallar samlade på en och samma plats någonsin. Först en knäppgök som tar sig polisiära befogenheter och stoppar trafiken på en riksväg. Sedan ett tiotal andra knäppgökar som tar sig rätten att strunta i väjningsplikten, ignorerar stoppskylten och bränner i full fart rakt ut i korsningen på en trafikerad riksväg. Sedan tar sig samma stollar rätten att blockera ett helt körfält en längre sträcka. Dessutom kan jag svära på att inget tillstånd fanns för att vare sig skylta efter vägkanten eller att ändra hastighetsbegränsningen.

Jag tycker att det är dags att förbjuda all idrottsutövning på allmän väg. Någon måste våga ta i denna fråga. Utövar idrott gör man på idrottsarenor. Punkt!

Frågan man ställer sig är om de har blivit bemyndigade att göra detta? Har du kollat upp det?

Det skulle faktiskt kunna tänkas vara så att de har tillstånd för tävlingen och därmed har tillstånd att stoppa trafiken. Annars är detta ett ganska allvarligt tillgrepp då du ju utan att veta bättre måste utgå från att röda flaggan är legitim.
 
Att de hade tillstånd att arrangera en tävling betvivlar jag inte. Men i Transportstyrelsens föreskrift i ämnet hittar jag inget om att överlåta polisiära befogenheter till en civil person eller om generella dispenser från viktiga trafikregler som stopplikten. Det finns paragrafer om möjligheter att stänga av väg, men det är uppenbart att det inte gäller sådana vägar som europa- och riksvägar, där trafikanter inte kan informeras i förväg, utan snarare små lokala vägar. I vilket fall var den riksväg jag färdades på inte avstängd.
Men för att fortsätta diskutera sakfrågor: Du tycker alltså att det är vettigt att en grupp cyklister ignorerar stopplikten och i full fart kastar sig ut på en kraftigt trafikerad riksväg?

Det finns utrymme för polisen att delegera vissa uppgifter med vissa befogenheter som följer. Däribland är just möjlighet att dirigera trafiken som just röda flaggan innebär. Notera också att polisens anvisningar gäller före övriga trafikregler.

Dvs det finns möjlighet för att ordna dispens för trafikregler.
 
Så om jag vill stoppa trafik på en väg tar jag en röd flagga och kliver ut i körbanan? Hur ska föraren veta om jag har polisiär befogenhet att stoppa trafiken? Är det just en röd flagga som gäller eller kan man vifta med skjortan? Hur gammal måste man vara? Går det bra för en fjortonåring?

Du hör väl själv hur dumt det låter? Eller?

Kanske cykeltävlingar är så viktiga för oss alla att lagar upphör att gälla?

Ja, du kan också dra på dig polisuniform, montera röd/blå lampor i fronten på bilen eller sticka ut en röd lampa från passagerarplatsen för att stoppa bilister. Hur skall föraren veta om du verkligen är polis eller bara låtsas?

Polisen kan delegera sådana uppgifter, det finns stöd i lag för det.

Det finns anledning till det. Bland annat skall man kunna utföra vägarbeten där man behöver stoppa trafiken och det är ju kanske inte motiverat att ha en polisman på för denna uppgift.
 
Vägen var tungt trafikerad (som den nästan alltid är). Strax bakom mig åkte en bekant som var dum nog att stanna, eftersom han trodde att det var nån psykiskt sjuk typ som klev ut i körbanan med flaggan. Jag fick vänta in honom nästan tio minuter i nästa samhälle eftersom vi skulle åka i gemensam bil därifrån.

Hade han klivit ut framför mig hade det nog blivit signalhornet i botten tills han flyttat på sig. Hade han klivit ut framför en av de alltmer vanligt förekommande ratt-surfarna, så hade han nog varit platt idag.

Varför tycker du han var dum nog att stanna? Kanske han är "dum" nog att stanna vid rödljus och sånt också?
 
Ja, du kan också dra på dig polisuniform, montera röd/blå lampor i fronten på bilen eller sticka ut en röd lampa från passagerarplatsen för att stoppa bilister. Hur skall föraren veta om du verkligen är polis eller bara låtsas?

Polisen kan delegera sådana uppgifter, det finns stöd i lag för det.

Det finns anledning till det. Bland annat skall man kunna utföra vägarbeten där man behöver stoppa trafiken och det är ju kanske inte motiverat att ha en polisman på för denna uppgift.

Vet inte hur det förhåller sig på tävlingar. Men för vägarbeten behöver man ha någon som är trafikvakt och gått utbildning för detta. Det finns dessutom regler för hur denne ska vara klädd och hur man skyltar upp avstängningen och varnar med vägmärken osv.

Jag tror inte Trafikverket godkänt en avstängning med hemmagjorda vägskyltar.

Men hur som, så är det kanske bäst att stanna så att man inte bidrar till en olycka när det kommer en cykelklunga i full fart, även om det inte har några tillstånd osv. Ibland är det bäst att ha överseende med andras dumheter.
 
Vägen var tungt trafikerad (som den nästan alltid är). Strax bakom mig åkte en bekant som var dum nog att stanna, eftersom han trodde att det var nån psykiskt sjuk typ som klev ut i körbanan med flaggan. Jag fick vänta in honom nästan tio minuter i nästa samhälle eftersom vi skulle åka i gemensam bil därifrån.

Hade han klivit ut framför mig hade det nog blivit signalhornet i botten tills han flyttat på sig. Hade han klivit ut framför en av de alltmer vanligt förekommande ratt-surfarna, så hade han nog varit platt idag.

Var verkligen vägen tungt trafikerad i cyklisternas färdriktning när de "kastade sig" ut på riksvägen? Låt mig gissa, du vet inte eftersom du redan passerat?
Förekommer det ofta att psykiskt sjuka springer omkring med röda flaggor där ni kör?
Ska inte signalhornet användas för att varna andra trafikanter för fara, inte för att flytta på andra trafikanter? Detta är väl tom reglerat i lag?
Vilka är ett allvarligare problem i trafiken idag, motionscyklister eller ratt-surfare?
Jobbar U-M som rubriksättare på valfri kvällstidning?
Frågorna hopar sig...
😆
 
Var verkligen vägen tungt trafikerad i cyklisternas färdriktning när de "kastade sig" ut på riksvägen? Låt mig gissa, du vet inte eftersom du redan passerat?
Nej, trafiken stod ju just då stilla eftersom en gök klev ut och viftade med en flagga. Men hur det skulle utfalla kunde ju knappast cyklisterna veta, när de körde ut i full fart. Att jag kan se något jag redan passerat beror på att min bil är utrustad med backspegel, precis som jag skrev i det första inlägget. Läs i stället för att gissa!
Förekommer det ofta att psykiskt sjuka springer omkring med röda flaggor där ni kör?
Jag för inte statistik över det fenomenet och om jag ska göra det behövs definitioner av alla begrepp (diagnoser, färger, etc). Dessutom är det ingen tröst att det var en osannolik händelse den dagen jag kör på en dylik. Tragedin skulle bli lika stor, oavsett hur vanligt fenomenet är.
Ska inte signalhornet användas för att varna andra trafikanter för fara, inte för att flytta på andra trafikanter? Detta är väl tom reglerat i lag?
Jag säger som klungcyklisterna i denna tråd: "Jag skiter väl i lagen..." ;-) Alla blir väl varnade om man tutar? Även cykelklungan?

Vilka är ett allvarligare problem i trafiken idag, motionscyklister eller ratt-surfare?
Att det finns malaria gör ju inte att vi måste sluta söka bot mot ryggont? (Du behöver inte kommentera om du har svårt för metaforer)

Jobbar U-M som rubriksättare på valfri kvällstidning?
😆
"CYKELCHOCK: Okänt virus får män att klä sig i trikåer"
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 1
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.