Svamp doftar Vanilj.

Hej!
Är det någon som har koll på en svamp (skivling) med brun hatt som doftar sött/vanilj? Hittat den i Norrland på minst två olika ställen nu. Doftar ruskigt gott. Skivorna är brun med lite orange i sig. På den senaste var dock skivorna mer åt det vit-bruna hållet. Påminner mycket om Sotvaxskivling uppifrån. Trodde det var en sån första gången då jag bara såg hatten.
 
Det enda svaret jag hittat genom sökningar är att svampen i sig kanske inte luktar utan att den dragit åt sig doft från det den livnärt sig på. Men det är uteslutet då det är 2 olika ställen. Lät också väldigt långsökt.

Men någon måste väl ha träffat på denna svamp eller ha någon info?
Den luktar som att den skulle smaka gott, men vill helst inte agera testobjekt.
 
Finns svampforum oxå.

Haha de e ingen sån där kul svamp som man ser tyska vandrare gå o leta efter??? Haha

Jo, vet du något aktivt forum?

Det är ju dom jag söker för tusan! Sån tur har jag väl inte?


Ser ut som en riska, är den spröd och avsöndrar klar eller mjölkfärgad saft?

Jo det ser helt klart ut som en riska, men folk borde ju veta vad för någon då dessa har sådan karaktäristisk doft.
 
Jag vet inte men jag har sett svampefterlysningar och det fanns lite specialställen och fråga på - nån kanske trillar förbi här o tipsar
 
http://svampguiden.com/forum/lista/

Du svarade inte på frågan om eventuell mjölksaft.

Tackar för länken.
Det kollade jag tyvärr inte, ska se om jag hittar igen dom någon dag. Kan det vara gyllengrå musseron? Den ska tydligen lukta sött och är väldigt lik i skivorna och även hatten är lik. Men som sagt så påminner ju denna om en riska på hatten.

Jag vet inte men jag har sett svampefterlysningar och det fanns lite specialställen och fråga på - nån kanske trillar förbi här o tipsar

Okej!:)
 
Nä, någon musseron är det inte. Tror också på någon riska. Men det finns många bruna riskor. Lisom kremlor kan de vara svåra att bestämma bara på utseendet. Men generellt, har den klar mjölksaft skiljer ut lakritsriska som är svagt giftig (brukar inte ha så brun färg heller). Finns flera med vit mjölksaft och skarp smak varav en del är ätliga efter avkokning, t.ex. pepparriska som har brännande skarp smak, man spottar en lång stund efter smakbiten och tungspetsen känns bedövad efter att man slickat lite på saften. Antagligen är flera ätliga efter avkokning, men man vet inte.

Så kolla om den har mjölksaft och vilken färg den i så fall har. Smaka också på en liten bit. Brukar ta en liten bit, mindre än en halv lillfingernagel precis i hattkanten så man får med både lite hatthud och lite av skivorna.Tugga liksom frami munnen och spotta sen ut. Ingen är "farligt" giftig, så du kommer inte att falla död ner. ;-)

Sen lägger du upp bild och observationer på svampguiden så får du säkert svar.
 
Glömde det viktigaste. Man kan skilja riskor och kremlor från andra skivlingar genom att de har sprött kött. Det liksom bryts tvärt, smular sönder. Man kan INTE repa upp köttet i foten i tågor. De har heller aldrig ring på foten eller slida vid basen.

Stämmer det vet du att det är en riska eller kremla. Har den mjölksaft är det en riska. Fast är det en gammal eller torr svamp är det inte säkert att den avger någon mjölksaft. Men riskor och kremlor är inte speciellt lika, så det brukar ge sig ändå.

Det fina med det där är att kremlor är vanliga och det finns inga giftiga, bara illasmakande. Så man törs plocka utan att vara säker på art, man smakar sig fram helt enkelt. Enda varningen är väl grönaktiga kremlor som kan förväxlas med lömsk flugsvamp. Den tappar lätt ring och slida så det är inget säkert tecken. Men den har inte smuligt kött. Kan nog ändå vara bra att undvika de gröna tills man är mer säker.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ljo002 Torka svamp enkelt och billigt Bär och svamp 6
Oaker Vilken svamp är detta? (häxring-typer) Bär och svamp 1
fowwe Läderboll eller annan svamp? Bär och svamp 9
malinb2 Ätbar svamp? Bär och svamp 3
Adine Vad är detta för svamp Bär och svamp 2
Knalle12 Vad är detta för svamp. Bär och svamp 1
Bubblor Hej! söker någon som vill plocka svamp med mig. Bär och svamp 0
kattentassar Hjälp med artbestämmning av svamp på min uteplats Bär och svamp 1
sece Vad är detta för svamp? Brunsopp? Bär och svamp 2
awad Vilken svamp? Bär och svamp 1
Zarran89 Svamp och bär i Luleå? Bär och svamp 5
Småtärna Svamp i Jämtland? Bär och svamp 1
Peos3145 Karl-Johan svamp Bär och svamp 4
iphonefisken Vad är detta för svamp? Bär och svamp 3
Sunniva Hur länge håller sig svamp? Bär och svamp 5
the_raz konstig svamp! Bär och svamp 10
honkydory Tokigt mycket Karl Johan svamp! Bär och svamp 2
Wolf25 Vilken svamp har vi plockat? Bär och svamp 19
Krysmynta Vad är detta för svamp? Bär och svamp 3
dave1 Svamp i Skåne Bär och svamp 0
thomasj Svamp i närheten av Sälen? Bär och svamp 1
teresia svamp i Öresundsområdet Bär och svamp 2
thomasj Vilken svamp kommer tidigast? Bär och svamp 2
5212 Vilken sort svamp Bär och svamp 2
prl Hur är det med svamp i Stockholmstrakten nu? Bär och svamp 8
Mysmatilda Svamp i göteborgstrakten? Bär och svamp 8
Atle svamp Bär och svamp 7
Rodluvan Soppa på svamp?! Bär och svamp 6
leif_frisk Svamp Bär och svamp 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...