Säveån - nån som har paddeltips?

Görgo' paddling

Hej Jimmy och alla intresserade!
Vi fick en väldigt lyckad tur på Säveån 24-26 april, inte minst tack vare det sagolika vädret. Frost första natten, men sedan drygt 20 grader mitt på dan på lördagen!

Eftersom vi hade diverse krämpor i gruppen (foglossning, tennisarmbågar och begynnande influensa...) tog vi det väldigt lugnt - mer livsnjutning än långdistanspaddling var mottot!!! Vi lyckades också hitta en sträcka med så få lyft och forsar som möjligt, som underlättade det hela. Den visade sej rentav vara ganska barnvänlig, så en av tjejerna skommer att paddla samma sträcka i sommar med en annan kompis och deras sammanlagt sex barn på 8-15 år.

I Jimmys (sm6xvz) inlägg från 2009-04-22 13:44 finns en länk till ett spår på Goole Earth, vi tog en kortare del av den sträckan:

Fredag kväll, start i Siene vid bron mellan Brolycke och Eklanda, nära Missionskyrkan. Vi paddlade uppströms ca 200 m och tältade på samma strand som Jimmy i fjol (lat. 57°59'7.52"N, long. 12°46'4.72"O). På en av våra kartor var den markerad som badplats, men för säkerhets skull frågade vi bonden på gården intill om det var okej.

Lördag lugn paddling till Hjultorps kraftstation (granne med Vårgårda herrgård och Doggys hundmatsfabrik). Det var svårt att hitta nån strandkant utan gyttja eller taggtråd före kraftverket, men till slut upptäckte vi att det gick smidigt att lyfta upp kanoterna på en betongkant på själva dammanläggningen. Visa av Jimmys erfarenhet lade vi inte i igen direkt efter Hjultorp eftersom Vårgårda kvarn ligger strax efter. En i sällskapet hade rekat dagen innan, så vi testade att gå längs höger sida av ån i stället för att gena under E20. Vi gick åt höger på riksväg 42 och svängde in på en väg till vänster i höjd med en Preemtapp (obemannad, annars hade vi fyllt på dricksvatten). I höjd med första vägen mot höger (med skylt mot PMU, Pingstmissionens u-landshjälp) tog vi till vänster och följde kanten av ett gärde snett ner åt vänster mot ån. Strandbrinken är ganska hög och brant där, men vi hittade ett ställe som verkade ha använts av kanotister förut (lat. 58° 1'33.22"N, long. 12°47'24.52"O). Allt som allt ett smidigt lyft, med asfalt att köra kanotvagnarna på nästan hela vägen.

Därefter härlig paddling i vatten som strömmade snabbare än tidigare. Eftersom vi lägger ganska lång tid på kafferep och gourmetmiddagar så började det snart bli dags att leta tältplats. Det var lite svårt. Från Siene till Algutstorp var det mycket skog och vi såg flera tänkbara platser, men nu var det odlad eller bebyggd mark nästan hela tiden på båda sidor. Plus E20 och järnvägen ofta inom syn- eller hörhåll. Strax före en stor gård som heter Vårvik (där Jimmy & co lade i vid en bro efter sin genväg från Hjultorp) hittade vi en tillräckligt bred och lagom knölig gräsplätt mellan ån och en nysådd åker. Vi kunde se tågen och blinkande ljus från en korsning och höra lite av trafiken på E20, men jag tyckte inte det var störande ens under natten. (Fast nån av oss sov med öronproppar för säkerhets skull.) Det var liksom en del av charmen att Säveån går genom så olika typer av landskap.

Söndagens paddling var inte lika lugn, men kul på ett annat sätt. Efter Vårvik började det jag känner igen från Jimmys upplevelse, att ån är full av stock och sten. Med täta mellanrum dök det upp bäverdämmen, stockar och annan brôte som måste passeras på ett eller annat sätt. Ofta gick det att huka sej och paddla under. Vid ett tillfälle lyckades vi röja undan bildäck och en ansenlig samling flaskpost (!) och få en tillräckligt bred ränna att paddla i. Jag tror att det bara var en gång vi behövde lyfta kanoterna (men då passade vi på att göra lunch).

Vi hade tänkt avsluta i Lagmansholm, men insåg att dagens första tre kilometrar tagit nästan dubbelt så lång tid som samma sträcka dagen innan. Målet fick bli Mängsholms naturreservat, där det fanns en bro och en bilväg så vi skulle kunna bli hämtade. (Se http://www.vastkuststiftelsen.org/VisaNaturres.asp?id=558* .)

Först kom vi till bron, men där såg vi inget bra ställe att ta upp kanoterna. Och plötsligt strömmade vattnet allt snabbare så det var liksom bara att hänga med. Vi visste att det skulle vara en fors vid den nedlagda kvarnen strax efter bron, men var ändå inte riktigt beredda. Först var det jättehärligt, ungefär som Flumeride eller Kållerado. Men i höjd med den gamla fördämningen blev det lite dramatiskt, vi fastnade stenhårt bland stora stenar ett par gånger, åkte baklänges och var nära att kantra. Min syster och jag hade en stryktålig aluminiumkanot men den andra var av glasfiber. Vi i aluminien lyckades vända efter värsta passagen och ta oss in i den lugna fåran där man förr reglerade vattenflödet från kvarnen. Tjejerna i glasfibern valde att vada i det lårdjupa vattnet, för att inte kvadda den mot stenar. De tog sej upp på den lilla ”halvön” mellan forsen och den lugna fåran, medan jag tog mig i land på andra sidan.

Där låg en privatbostad med en trappa ner mot vattnet. Ingen var hemma men jag hittade folk utanför nästa huset och frågade om det var okej att ta upp våra kanoter mitt i grannarnas trädgård. Det var det, som tur var! De berättade att de ofta såg kanotister som drog en lättnadens suck efter att ha klarat forsen, utan att veta att det bara en liten bit senare kom en ännu värre... För vår del slutade det hela lyckligt, dramatiken blev liksom grädden på det i övrigt lugna och fina moset:)

Nu är det bara att börja drömma och planera inför när vi ska ta resten av Säveån i olika etapper!
 
Senast ändrad:
åvatten å baciller

Gött mos, syrran!

Jag kan tillägga att jag trivdes utmärkt trots hyfsat kraftig förkylning som blev värre efter frostnatten. Tack Överskottsbolaget för den vackra militärgröna fodrade öronlappsmössan...!! Måste säga att jag hade schysstaste stilen, öven om jag såg ut som en byfåne. :)

De av oss som inte var gravida drack en hel del åvatten. Funkade finfint - fräscht och gott vatten. Normalt brukar vi ju mest använda sjö/åvatten till matlagning men den här gången chansade jag på att dricka det kallt också (fick i mej totalt 1-2 liter på 2 dagar). Tack vare att det regnat väldigt lite på sistone och att det inte var alldeles nygödslat på åkrarna förmodade vi att vattenkvaliten var okej. Desutom är ju vattnet inte särskilt stillastående. Vad nån biolog/kemist skulle tycka har jag iofs ingen aning om... Dock drabbades två av oss av influensa på måndagen, men jag har svårt att tänka mej att åna (som man säger i Alingsås med omnejd) skulla vara full av influensavirus. :)

Otroligt fascinerande och varierande natur! Väldigt vackert särskilt efter Vårgårda Herrgård där det låg mäktiga stenbumlingshögar längs med ån, som man kunde fundera över hur och varför de hamnat där. Skoj med alla hinder som bäverdämmen och omkullfallna träd, även om det gav en smula träningsvärk dagen efter.

Nästa gång vill jag göra en riktig hardcore-paddling längs med Säveån! Inget matbjäfs - bara mättande och funktionellt. Paddla effektivt, men utan att hetsa!
 
Har för mig att det är i princip omöjligt att paddla förbi Jonsered då det finns dammar som borde stoppa en del, men med några lyft borde det gå (med lite forspaddling) :)
 
Avlägg gärna rapport:)

Kul att fler vill paddla Säveån! Berätta gärna efteråt hur det har gått, om ni kommer iväg. För egen del har det inte blivit någon å-paddling (än) i år, men nästa år, då ska det paddlas minsann!
 
Säveån från Säven till Feskekörka 2017

Vi paddlade havskajak från sjön Säven (där vi har ett torp nära) till Göteborg (där vi bor) 27 juli - 3 augusti 2017. Efter att ha kollat inlägg här på Utsidan beräknade vi 4 dagars paddling, men det blev 7 delvis strapatsrika, härliga och omväxlande dagar. Lite siffror: 13 mil å-vägen, 14 kraftverk att lyfta/släpa eller kärra runt, runt 10 ej paddlingsbara forsar, 5-6 bäverdämmen eller nedfallna träd att kliva över, c:a 6-7 km total körning med kajakkärra. Och alldeles alldeles underbart...

Vi hade god hjälp av tips från er som paddlat här tidigare och vi tänker nu återgälda genom att skriva ett sammandrag:

Dag 1: från Tämta (vid Säven) till strax efter Greva Kvarn. Fin tältplats - t o m med parkbänkar..Tog 8 tim varav vi släpade kajakerna c:a 4 tim i fåran p g a lågt vatten. På sträckan finns 4 kraftverk som vi släpade runt.
.
Dag 2: Greva Kvarn till Algutstorp. Härlig natur och dito paddling trots en del ej paddlingsbara forsar före Kärtared. Kraftverk där (kärra en liten bit nerför vägen) och vid Finnatorp där vi kärrade ända till Eklanda - av misstag eftersom vi trodde det fanns kraftverk även vid Hedeskvarn (men det fanns det inte) och sedan gick vi alldeles för långt... Bättre lägga i direkt efter Finnatorp. Vi hyrde enkel stuga vid ån - med vedbastu vilket var gott efter dagsregnet. 8 tim.

Dag 3: Algutstorp till Ängatorp. Följde Anna G:s tips runt kraftverken söder Vårgårda vilket var perfekt.På sträckan fanns, som flera skrivit om tidigare, en del bäverdämmen, men tror att vi bara hade 4 vi fick kliva över. Forsen vid Mängsholm (bra tips från Anna G igen) gick vi utefter sidan och höll kajakerna i aktertampen - det var inte möjligt att ta sig ner annars för vattnet var mycket lågt. Vi kärrade runt kraftverket I Lagmansholm. Precis efter ilägg efter Ängatorps kraftverk finns grym plats med vindskydd, grillplats och bra för tält. 7 tim.

Dag 4: Ängatorp - Alingsås. Fin sträcka. I forsarna vid Hallorstorp och Vittene vadade/släpade vi. Kraftverket Källafors vid Torp tog vi oss runt till höger efter snack med Patrik som bor i f.d mjölnarbostaden. I Alingsås bodde vi Korpens semesterlägenhet i 1700-tals-hus. 8 tim inkl. låååång paus i Torp.

Dag 5: Alingsås - Tollered. Gott att få paddla loss på Mjörn, Lillelången och Sävelången. Ett kraftverk bara - i Norsesund som vi kärrade runt. Magisk tältplats på udde mitt emot Nääs fabriker. 5 tim.

Dag 6: Tollered - Jonsered. Från Floda kärrade vi hela vägen förbi Stenkullen till Hedefors. Kunde paddlat sträckor däremellan men vi orkade inte lasta på och av kärran titt som tätt. Efter Hedefors fint till Jonsered via Lerum och Aspen. 8 tim. Bodde på Le Mat B&B i Jonsereds Fabriker.

Dag 7: Jonsered - Feskekörka. Körde kärra till bron vid Kåhög och sedan fin paddling till Feskekörka via Hamnkanalen. 4 tim.

Vi hade var sin havskajak Oasis Rainbow som vi haft i typ 10 år. Formgjuten plast och mycket tåliga (vilket är nödvändigt vid lågt vatten). Kajakkärran heter Färdiland (designad av en göteborgare), tål 150 kg och vi lastar 2 kajaker på varandra på den. För övrigt var vi 60 resp 61 år då vi gjorde turen, med artros lite här och där (bl. a en handled) men vi tog det lugnt och fint. Rekommenderar verkligen turen för alla som inte ryggar för en och annan strapats. Vill en bara paddla på så finns bättre sträckor, framför allt gäller det sträckan Säven - Häradsvadsbro.
 
Hej och tack Fredrik W!
Kul att läsa om er expedition och att ni haft nytta av det jag skrev. Förbokade ni övernattningarna på B&B m.m?

Jag inser att det var ett tag sen min tur eftersom den lilla jag hade i magen då nyss har fyllt 8. Endast en kort delsträcka till har jag hunnit med sen dess, det börjar bli hög tid för en ny! Läs gärna om expeditionen genom Alingsås för ett år sen:
https://facebook.com/groups/173211042879042?view=permalink&id=512281432305333
 
Hej. Fint att läsa om alla tipsen på sträckorna. Imponerande att köra hela Säveån. Jag tycker att den passar bra för att paddla olika sträckor vid olika årstider.
Överst, Säven till Finnatorp vid högt vatten med kajak (vår, höst) med minst 5 m3/s l, änk nedan till vattenweb.
Finnatorp till E20 är en mystur med barnen vid hyfsat med vatten, vår, sommar, höst.
Floda till Stenkullen med kajak vid minst 10 m3/s vid Floda. Paddelförbud 31/3-31/7 så aug-okt vid bra vatten bör perfekt. Forspaddling.
Jonsered till Göteborg, när som helst med barnen.

Jag ska testa de andra sträckor som ni skriver om.

Arvid

Vattenwebb http://vattenwebb.smhi.se/hydronu/#...entFlowControlVisible":true,"showYear":false}
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niklosia Säveån Aspen till Göteborg Paddling allmänt 0
Thooomas Paddla i Säveån? Paddling allmänt 2
torger Nån som testat Nelo Viper 60 (eller motsvarande)? Paddling allmänt 3
LillaElin Kapsejsat nån gång? Paddling allmänt 15
ljaw Nån som vet vad detta är för kajak? Paddling allmänt 18
torger Nån som testat Valley Rapier 18? Paddling allmänt 2
ÄventyrsCompaniet Kajakexpedition - Nån som vill hänga på ? Paddling allmänt 3
jumpalärarn Tror Du nån vill hyra i tex. Misterhult??? Paddling allmänt 15
sxefan Nån som varit i nordnorge?? Paddling allmänt 0
Sallle Nån som paddlat en Voyager? Paddling allmänt 0
fernvik Nån som vet nåt om dessa ? Paddling allmänt 0
Mezzner Nån fler som hade GPS på STHLM Kanotmaraton? Paddling allmänt 11
uffe-puffe Nya Point modellerna - nån som har provat? Paddling allmänt 6
Shakespeare Nån som paddlat runt Öland? Paddling allmänt 3
andersb Nån här som har erfarenhet av North Shore Atlantic? Paddling allmänt 0
Nån som testat VKV Rush ? Paddling allmänt 0
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
Ragnoor Vad har jag köpt?! Paddling allmänt 5
Johan_paz Impulsköp, vad har jag köpt? Paddling allmänt 11
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
Martin 0725 Vad har jag köpt för kajak;)? Paddling allmänt 5
RoAlf Någon som har paddlat Nelo Waterman K2 Paddling allmänt 0
Joones Vad har jag köpt? Paddling allmänt 0
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
nilsanders Någon som har monteringsanvisningen för Ally 560? Paddling allmänt 3
bååthen Har du paddlat Muddus? Paddling allmänt 4
Nehrert Har någon paddlat den här sträckan Paddling allmänt 3
KarlRoland Till er som har kapsejsat Paddling allmänt 16
thureb Försvarsmakten har nya kajaker? Paddling allmänt 7
Gripenrot Vad har jag köpt? - Sit on top kajak Paddling allmänt 3
Ballderrot Har någon tipps på fin åpaddling? Paddling allmänt 2
skallagrimson Har fått kajakviruset tror jag... Paddling allmänt 8
Tornqvist Vad för modell av kajak har jag?? Paddling allmänt 5
bååthen Någon som har paddlat Örekilsälven? Paddling allmänt 2
Ludi007 Dumm fråga: Vad har jag för en Kajak? Paddling allmänt 7
delfinen Reglerna för stora skärgårdsbandet har uppdaterats Paddling allmänt 0
Niftigolebb Vad har ni på er för att inte bli blöta Paddling allmänt 24
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
frega Kajakbutiker i Stockholm som har provpaddling Paddling allmänt 5
torger Så har jag provat grönlandspaddel Paddling allmänt 3
martallen Vad har ni på händerna? Paddling allmänt 27
Arneri Vad har ni på fötterna? Paddling allmänt 27
delfinen BLÅVITA BANDET har fått en lillabror, SKÄRGÅRDSBANDET Paddling allmänt 6
Mats Bengtsson Har min torrdräkt slutat andas Paddling allmänt 14
avslut111101 Har du byggt en thomassonsk skönhet? Paddling allmänt 13
torger Har du moddat din kajak? Paddling allmänt 6
peter1959 Har en ide, någon som testat ? Paddling allmänt 16
Micke U Har lite frågor om Kanuks tävlingskajaker. Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...