Frågor!

Angående organiserade turer, så ordnas som sagt en held del av friluftsfrämjandet och div kanotklubbar rund om i landet.

Vill du istället vända dig till en kommersiell aktör så finns det iaf flera stycken runt stockholm/mälardalsområdet som ordnar turer främst i Stockholm och Södermanlands skärgård.

Kolla gärna upp följande, som jag personligen har bra erfarenhet av (det finns dock fler) framförallt Mestute gör många olika övernattningsturer under året, de andra två upplever jag som lite mer fokuserade på kurser.
www.mestute.se
www.nynaskajak.se
www.horisontkajak.se

Jag tror inte att någon av dessa har teckenspråkskunniga ledare tyvärr.
Jag har iofs en syster som paddlar och faktiskt är teckenspråkskunnig, hon bor i Stockholm och har deltagit i en några av horisonts aktiviteter när hon inte hänger med i mitt paddelgäng.
 
Visa bilaga 21665

Jodå, kajaker kan vara sneda och därigenom dra snett. Så här ser båda mina Reval PE ut.
Tyvärr.

Nu ska det bli intressant att se vad Tahe säger.

En kollega på jobbet köpte för många år sedan en billig PE-kajak och märkte snabbt att den drog snett. Vid närmare granskning visade sig skrovet vara skevt som på din bild. Han bad att få kajaken utbytt i butiken men alla exemplar var behäftade med samma fel.
Han valde att behålla den och vi hjälptes åt att rikta upp det värsta med hjälp av kupévärmare och varmluftpistol. Det blev väl inte så snyggt men kajaken har enligt ägaren hållit kursen sedan dess

Rune
 
what could have gone wrong

I have seen this problem on many models and brands in plastic, it is likely the kayak has been cooled un evenly on one side, and after a period the plastic has released and the side that has cooled faster will shrink more and pull like in the picture.

It would be a warranty issue in my book, but it can possibly be reversed by carefully heating other side carefully and cooling it down quickly, but I wouldn't guaranty this, do it at your own risk.

I have corrected some Prijons from when we now know someone opened the factory door in moulding room in winter. Easy fix for it has high plastic memory and is more versatile in comparison to rotational moulding.

Because all the stresses don't release, the factory would not spot it on a quality check before sending her out.( from my layman understanding).

Talk to shop you bought it from, even if its a bit old, they should be keen to help you in any case.

James / Kajaktiv
 
I have seen this problem on many models and brands in plastic, it is likely the kayak has been cooled un evenly on one side, and after a period the plastic has released and the side that has cooled faster will shrink more and pull like in the picture.

It would be a warranty issue in my book, but it can possibly be reversed by carefully heating other side carefully and cooling it down quickly, but I wouldn't guaranty this, do it at your own risk.

I have corrected some Prijons from when we now know someone opened the factory door in moulding room in winter. Easy fix for it has high plastic memory and is more versatile in comparison to rotational moulding.

Because all the stresses don't release, the factory would not spot it on a quality check before sending her out.( from my layman understanding).

Talk to shop you bought it from, even if its a bit old, they should be keen to help you in any case.

James / Kajaktiv

Yes, uneven cooling is, from what I have understood, a probable culprit.
I have gotten an initial response from Tahe, and I will wait for another reply. Until then I will just be cool about it. Most of the lakes around here has some ice on them anyway.
 
Om mina kajaker:
Tahe tar det hela som en reklamationer och byter ut båda - utan krusiduller!

And in English: All sorted, Tahe will replace both kayaks!
 
Hej Alla! Ursäkta mitt sena svar, min syn blev lite värre och jag fick lära mig om lite saker och blev den här sidan lite långt ner på prioritetslistan... Tackar för alla svar! Vad jag kan säga om kajaken är att den drar snett. Litet svagt åt vänster gör den, och jag har testat lite saker, som att tex bara sätta i ena paddeln (vänstra sidan) men det är rätt tydligt att den drar åt det hållet. Jag har kollat på skrovet men inte kunnat tydligt märka en skillnad. Skeddan har jag för det oftast nere (förutom när det är vågor och lek) och det är tydligt att den drar till vänster. Kanske är jag en skogstomte och sätter i paddeln (vilket jag inte är expert på) men man måste ta i beaktande att det ni ser när ni gör rörelsen, det ser inte jag.
Har även kollat med snedlast osv, och jag brukar lasta den tungt då den går betydligt bättre i vattnet :)


Att åka ner till butiken är lite krångligt med Zunken (ja jag har döpt den så), då jag har den i Småland och jag inte har tillgång till att få den nerkörd. Inte än iaf. Så jag får skryta med att jag är en jäkel på att gira vänster :) och mig veterligen den enda med dövblindhet som kan rolla :)
 
Även om Flärp visat att sneda plastkajaker faktiskt förekommer är min erfarenhet annars att det oftast beror på den mänskliga faktorn.

Som kursledare får jag ofta höra lite beklagande kommentarer från deltagare om att kajaken drar snett åt det ena eller andra hållet (brukar vara både plast- och glasfiberkajaker som beskylls för det). Men självklart drar inte den utpekade kajaken snett när jag själv paddlar den...

Om det sen beror på att personen sitter snett, drar paddeldraget olika långt ut från kajaken på nån sida eller använder olika mycket kraft är inte lätt att säga. Men till TS kan jag säga att den förmodligen drar mindre och mindre snett ju mer du paddlar! Erfarenhet, kunskap och framförallt paddelvana är säkra botemedel mot "sneda" kajaker 😉
 
Tyvärr så kan detta vara ett jättebekymmer dvs att PE-kajaker kan bli krokiga i transporter och när dessa går runt ekvatorn kan ni själva tänka på vad som kan hända i en plåtburk. Vi har ibland öppnat containrar där allt skakats om och ligger i ett stort rus och där kajakerna legat 6st på varandra och det är klart att de längst ned kan vara riktigt illa stukade.

PE-kajaker har dock ett material minne, så det går att räta ut dem med värme och för detta har vi en special kammare så att vi kan värma dem, men för de som inte har denna utrustning kan det bli bekymmersamt, för det är svårt att nå hög och jämn temperatur över ett helt skrov och det är lätt att ställa till ännu värre bekymmer.

Speciellt bekymmersamt är detta på skedda kajaker i PE då inte roder finns så är det synnerligen irriterande att ha en kajak som går i cirklar, men även på roderkajaker kan det bli knas då man motkompenserar med rodret och där med förlorar fart. Jag har skrivit tidigare om detta och det gäller även glasfiber kajaker som skarvas i all hast efter att de kommit ur formarna och då är skroven sladdriga. Är det dessutom bråttom hem till "fredasgroggen" eller något annat, så kan det bli banankajak, så även den snabbaste racerkajaken på pappret och i konstruktörens dataprogram för massvis med tusenlappar kan bli krokig med hjälp av slarvig jobbare vid fel tidpunkt och dra snett och jag tror att det är få kajaker som synas så noga eller provpaddlas innan leverans.

Sedan har vi ett bekymmer med PE kajaker i produktionen då det också kan vara lite hetsigt och slarvigt då de kommer ur formarna dvs när de är mjuka och varma, så är de viktigt att de får ligga jämnt när de svalnar av. Jag jobbar inte med detta men jag kan tänka mig ev Accord som gör att det går lite för fort och att kajakerna kan komma ur formen lite väl tidigt och sedan staplas lite väl snabbt och slarvigt.

Riktigt 110% perfekta är väl inte någon kajak förvisso och nog kan det vara värt att syna speciellt PE-kajaker innan köp så att de inte är allt för hemska och sedan kan man ju inte förvänta sig allt för mycket av lågprisprodukter. Många ggr är ju plaskajaker billiga just därför att det ligger minimala arbetstimmar bakom produktion och leveranser från lågutbildade arbetare i fabriker där minimalt ansvar etc ligger bakom. Sedan kan det ju vara kajaken som låg underst i stapeln man råkar få och speciellt stor risk kan det vara då man köper på distans.
 

Bilagor

  • 20160409_154922.jpg
    20160409_154922.jpg
    39.9 KB · Visningar: 705
Vill tacka er alla för kommentarer och input! Det var ett tag sedan och jag försöker lära mig om skeddans djup i vattnet påverkar min riktning. Har även lagt den upp och ner och har inte kunnat finna att den är sned (har haft hjälp med detta). När det gäller paddeltagen så säger jag, att det kan vara snett, men jag har svårt att se det själv på grind av min syn :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.