Packlista - Lättpackning

I normalpackningen ingår givetvis mat, bränsle, vatten nog till nästa vattekälla. Kamera etc.
De som pratar om 14 dagars turer utan att nämna mat och bränslepaketet ger ju bara en del av verkligheten.
go tur
 
Inkludera maten

Jag blir lite fundersam över det här med att inte skriva med mat? Jag har varit ute på några 8-10 dagars soloturer i höst/vinterklimat på kalfjäll. Där är det jädrigt svårt att hitta mat men framförallt är det ju maten som väger. Jag har aldrig brytt mig om att packa så lätt, enligt min mening förstår jag inte riktigt gramhetsen (men alla ska såklart göra som man vill) Men jag har enbart frystorkat, havregryn och fjällsnacks och det blir ändå 4,5kg (give or take, väger aldrig)

En annan fråga, lite mer öppen. Vore kul att se några förslag om lite lättare packning i tuffare förhållanden. Man kan ju inte sova i tarp/dylikt under 25-35sek och snöblandat/snö. Vore ju ändå kul att se om man kan trimma något kg (där är jag som sagt). Att gå UL när man ska ut på någon/några dagar på sommaren med proviantpåfyllning bör ju inte vara så svårt. Bara att köpa det dyraste och mest extremlätta som finns?
Inte på något sätt min mening att piska upp stämning här i tråden utan är väldigt intresserad över att få helhetsbilder.
Tacksam för svar!
 
Varför maten lämnas utanför i mångas räkenskaper är ju att det är ingen "fast" vikt, utan den varierar ju hur länge man är ute, och minskar ju i vikt för varje dag...

Själv så har jag precis vägt in min mat och jag hamnar på 700g/dygn.
Och det oavsett om jag är ute i 5 eller 12 dagar...

Kläder kör jag enligt konceptet att Allt jag har med mig, ska jag kunna ha på mig samtidigt(förutom sockar då), lager på lager på lager om så behövs...och inga "bra att ha plagg" i reserv.

Tarp/tält...jag föredrar att gå med ett lätt tält, helt enkelt för att det är bättre om skitvädret sätter in...och jag prioriterar inte det lättaste, utan det lättast och mest bekväma för mig.
Tältet väger in på 1.7 och är ett tvåmans...fastän jag använder det som solo tält.
 
Vore kul att se några förslag om lite lättare packning i tuffare förhållanden. Man kan ju inte sova i tarp/dylikt under 25-35sek och snöblandat/snö.
Långtifrån alla har listat tarp - jag själv har tagit med ett fullvärdigt dubbelvägigt fjälltält i mina ca fyra kilos grundkit, trots att jag ofta klarar mig med bara yttertältet eller en bivacksäck. Och ja, som företrädesvis "höstvandrare" packar jag för att klara den där blöta snön som faller på tvären.
Att gå UL när man ska ut på någon/några dagar på sommaren med proviantpåfyllning bör ju inte vara så svårt. Bara att köpa det dyraste och mest extremlätta som finns?
Mat är som sagt "rörlig vikt" som bara kan anges per dag. De flesta har också gjort det, så det är bara att räkna. Och man kommer inte så långt med "det dyraste och extremlätta", utan snarare med insikten om vad man kan lämna hemma ;). Tittar du på min egen lista, så är ingen enda sak lättast möjliga att få tag på i sin resp. kategori.
(...) jag har enbart frystorkat, havregryn och fjällsnacks och det blir ändå 4,5kg
Frystorkat och havregryn är både skrymmande och föga vikteffektivt. Havregryn ger ca 370 kcal/100 g. Frystorkat, om man medräknar förpackning, ligger någonstans åt samma håll. Desutom skall bägge tillagas = lägg på bränslevikt. Jämför med t ex nötter, pemmican m m: dryga 600 kcal/100 g och ätklara utan kokning.
 
Alla tycker nog inte att talgbollar och nötter är så gott i längden, även om det är "vikteffektivt". Frystorkat och havregryn låter som en bra kompromiss mellan vanligt käk och näringskoncentrat.

Dessutom skulle man nog kunna utesluta torrfodret också och bara leva på gröt en vecka utan att få några som helst kroppsliga men, trots den ensidiga dieten.
 
Hur menar du att maten varje dag väger? Du måste väl släpa med dig alla mat, hela tiden. 2 veckor 42 mil blir man hungrig av... Du har säkert svar menar jag, är bara nyfiken hur du menar. Tack för svar!

Hej Mattias, klart att jag har svar. ;-)
Jag menar att maten jag äter varje dag väger omkring 700 g. Bränsle och toalettpapper är också per dag.
Alltså blir det ca 740 g x antal dagar jag ska vara ute.
Under höstens tur planlägger jag ett depåstopp, dvs jag postar en veckas ransoner till omkring halva distansen så totala vikten blir maximalt 740 g x 7 = 5180 g för detta och delar av denna vikten äts, bokstavligt talat, upp varje dag.
Vatten fylls på x flera per dag och tvålen är för hela turen, alltså är dessa båda vikter maxvikter för hela turen.

Startvikt blir alltså ca 5180+500+11 för det som konsumeras plus packvikten på ca 4700 g, total startvikt alltså runt 10,4 kg och ned mot 4,7 innan nya maten kommer till mitt på resan och maxvikten kommer till på nytt.

Att jag valt att lägga upp listan på detta sättet är att det blir enkelt att kopiera och modifiera den för olika turer och att underlätta att få en ungefärlig vikt för olika långa turer, i stort sett har jag samma packning om jag är ute en helg eller om jag skulle gå från Smygehuk till Treriksröset. Vikten på mat och bränsle är egentligen den enda variabeln.
Självklart blir det skillnad om det handlar om vinterturer.

Totalt antal kalorier håller jag mellan 3500-4000 kcal per dag, plus att jag passerar många stugor på vägen med möjlighet till extra måltider eller fylla på snacks om jag skulle känna mig hungrig.

Hoppas detta blev glasklart, jag hade ju glömt att ange depåstopp i mitt inlägg, så det blir enkelt att missförstå. :)
 
En poäng med att packa lätt är ju att utrustningen ska vara lätt så att man kan ha med sig så mycket mat som möjligt.

Om maten väger 1 kg om dagen och du ska vara ute två veckor har du 14 kg mat. Då är det rätt stor skillnad på om resten av packningen väger 5 kg (19 kg totalvikt) eller 10 kg (24 kg totalvikt).

Eller för att vända på det, det blir en skillnad på 5 dagar.
 
vikt vs njutning

Att hålla vikten på packningen låg önskar stort sett alla, ingen vill bära "onödig vikt".

Vad som anses som onödigt varierar dock våldsamt med preferenser, erfarenhet, vad som anses vara acceptabel komfort och säkerhetsmarginal med mera.
Det går fint att få ett tarpskydd som är stormsäkert på kalfjället, men det kommer att behöva spännas lågt och tight mot marken och kommer därför att ha problem med kondens och vara trångt, något som kan undgås med tält, men på bekostnad av vikt.
Lätta enkelväggstält väger lite, grova dubbelväggstält blir tyngre, men naturligtvis motståndskraftigare.
Material spelar stor roll, Cuben fiber är t.ex ca 6 gånger starkare än silnylon vid samma vikt per kvadratmeter, men också väldigt mycket dyrare.
Mat är olika energität, frystorkat är 3-400 kcal per 100 g, pemmikan 600, matolja 720, men här finns också många andra hänsyn att ta än bara vikteffektivitet, varm och god mat är viktig för psykiskt välbefinnande, att dricka en halvliter matolja om dagen är inget som någon önskar att leva av, trots energieffektiviteten.

Att bara köpa det allra lättaste är också fel, med ett liggunderlag från Jysk som väger ca 120 g och den lättaste dunsovsäcken för 250 g eller så har man ett sovsystem på under 375 g, men helt utan komfort och komforttemp på kanske +10-15 grader.

Lätt och dyrt är inte heller ekvivalenter, det går att köpa lätt och billigt eller dyrt och tungt lika gärna. Priset är ju beroende på kvalitet, märkesrennome, företagens servicenivå, tillverkningsland, materialer och en mängd andra variabler.

Den viktigaste orsaken i mina ögon att få packvikten ner är att öka njutningen på turer, vad som är den ultimata kombinationen mellan njutning och vikt är individuellt, men att enkelt och kategoriskt säga att ökad vikt är samma som ökad komfort går inte heller.
T.ex är liggunderlag i cellplast lätta och ger för en del adekvat liggkomfort, men de lättaste oppblåsbara liggunderlagen ger samma eller lägre vikt med lika god isolering och är väldigt mycket mer komfortabla, alltså lägre vikt ger här högre komfort.

En packning som ger dig massa njutning är guld värd, så den som har det, experimentera gärna, men kom dig framförallt ut i naturen ofta och njut, och för den som tycker att packningen känns tung eller obekväm, låt dig inspirera av denna tråden.
Att "guldpackningen" väger 2, 5, 12, 18 eller 25 kg är inte så viktigt, så länge den ger mest njutning och minimalt med obehag.
 
Frystorkat och havregryn är både skrymmande och föga vikteffektivt. Havregryn ger ca 370 kcal/100 g. Frystorkat, om man medräknar förpackning, ligger någonstans åt samma håll. Desutom skall bägge tillagas = lägg på bränslevikt. Jämför med t ex nötter, pemmican m m: dryga 600 kcal/100 g och ätklara utan kokning.

Tack för svar!
Det stämmer säkert, har med mig nötter osv också. Har aldrig kollat kcal på dem, intressant om de ligger så högt. Jag älskar att ha med mig mig "olika" typer av rätter, så frystorkat it is. Äter tre om dagen. (Här blir det såklart lite off topic) Men jag tycker helt enkelt inte att vikten är så jädra intressant, om man går med 10,5 eller 18-19 (på en veckotur) spelar det inte så stor roll för mig. MEN, det är ju inte vad denna tråd handlar om. OCH- som jag sa innan- det är självklart upp till var och en, är inte ute efter att omvända någon UL:aren.
Tack igen för svar!
 
Hej Mattias, klart att jag har svar. ;-)
Jag menar att maten jag äter varje dag väger omkring 700 g. Bränsle och toalettpapper är också per dag.
Alltså blir det ca 740 g x antal dagar jag ska vara ute.
Under höstens tur planlägger jag ett depåstopp, dvs jag postar en veckas ransoner till omkring halva distansen så totala vikten blir maximalt 740 g x 7 = 5180 g för detta och delar av denna vikten äts, bokstavligt talat, upp varje dag.
Vatten fylls på x flera per dag och tvålen är för hela turen, alltså är dessa båda vikter maxvikter för hela turen.

Startvikt blir alltså ca 5180+500+11 för det som konsumeras plus packvikten på ca 4700 g, total startvikt alltså runt 10,4 kg och ned mot 4,7 innan nya maten kommer till mitt på resan och maxvikten kommer till på nytt.

Att jag valt att lägga upp listan på detta sättet är att det blir enkelt att kopiera och modifiera den för olika turer och att underlätta att få en ungefärlig vikt för olika långa turer, i stort sett har jag samma packning om jag är ute en helg eller om jag skulle gå från Smygehuk till Treriksröset. Vikten på mat och bränsle är egentligen den enda variabeln.
Självklart blir det skillnad om det handlar om vinterturer.

Totalt antal kalorier håller jag mellan 3500-4000 kcal per dag, plus att jag passerar många stugor på vägen med möjlighet till extra måltider eller fylla på snacks om jag skulle känna mig hungrig.

Hoppas detta blev glasklart, jag hade ju glömt att ange depåstopp i mitt inlägg, så det blir enkelt att missförstå. :)

Tack! Förstår nu 100%
 
Att hålla vikten på packningen låg önskar stort sett alla, ingen vill bära "onödig vikt".

Det där tror du bara...

Men jag tycker helt enkelt inte att vikten är så jädra intressant, om man går med 10,5 eller 18-19 (på en veckotur) spelar det inte så stor roll för mig.

Och redan här blev du motbevisad. 8,5 kg, eller en viktökning med 80% som "inte spelar så stor roll"... ;-)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Hjälp med att banta packlistan Lättpackning 0
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 365
oavsett.vad Packlista för 3-4dagar i Fjällen. Lättpackning 22
Ulvskog Min packlista - halv-lätt / halv-tung Lättpackning 15
dave1 Packlista för septembervandring Lättpackning 42
justsafe Kommentera Justsafe packlista Lättpackning 23
alven Kommentera Alvens packlista Lättpackning 74
Tranan Nu kommer jag inte längre - ännu en packlista Lättpackning 11
brigas hela min långa packlista:75 olika saker,enskilt/par Lättpackning 7
thomalin Min Solo packlista 2007! Lättpackning 73
magnus ul Meetup i Stockholm om lättpackning, 12e Dec Lättpackning 1
Still Alive Lättpackning vintertid Lättpackning 0
Vindaloo Lättpackning - syntet eller merinoull? Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Utbildning i lättpackning? Lättpackning 41
såg kan man som solo ha lättpackning Lättpackning 4
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - ökar eller minskar försäljning? Lättpackning 25
tompa_m Överdriven lättpackning? Lättpackning 6
snowhound Lättpackning med hund - problem och lösningar Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning med 9-åring Lättpackning 1
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning med barn Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - bara skåpmat Lättpackning 9
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning och hängmattor Lättpackning 5
Martin Fjäderlätt Getout satsar vidare på lättpackning Lättpackning 0
Razzle-Dazzle dansk lättpackning Lättpackning 3
Martin Fjäderlätt Lättpackning är inte UL Lättpackning 56

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...