Längd på Lundhags Striima?

Jag ska köpa pikar till mig och min sambo, det lutar just nu åt Lundhags Striima. Jag mäter ca 168-169 i strumplästen, man sambo är ett par cm kortare. Vi är båda nybörjare, så pikarna kommer nog användas både som balansstöd, stakning och pikning.

Jag är inne på 132 cm alternativt 138. Verkar det vettigt?

Tack på förhand!
 
Välj den kortare piken

Jag skulle välja den kortare längden. Man har pikarna för att pika med och inte för att stakåka istället för att åka skridskor. De kortare pikarna är också lättare att lasta in i bagaget på en bil eftersom de får plats på tvären. Jag har efter 15 års åkning med 140 cm gått ned till 130 cm och köpte nyligen Zandstras 125 cm långa pikar. Jag är 180 cm lång. En kortare pik känns helt enkelt smidigare för mig. Enda gången en riktigt lång pik är bra är när man använder den som en hoppstav över en råk men då rekommenderar jag en enkelpik.
 
Rekommenderar också den kortare. Jag är 174 cm och har pik på 138 cm. Det är ok, men idag skulle jag välja steget kortare. Mest för att den är i vägen ibland.
 
Jag ringde faktiskt till Lundhags och frågade, han rekommenderade 138:an. Blir nog den, lär inte vara supersvårt att kapa den senare ifall den känns för lång. Åtminstone lättare än att förlänga den ;)
 
Nu är Lundhags Striim inget jag skulle rekommendera en vän. Allvarliga kvalitésproblem

se https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=87208

Sedan jag startade den tråden har ytterligare ett antal personer i den långfärdsskridskoförening jag är medlem i, tappat spetsen/spetsarna och några redan när dom tagit bort gummiskydden och inte ens hunnit använda ispikarna. Allvarligt konstruktionsfel med mina värderingar.

På dom flesta av Lundhags Striim av olika längd jag kollade på en affär (utan att ta bort gummiskydden på spetsarna) så var det ett ena fästet precis på pikarnas tyngdpunkt (där åtminstone jag vill hålla i pikarna vid åkning).

Extra isolering rekommenderas om man mot förmodan köper en Lundhags Striim

t.ex https://www.bauhaus.se/rorisolering-poly-o15mm-9mm.html

räcker till flera pikar. Humana 7 kronor. Jag har cykelavstånd till Bauhaus, när det är lite bättre väder än idag (nysnö)

Mitt personliga val av längd på ispik är lite under haken med skridskor och pjäxor på.
Mina skridskor är ca 45 mm höga och mina pjäxor har nog tjockare sula än mina vanliga ”vinterskor”.


Per
 
Mitt personliga val av längd på ispik är lite under haken med skridskor och pjäxor på.

Det är långt om pikarna skall användas för stakning. För längdskidåkning är rekommendationen 0,8-0,87x kroppslängden inkluderat även skate.

Kanske finns pikmoment där större längd är önskvärt? Hansapiken är ganska lång.
 
Det är långt om pikarna skall användas för stakning. För längdskidåkning är rekommendationen 0,8-0,87x kroppslängden inkluderat även skate.
.
Jag är 176cm och använder 160cm stavar till skate och skridksko-stakning. 150cm till klassiskt, och de känns alldeles för korta för effektiv stakåkning, men jag kan inte ha längre för diagonalåkning. Har sett rekommendationer om ca 0,9-0,91x kroppslängden för skate. Mina 0,91x kroppslängden är alltså långa men inte onormala och även handlaren rekommenderade dem. Ser också många andra som kör med 10cm skillnad mellan klassiskt och skate. Tyvärr har jag inte stavarna inne just nu, så jag är lite osäker om de når till hakan eller näsan, men det är åtminstone till hakan.

När jag åker skridskor har jag ett par 160cm skidstavar utan trugor, med rörisolering och med slalomhandtag med bygel istället för handtag med rem. Inte optimala handtag för själva åkningens skull, men det går snabbt att ta av och på sig de och man slipper riskera att slita armen av sig om en stav skulle fastna. Det går att hacka sig igenom tunn is, men de är inget vidare att pika regelbundet med. Å andra sidan är de bra att stakåka med, och åker man mycket skate så blir det en del skate på skridskorna också, speciellt i motvind, på knölig is och i början av säsongen/turen innan man gått över till att åka skridskor.
 
Det är långt om pikarna skall användas för stakning. För längdskidåkning är rekommendationen 0,8-0,87x kroppslängden inkluderat även skate.

Kanske finns pikmoment där större längd är önskvärt? Hansapiken är ganska lång.[/QUOTE


Jag använder ispiken för att bedöma isens hållfasthet och som balansstöd vid passage av vrakisbälten där skidskoåkning inte är möjlig. Använder inte handtagen överst på piken när pikar utan håller ispiken åtskilliga 100 mm från toppen (närmre tyngpunkten). Utan att vägt en Striim så upplever jag den väsentligt lättare än min kanske 10 år gamla Lundhags ispik (den första ispik från Lundhags med 4-kant spets).

Jag vet inte hur gammal jag var när jag kom på att det var lättare att spika med en ”tung” hammare än med en ”lätt” hammare och det var lättare att klyva ved med en ”tung” yxa en med en ”lätt” yxa. På samma sätt tycker jag en tung ispik gör att man inte behöver användas så mycket muskelkraft med en tung pik för att bedöma isens hållfasthet mot en lätt pik. Jag provade för ett antal år sedan med att byta ut ståltyngden i min ispik mot en egenhändigt gjuten tyngd i bly för att gör piken tyngre https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=53126&highlight=bly

Att Hansapiken är lång beror nog på den enkla anledningen att det behövs så mycket trä för att piken ska flyta. Och då träskaftet är jämntjock kan man hålla var man vill när ska pika, och var man vill (lämpligtvis i tyngdpunkten) när man åker.

Per
 
Nu är Lundhags Striim inget jag skulle rekommendera en vän. Allvarliga kvalitésproblem

se https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=87208

Sedan jag startade den tråden har ytterligare ett antal personer i den långfärdsskridskoförening jag är medlem i, tappat spetsen/spetsarna och några redan när dom tagit bort gummiskydden och inte ens hunnit använda ispikarna. Allvarligt konstruktionsfel med mina värderingar.

På dom flesta av Lundhags Striim av olika längd jag kollade på en affär (utan att ta bort gummiskydden på spetsarna) så var det ett ena fästet precis på pikarnas tyngdpunkt (där åtminstone jag vill hålla i pikarna vid åkning).

Extra isolering rekommenderas om man mot förmodan köper en Lundhags Striim

t.ex https://www.bauhaus.se/rorisolering-poly-o15mm-9mm.html

räcker till flera pikar. Humana 7 kronor. Jag har cykelavstånd till Bauhaus, när det är lite bättre väder än idag (nysnö)

Mitt personliga val av längd på ispik är lite under haken med skridskor och pjäxor på.
Mina skridskor är ca 45 mm höga och mina pjäxor har nog tjockare sula än mina vanliga ”vinterskor”.


Per

Aj då, det låter ju inget vidare. Jaja, nu är de på väg hem, jag får försöka kolla att spetsarna sitter ordentligt innan vi drar iväg.
 
Kortare är mitt råd. Pikar man mycket är det bästa att pikhandtaget sitter nära pikens tyngdpunkt.

Jag har byggt min egen pik och har hjälpstaven inskjuten i pikröret för ökad vikt. Jag har två handtag på piken, använder det undre för pikning och det övre för situationer med pik i ena handen och hjälpstav i den andra och det övre pikhandtaget ger samma längd på pik och stav.

Min pik finns redovisad i tidigare trådar
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?threadid=10330

https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?threadid=30098


Thure
 
Senast ändrad:
3 handtag 3 längder

Jag har en Pikmakarn Turbo som har 3 handtag som jag är mycket nöjd med
Då kan man välja längd

Nedersta handtaget Fallskydd ,pikning och lågfartsstakning( tex i
skravelis)
Mellanhandtaget ,Pikning Stakning i lite högre fart

Topphandtaget Pikning med bra räckvidd (bra vid råkövergångar),Stakning i hög fart
 
Varför extra isolering på Striim-staven? Jag bytte ut mina gamla Core där ju den med piktyngd sjönk om man hade otur. Jag plurrade med mina utan att det skedde men då var de i och för sig ihopkopplade. Jag har dock bytt dem mot just Striim-modellen som när jag prövat flöt bra utan någon extra flythjälp. Jag har inte heller haft något problem med att spetsarna lossat. Sitter som berget när jag känner efter.
Någon frågade efter alternativ med liknande spets. Jag har en Stadiums Everest-stav som har snarlik spets.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
Drkeller Längd på skridskorna? Långfärdskridsko 7
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
hannulan Mäta längd på skridskor Långfärdskridsko 11
landrooo Längd på Långfärdskrisko? Långfärdskridsko 2
Anna Frimodig Vilken längd på skridskostavar/pik? Långfärdskridsko 6
silfver76 Vilken längd på långfärdsskridsko? Långfärdskridsko 2
soljesp LÄngd på julklappsskridskorna? Långfärdskridsko 8
fredrico Längd på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 9
Lenus Längd på skridskostavar Långfärdskridsko 0
Längd på skridskon Långfärdskridsko 4
spillevink Zandstra track längd. Långfärdskridsko 6
Ihlberg82 Längd/Placering Skyllermarks Röd Långfärdskridsko 12
Daddy Skyllermarks Birka? I så fall vilken längd? Långfärdskridsko 9
AlexBer Hög hastighet - längd Långfärdskridsko 24
ajn Längd Skyllermarks blå? Långfärdskridsko 5
fklint Vilken längd ska jag ha? Långfärdskridsko 1
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
avslutmedlemskap0904 Isdubbar på ryggsäcken Långfärdskridsko 2
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
CFJ Livlinefäste på axelrem Långfärdskridsko 11
KLAGER Rättegång om ersättning för plogade banor på sjöisar Långfärdskridsko 10
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
KLAGER Flera genom isen på Mälaren - en död Långfärdskridsko 25
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
thureb 16 skridskoåkare på flak på Mjösa Långfärdskridsko 5
TheMike Rottefella NNN på Ahlmgrens 55 cm. Långfärdskridsko 7
Drkeller Förslag på hjälm Långfärdskridsko 29
islägg Gillbergare på isen? Långfärdskridsko 2
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
kajsa_den_finske Utbytesstudent på Vikingarännet? Långfärdskridsko 7
aksello Statistik på hur många som dör efter att ha gått igenom isen Långfärdskridsko 23
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...