jag vill veta allt om flugfiske!

Re: en liten fråga till..

Jag måste erkänna att jag aldrig knyter tafs efter måttband, jag knyter helt på känn... Eftersom jag är på jobbet så kan jag inte mäta upp några av mina tafsar. Dock så finns det hjälp på Internet som vanligt. Jag knyter inte riktigt som dom men det kommer säkert att fungera lysande eftersom killarna/tjejerna på Rackelhanen har hållt på längre än mig.
[ http://www.algonet.se/~sjostran/1149.htm ]

Att knyta tafsen direkt på fluglinan när man är nybörjare är inget jag skulle rekomendera, prova att gå ner till fiskebutiken och få en ögla påsydd på din fluglina. Därefter gör du en likadan ögla på tafsen med till exempel en "dubbel8", med detta system så byter man tafs på mindre än 30sekunder.

Angående beteslås så är det inget man använder vid flugfiske då beteslåset många gånger blir lika stora som flugan...

Gädda på fluga är något jag tänkt prova denna säsong då min flickvän är tokig i gäddfiske.. Jag kommer att knyta tafsen med 0.50-0.45-0.40 på det kommer jag att sätta en ståltafs... Har ingen aning om hur detta blir men det e ju bara att prova!!

Sedan jag började flugfiska så har jag vidhållit mitt haspelfiske på en hög nivå... Mitt haspelspö e framme minst 2ggr per år... För mig e flugfisket fiskets formel 1... Smaken är som baken
 
Tips för att undvika ståltafs

Tjenare!

När jag har kört gäddfiske med fluga har jag skippat ståltafsen och kört med en bit flätad lina. Visst, jag har inte fått någon 10-kilos (ska erkänna att största faktiskt varit på strax över 3 kilo så det kanske är småfisk i de här kretsarna...), men med tanke på hur lite den slitits klarar den nog en större gädda än 3 kilo. Dessutom slipper du kasta en stålwire...

Peppe Malmqvist
 
en trekilos på flugspö lär ju vara skönare att drilla än en 10 kilos på spinnspö har jag fått höra. det är därför till viss del jag bestämde mig för att ge flugfiske ett försök.. alla säger hur bra det är och att man har 100%ig kontakt med fisken..
 
Hallå!
varför ska du ställa in rullens broms efter vilken fluga du har? du använder ju liksom inte rullen i själva kastandet. rulla av så mycket lina som du tror behövs för det förestående kastet och låt den ligga i vattnet (om du vadar) så länge...(alternativt i slingor som du håller fast med munnen, då slipper man fenomenet "lösline-trassel" men deta kräver en del övning!). luftkasta tills du känner att du har fått ut själva "klumpen" som är den egentliga kastvikten. därefter är det dags att "skjuta ut" hela paketet, då släpper du linan helt i framkastet och låter den sista biten löslina rinna ut av sig själv genom spöringarna. efter lite övning kan man skjuta ut många meter bara på sista framkastet.

"snärten" beror antagligen på att du har för bråttom eller för kort tafs. påbörja inte framkastet förrän linan helt stäckt ut bakom dig! och kasta med armbågen och inte handleden. tänk dig rörelsen som när du ska slå i en spik med en hammare - dvs framåt/neråt.

gädda fiskar jag också med spunnen lina (ex. fireline). det tål både högre belastning och förslitning är nylonlinan och den är mjukare och hämmar inte flugans gång i vattnet som stålwire ofta har en tendens att göra. du måste dock kombinera denna tafsspets med vanlig taperad nylontafs då det är hopplöst att kasta med en solid och otaperad firelinetafs! tafsens totala längd brukar generellt sett vara något längre än spöets längd, i ditt fall alltså runt 3-3,5 meter.
lycka till!
/ Henke
 
tänkte bara lägga till en kort(?) notis ang. fluglinor.
ska du köpa nytt, köp shooting-head-lina med skjutlina! det blir dels billigare då själva fluglinan är kortare och du kan smidigt byta mellan olika shooting-heads, ex. flytande, sjunkande osv.
denna typ av fluglina kapas (i bakänden!) till rätt längd. specifikationer finns på förpackingen eller hos återförsäljaren. min erfarenhet är att man kastar både längre och enklare samt med mera precision än med en konventionell wf-lina. dessutom är den lättare att kontrollera i strömmande vatten då man kan ha en flytande skjutlina kominerat med sjunkande fluglina. detta är ju inte möjligt om hela linan är sjunkande!
loop och scientific anglers gör kanonlinor enligt min åsikt.
 
tack åter igen..

det där problemet med bromsen är att jag inte ens vet var den sitter :(. det kanske inte finns någon broms på den här rullen den är så kass, kan det vara möjligt?? för övrigt kan det nog stämma med att jag hade för kort tafs.. jag satt å pulade igår och gjorde (försökte i alla fall) några som vardera var ca en halvmeter kortare än spöt..
måste man använda olika tjocklekar på tafsen kan man inte ta en tjocklek till hela??

MVH/ fredrik b
 
det är möjligt att det inte finns nån justeringsbar broms på rullen men det är ju ganska överflödigt eftersom det ändå är att föredra att bromsa med handen mot spolen. tafsen bör vara avsmalnande eftersom den sträcker ut sig bättre på vattenytan när du kastat ut.
 
jag såg att...

du tidigara tipsa om en flugfiske introduktion på DVD.. då besökte jag genast sidan du angav men kunde tyvärr inte hitta någon DVD film, om du bara kunde förklara hur du gjorde vore jag tacksam!? jag fattar nämligen inte spanska eller vad det var...
 
:)

nu behöver jag nog inte den där DVD:n ändå jag beställde en annan istället, eller rättare sagt två och en bok... men om du har lust kan du ju fortfarande skriva in svaret... det kan ju också vara bra att ha någon gång i framtiden eller...?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jojosurf Vilket drag ska jag använda för att fiska i fjället? Fiske 4
m22aa Vad fick jag för fisk? Fiske 4
Pellepelikan Vad fick jag för fisk? Fiske 4
jotho Hur köper jag Norskt fiskekort?! Fiske 2
plaskdaja Har jag fått öring eller röding Fiske 4
klättermicke Nu behöver jag expertishjälp Fiske 3
mipert Hur avliva näbbgädda? (Och hur bevara fisken medan jag fortsätter fiska.) Fiske 11
pjh891013 Vilket flugfiskeset ska jag köpa?? Fiske 7
Jocka Vilket Flugfiskespö ska jag köpa? Fiske 9
mipert När kan jag lättast titta på öringarna i lilla bäcken? Fiske 7
magbe238 Flugfiske - va e de jag köpt egentligen? Fiske 3
vuogga Vilken haspelrulle ska jag köpa?? Fiske 23
Avslmedl Jag förstår inte ett skit Fiske 15
Floot Hur vänder jag min rulle? Fiske 3
Floot Vad ska jag köpa för fluglina? Fiske 12
frni Vilket spö tar jag inför Afrikasemestern? Fiske 5
Tiveden Jag vill fiska!! Fiske 1
Freddan75 Hur servar jag en Ambassadeur 6000 (rod) Fiske 11
TG Jag har bestämt mig :-) Fiske 1
flugfiskarn jag och farsan... Fiske 1
PoH Jag har valt spö ! (tror jag) Fiske 6
Björte Vad gör jag för fel? Fiske 2
Hur bygger jag en kallrök (fiskrök) Fiske 19
antondahlback Vadarbyxor Fiske 0
Pellepaltnacke Namn på flugor Fiske 10
m3614 Flugfiske Fiske 17
kjrocklad Flugfiske v.24 Fiske 0
kjrocklad Flugfiske i Idre Fiske 5
bredviken Tips på Flugfiske runt Östersund Fiske 2
Lindeman Vandring & Flugfiske Vålådalen - tips Fiske 3
avslutad160426 Kurs i Flugfiske (Linköping)??? Fiske 1
Putte74 Flugfiske sällskap runt Östersund Fiske 0
leo.abacuson Lära flugfiske Fiske 12
blaben Flugfiske i Tjeggelvas? Fiske 0
DrChris Vandra + flugfiske med tåg/buss? Fiske 6
jonasvalter Flugfiske Ljusdal Fiske 1
jonasvalter Flugfiske i Södertäljeområdet Fiske 1
Kevom Flugfiske Fiske 16
Öresundaren Flugfiske väster om östersund? Fiske 4
baldur1 Vandring och flugfiske i norrland? Fiske 8
baldur1 Flugfiske och vandring i norr? Fiske 0
Koala Flugfiske kompis/resa Fiske 1
MagnusEnbom Flugfiske tips ang. Plats Fiske 0
M0501 Flugfiske i säveån gbg Fiske 0
brutalaccent Flugfiske söp för nybörjare? Fiske 1
EHJ Linlåda för flugfiske? Fiske 1
mimartin82 Linköpings Flugfiske Förening Fiske 1
Puttri Flugfiske runt Strömstad Fiske 1
NiklasGr9 Nybörjare inom flugfiske... Fiske 7
Holmarna Flugfiske i Jotunheimen? Fiske 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.