Flugbindning.

Instämmer

samme83; sa:
Det där med att flugor bundna med dåliga material skall sjunka tycker jag är "bull". Impregnera. Det brukar funka. Och sen när den sjunker så har du ju fått en kläckare :). Skämt å sido, det funkar med billiga material i början innan man lärt sig. Jag kör fortfarande med indiska tuppnackar, men å andra sidan får jag ingen fisk...

mvh/samme

Håller helt med. Att köpa de bästa materialen när man börjar är slöseri. Bättre att spara pengarna tills du har lärt dig grunderna och verkligen uppskattar kvaliteten på nackar och annat material. Dessutom lär ju de första flugorna se ut som missfoster... å då kan man verkligen snacka om pärlor för svin att binda dem på supernackar för 800:-
(baserat på egen erfarenhet ;-)

Pp
 
Sanning...

med en viss modifikation. Jag rekommenderar inte ett set eller ett kit, eftersom man får en massa skräp som man inte kommer/kan använda. Som tidigare postat så rekommenderar jag att köpa det material som krävs för de flugor du inledningsvis vill binda, för att sedan bygga ut detta "kvalitativa" förråd...men det är ju bara min syn på det hela.

Den största nackdelen med seten är kvaliten på de medföljande verktygen (städ, sax, hackeltång, m.m), nu behöver man inte hoppa på ett städ för över tusen spänn direkt, men de som följer med seten har en tendens att suga som f*n.

Att stå ut med en kort och bi-strålefull hackelfjäder är inga större problem, men att stå ut med ett städ som inte håller i kroken dödar intresset på den mest tålmodige.

Sen så brukar jag ge det rådet, när det gäller inledande flugbindningseskapader, att gå en nybörjarkurs. I andra diskussioner så har det (tyvärr) kommit upp att kurser, i och omkring den kungliga huvudstaden, i fiskerelaterade ämnen tyvärr är dyra. I den sportfiskeklubb som jag var medlem i så var flugbindningskurser i princip gratis (betala för material) för medlemmar...hoppas att det finns något liknande i närheten för dig.

Om det inte gör det så är det ju en del "forumrävar" som bor i stockholmsområdetm ni kan ju ta och starta en flugbindningsklubb...;)
/Anders B
[Ändrat av brook 2002-11-27 kl 16:58]
 
samme83; sa:
Jag började med ett litet nybörjarkitt från kingfisher.
Det innehöll det mesta men tyvärr var kvaliten rätt risig. MEN! Jag föreslår att du köper ett sådant kitt. Det kostar inte mycket och du får med allt du behöver för att klara dig i början. Att köpa en nacke för 5-600 och sedan binda nybörjarflugor är slös. Lär dig använda materialen först och uppgradera dig succesivt.

Det där med att flugor bundna med dåliga material skall sjunka tycker jag är "bull". Impregnera. Det brukar funka. Och sen när den sjunker så har du ju fått en kläckare :). Skämt å sido, det funkar med billiga material i början innan man lärt sig. Jag kör fortfarande med indiska tuppnackar, men å andra sidan får jag ingen fisk...

mvh/samme

1. Så jävla svårt e det inte att hackla så att du behöver sitta å harva med skithackel i en massa år.. Sedan så finns det olika kvalitets/prisnivåer även på "finhacklet"..

2. Jooo.. Flugor med dåligt mtrl sjunker, ska du impregnera så att dom klarar ett fiskepass på några timmar så går det mukke silicon.. :)

3. Jag hade samma inställning som dig under allt för lång tid.. Nu i efterhand så visade det sig att snålheten bedrog visheten..

4. Jämför du en kvalitetsnacke med en skitnacke så tror jag att det per bunden fluga så blir det ändå billigare med dyrhacklet efter som du ändå kommer att kassera 80-90% av skithacklet..

Det kan nog ändå vara ide att köpa en 60:- nacke och övningsbinda en 10 flugor innan man går på finhacklet.
 
Okej..

nu har en del bitar börjat falla på plats.
Björn tipsade b.l.a om Berras sportfiske här i Sthlm.
Jag besökte deras hemsida och såg att dom har rea i helgen!!

Nu gäller det att passa på.

Bindtråd.
Dom gånger jag fuskat ihop någon enstaka fluga så har jag upplevt att den där j-a tråden gick av så fort man tittade på den.Dom grejerna jag andvände kom från ett sånt där 200kronors set.
Ska tråden vara så förbannat svag?

Jag har ett svagt minne att detta med bindtråd har varit uppe i något annat sammahang här på utsidan.
Var det den gode Patric som skrev något i detta ämne...? Jo..naturligtvis så har jag sökt men ej funnit något.

Krokar.
Jag har sett att det finns olika krokar för torrisar-nymfer-streamers...
Är det bara trådtjockleken som skiljer dom åt?
Det förekommer krokar med linöglan uppåt och andra har den neråt.Har detta någon praktisk betydelse för flugans rörelse på vattnet?
Då ja köpt färdiga flugor t.ex. E12 eller Coachman så förekommer bägge varianterna.Men jag har inte tänkt på att det skulle vara någon skillnad, men det kanske det är?
Isåfall vilken?

//Göran, som håller på att ladda upp med fler frågor.
 
Re: Okej..

jepp.. jag är skyldig, har till och med för mig att Brook vart lite syrlig på mig när jag drog upp det med kevlarbindtråd.. :)

[ http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=945 ]

Så här när lyckoruset lagt sig så skall jag erkänna att kevlartråden inte alltid är det bästa, begränsningarna ligger i att man kan kapa mtrl samt att levlartråden är ganska grov vilket gör att den inte lämpar sig för de minsta flugorna.

När jag gör större flugor, streamers till havsöring och lax så är kevlartråden helt outstanding och man får satans hållbara flugor.. Jag är inte känd för att ha finmotorik som en urmakare så jag använder kevlartråden till allt utom de allra minsta flugorna då det blir mest kevlarfluga då..

//Skitfiske!!
 
FJS90/91; sa:
1. Så jävla svårt e det inte att hackla så att du behöver sitta å harva med skithackel i en massa år.. Sedan så finns det olika kvalitets/prisnivåer även på "finhacklet"..

2. Jooo.. Flugor med dåligt mtrl sjunker, ska du impregnera så att dom klarar ett fiskepass på några timmar så går det mukke silicon.. :)

3. Jag hade samma inställning som dig under allt för lång tid.. Nu i efterhand så visade det sig att snålheten bedrog visheten..

4. Jämför du en kvalitetsnacke med en skitnacke så tror jag att det per bunden fluga så blir det ändå billigare med dyrhacklet efter som du ändå kommer att kassera 80-90% av skithacklet..

Det kan nog ändå vara ide att köpa en 60:- nacke och övningsbinda en 10 flugor innan man går på finhacklet.

Okej patric. Du har som alltid bra synpunkter men i en aspekt är du ute och cyklar.
DET ÄR SVÅRT ATT HACKLA! Detta med kunskap och förmåga är väldigt individuellt. Jag skulle aldrig klara att hackla en strl. 20 torrfluga perfekt. Det spretar och sticker ut lite här och var och det blir aldrig riktigt bra. Jag har sett polare som bundit länge och väl och misslyckats totalt med denna ädla konst.

Sen är det ju en annan sak om flugan behöver vara perfekt. Jag har en liten fluga som hängt med sedan början och den är sliten och djävlig men den tar ändå fisk.

Men min poäng är: alla är inte lika händiga som claes olsson :)

Tydligen finns det mången åsikt om detta ämne men mitt tips är: gör som du känner för, då känns det iaf bra.

lycka till/samme
 
Hmmm...

nu är det väl knappast så att vår vän Göran skall hackla en storlek 20 fluga på stört...skulle tro att det är en hel del andra moment som skall övas på innan det måhända blir aktuellt.

Kevlar suger...nåväl jag gillar det inte som sagt, för de skäl som den gode Patric listat upp...men om man nu vill köra med skottsäkra flugor så får man väl göra det! ;)

Göran, har du möjligtvis nån polare som har knytt en eller två flugor? Jag misstänker att det är en del saker som är lite svårt att lära sig "textuellt" till exempel en whip finish-knut (när jag tittar på illustreringar eller bilder av det så fattar jag ingenting, trots att jag har bundit i 17 år och är instruktör...men då jag för 100 år sedan fick se det på en kurs så fattade jag direkt) alternativet till polare är att gå en kurs.

Om du verkligen vill lära dig att binda dessa (relativt) små flugor så kommer det ställa krav på ett bra städ...

/Anders B
 
Ang hackel

Jag håller med Patric i det här fallet.

Mitt livs förstingar, finns att beskåda, bland mina bilder.
http://www.utsidan.se/motesplats/album/visabild.htm?ID=4596

Den ena sjönk direkt och den andra flöt tack vare korken.

Jag införskaffade riktigt hackel per omgående efter att jag provat ett halvt dussin indihackade.
Finns att köpa i små påsar också, så jag blev inte direkt ruinerad.:)

Göran, du har ju redan provat på att binda och fått mersmak, så go for it.

/Björn
 
Tack grabbar...

men ni kanske överskattade det hela när jag skrev att jag har fuskat ihop några flugor tidigare.Totalt har det kanske blivit 5 stycken,varav 2 gick att fiska med.
Dom såg ut "som en krok som blivit kvarglömd i en byxficka och fått ludd" enligt fiskepolarna. I stället för whip finish-knut så blev det några halvslag med lack som avslutning.

Apropå debatten om "dyra vs. billiga grejer".
Jag har inte oändligt med pengar,men jag köper hellre bra grejer för 2500 kronor än halvdana grejer för 1000 kronor!

Om jag förstått det hela så rekomenderar ni andvändning
av vanlig bindtråd. Vaxad antar jag.
Det jag tog upp i mitt förra inlägg om att tråden kändes klen,är det något man får leva med?
Eller finns det något fabrikat som anses vara starkare?
Vanlig sytråd kanske?

Bindstäd skivs det en hel del om.Vår vän Björn tipsade om en Indisk sajt där det finns städ som ser förtroendeingivande ut.Jag ska ta och maila dom för att kolla om dom har någon återfösäljare här i Sverige.


Och sen var det där med krokarna.
Ögla upp eller ögla ner,vad är skillnaden förutom att dom ser olika ut?
Simmar dom olika på vattnet?



//Göran,som är shoppingtagen.
 
Re: Hmmm...

brook; sa:
Kevlar suger...nåväl jag gillar det inte som sagt, för de skäl som den gode Patric listat upp...men om man nu vill köra med skottsäkra flugor så får man väl göra det! ;)

/Anders B

Betänk att man kan binda oförstörbara kevlarmyrimitationer utan något annat än just kevlarbindtråd!!

;)
 
Re: Tack grabbar...

Göran C; sa:
Om jag förstått det hela så rekomenderar ni andvändning
av vanlig bindtråd. Vaxad antar jag.
Det jag tog upp i mitt förra inlägg om att tråden kändes klen,är det något man får leva med?
Eller finns det något fabrikat som anses vara starkare?
Vanlig sytråd kanske?

//Göran,som är shoppingtagen.

En vanlig orsak (förutom det här med finmotoriken) till att bindtråden inte håller är att man har en för dålig trådhållare, man skall se till att trådtuben är keramisk så att inte tråden skavs sönder eller fastnar. Sedan så är det om man har lite bråttom och är klumpig viktigt att armarna som håller själva rullen inte spänner för hårt, min rulle sitter relativt löst, jag bromsar med lillfingret då det behövs..

Det behöver inte vara trådens fel att den går av!! Så försåk att ta bort de onödiga yttre omständigheterna till trådbrott så skall det nog gå bättre!!

Här har du ett exempel på en trådhållare med ställbart rulltryck, denna heter Rite Bobbin:

Ritebobbin.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Robert Karlsson Flugbindning... Fiske 5
fizzka flugbindning, krokar, material mm Fiske 18
bllbll flugbindning Fiske 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.