Nordic Trainer Powerslide någon som har ?

Jag har ett par nya Nordic Trainer

OddvarBrå; sa:
Jag funderar på att köpa mig ett par sådana för andvändning ute på dåliga asfalt-, och grusvägar.
Ser ok ut, men som sagt hur fungerar dom i verkligheten ?

http://www.powerslide.se

Jag köpte mitt par för några veckor sedan. Det finns två modeller. Skillnaden är skon. Jag kände att den billigare skon inte passade mig och den dyrare fanns inte i min storlek. Så jag nöjde mig med skenan med hjul. Det blev nästan lika dyrt som det billigaste paketet med sko. På skenan har jag monterat min inlinessko.

Jag har kört tre gånger. De första två gångerna var rena katastrofen eftersom jag hade för lågt ringtryck (2 - 2,5 kg ungefär). Det sög rejält även på asfalt. Butiken rekommenderar ca 6 kg. Tredje gången hade jag fått i fem kg och då blev det riktigt roligt. Det är i och för sig inte helt lätt att köra på grusig väg. Man tvingas köra lite mer bredbent än när man åker inlines och jag tror inte double push är möjlig. Jag måste också ta mycket kortare skär.

Det finns en broms men det är tveksamt om jag vågar eller kan använda den. Bromsen monteras fram eller bak och manövreras genom att man med staven trycker ner den mot hjulet. Hittills har jag bromsat genom att släpa en skridsko.

Jag hade fått rådet att pumpa däcken på en mack men vissa pumpar är inställda så att man max kan få i 2,5 kg. Så var det på den mack jag provade att pumpa på så jag köpte mig en pump för 299 kr. Men jag lyckades inte första gångerna jag försökte. Jag kan nu konstatera att ventilen på ett av hjulen läcker och att det inte går att pumpa i luft över huvud taget i ett annat. Jag har reklamerat ett av hjulen och fått det ersatt. Ventilen är tydligen en svaghet i konstruktionen. Så man bör nog köpa ett par reservhjul.

Jag räknar med att kunna köra hela vintern när det inte är alltför mycket snö.
 
Tack !

Tack Rolf!
Jag blev något mera upplyst och skall nog forsöka ett par tänker jag.
Rekomenderar du Nordic cross powerslide kanske ?
Vad är skillnaden ?
Hur är det med farten egentligen ? Jag har hört att "rullmotståndet är något högre på dom här, så att man måste jobba mera för att få upp farten, är det så ?
Lika bra att köpa med en pump direkt kanske.
Kan man själv byte slang inuti också ?
tack på förhand !
Tore
 
Re: Tack !

OddvarBrå; sa:
Tack Rolf!
Jag blev något mera upplyst och skall nog forsöka ett par tänker jag.
Rekomenderar du Nordic cross powerslide kanske ?
Vad är skillnaden ?
Hur är det med farten egentligen ? Jag har hört att "rullmotståndet är något högre på dom här, så att man måste jobba mera för att få upp farten, är det så ?
Lika bra att köpa med en pump direkt kanske.
Kan man själv byte slang inuti också ?
tack på förhand !
Tore

Som jag uppfattar det är skillnaden mellan Nordic trainer och Cross trainer enbart skon. Se mitt föregående inlägg.

Powerslide är mycket mer förlåtande mot dålig asfalt än inlines men det känns som det är två olika idrotter. Jag kan inte åka inlines med stavar men det känns som en omöjlighet att åka Powerslide utan. Det känns också som att utsidan av låren ansträngs mer med Powerslide och jag får stanna ofta för återhämtning. Jag blir alltså snabbare trött.

Innan jag insåg att problemet var ventilerna tog jag loss slangen för att laga en förmodad punktering. Första gången jag gjorde det tog det fyra timmar innan jag kom på tekniken. Nu tror jag att jag kan laga en eventuell punktering på ca 1,5 timme. Förmodligen kan man göra det snabbare om man är starkare i händerna än jag är och inte fullt lika försiktig.
 
Powerslide

Tack för det !
Nu har jag i alla fall beställd "Powerslide Cross Trainer" så får vi se vad den är god för...
Kommer att testa på bra och mindre asfalt samt grusväger ikring mina trakter i Värmland.
Kommer även att jämföra med mina SWENOR rullskidor och inlines av märket Salomon SL295.
Återkommer med mina resultat och tycke.
Tore
[Ändrat av OddvarBrå 2006-09-04 kl 09:47]
 
Tack för recensionen!

Powerslides svenska hemsida visar en typ av Cross Trainer-sko:
CrossTrainer.jpg


Powerslides tyska hemsida visar en annan typ av Cross Trainer-sko som verkar högre:
crosstrainerS3.jpg


I Powerslides katalog från den tyska hemsidan visas en Cross Trainer-sko med borttagbart vristskydd, så att man kan få en låg sko om man vill:
http://www.powerslide.de/downloads/pscat2007/ps_cat07_COMPLETE_150.pdf

Tore, vilken Cross Trainer-sko har du? Någon som vet vilken sko man får om man köper Cross Trainer idag?
 
Hej Anders !
Jag har den överste skon, som jag är rätt nöjd med, förutom lite skavsår i början... så har den funkat bra för mig.
 
nordic trainer

well köpte ett par men det vete ...f... om jag kan rekommendera dem...
de är svår åkta ..
och tröttheten den kommer av att de är så instabila..(lågsko?)
men jag har höjt upp själva skon med 30..mm sen blev det en rejäl skillnad.
det som är mördande är bromsandet .. de går så rakt fram att..!!!!!!!
inlines är mycket mer lätt svängda än dessa är
ja det var en av de saker som jag retat upp mig på
men jag ska nog lära dem att göra vad jag villl he he!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
OddvarBrå Recension Powerslide Cross Trainer Inlines 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...