Enmanskök - vilket?

Ska köpa mig ett lättare enmanskök 0,7-1l bör vara lagom, ibland är sambon med.

Beställde en Toaks 750ml från aliexpress men tyvärr strulade postnord bort paketet och säljaren vägrar betala tillbaka. Surt sa räven, men så kan det gå. Söker nu någon annan vettig kandidat och efter lite googlande såg jag soldatkök 09 som såg rätt komplett och lagom ut.

https://hemvarnet.se/om-organisationen/hemvarnsforbanden/nyheter/222/6917

https://hemvarnet.se/UserFiles/Nyhe...till datum/1463726699_soldatkopnikon1www2.jpg

Någon som vet ifall detta paket går att köpa civilt?

Eller tips på andra bra alternativ?
Behovet är väl i 95% bara att kunna koka vatten, men även bra ifall det går att använda locket som stekpanna.
 
Brännaren till m09 är optimus crux lite.

I kombinationen optimus crux lite solo kommer du ganska nära militärens utrustning.
 
Hej,

Köpte nyligen Crux Lite och testade på en tvådagars nu i helgen. Är som komplement till ett trangia 25 med gas som åker med när man är fler och vill ha något rejält. Kan ju inte ge mer än en kort recension men överlag väldigt nöjd med brännaren. Kompletterade även med fot (har en 2.5 åring med mig).

Ska man bara koka vatten är nog pocket rocket ett bättre val som lär vara mindre vindkänslig. Crux Lite har en jämnare värme och låter avsevärt mindre vilket jag uppskattar. Till två är den kanske i minsta laget.

En bonus var att man får ner "Colemans 230g gas" i köket (men går inte stänga helt även med brännaren i). Det är den XXL säljer dock inte på sin hemsida så här är en annan länk.

För två kommer jag ta med mig en kastrull från trangiat om vi ska ha annat än en kopp te eller så.

/G
 
"Det där militärköket ser inte speciellt lätt ut"


300g väger gasbrännaren och den större kitteln utan värmeväxlare m lock(äldre m09).
 
Instämmer...

Såg att ett tidigare inlägg rekommenderade Jetboil. Kan bara instämma. Har inrättat min matlagning så att jag numera endast använder köket till att värma vatten och då är Jetboil väldigt behändigt. Gör sitt arbete snabbt och energieffektivt.
 
Har en brs 3000t brännare, så behöver egentligen inte brännare. Tänkte dock att det kunde vara smidigt med försvarets som hade spritbrännare också. Men säkert relativt tung.

Var ju inne på att köpa Toaks, men orkar inte vänta på en ny beställning heller med risk att det strular igen varpå jag söker alternativ.
 
Jag har kört på 1liters trangiakastrull med pajlock, och toppmonterad brännare från Biltema. Vindskydd har jag gjort av en gammal kakburk. Billigt, lätt och flexibelt.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...