Optimus Crux Terra Weekend vs Biltema

Jag har också ett soldatkök 09 från försvaret. Försvarets gasbrännare är väl optimus crux lite. Jag är inte jätte imponerad av kvaliteten på den brännaren. Svår att ställa in på lågfart men framförallt glapp i vredet så den ändrar inställningen när man släpper vredet. Mitt kök är ganska ok men en kamrats brännare är helt hopplös. Så jämnheten i kvaliteten är ganska dålig även på de dyrare "kvalitetsköken". Jag har även ett kök från biltema ( den billigare av de nya köken) kvaliteten mellan cruxen och Biltemas upplever jag som ganska likvärdig. Men hur länge biltemabrännaren håller är får framtiden utvisa, om oringen tar slut i biltema köket så är det kanske bara att kassera. Till cruxen kanske det finns reservdelar.
Köket de säljer på kvibergs har väl inte mycket gemensamt med soldatköket det skulle inte förvåna mig om det är bättre kvalitet på primusen från kvibergs än på cruxen i soldatköket. Det är ju inte alltid de som är bäst som vinner en upphandling utan de som är tillräckligt bra och dessutom billigast.

Kanske bör man satsa på den som kom tvåa i upphandlingen, tillräckligt bra för att vara med till "final" men inte tillräckligt billig för att vinna upphandlingen

Dom nyare kinatillverkade Optimusköken ser inte jag som ett "dyrare kvalitetskök". Köp ett Soto om du vill ha ett riktigt kvalitetskök. Och ja, dom är dyrare. Ordinariepriset är ca 900kr.
 
Hej igen

Kan meddela att jag köpte ett kök från Biltema. Valde brännaren för 159 kr och kokkärlssats för 149 kr.

Nyttjade köket på tur i helgen och är mycket nöjd. Kokade mest vatten men gjorde även gröt och allt funkade hur bra som helst. Dock märkte jag att det gick åt en hel del gas så jag funderar på ett sånt clip-on vindskydd.

Sett att både optimus och primus har dessa - vilken skulle ni rekommendera?

Alt 1 Primus
http://addnature.com/product.aspx?pf_id=PRIMUSWINDSCREEN

Alt 2 Optimus
http://addnature.com/product.aspx?pf_id=OPTIMUSCLIPONWINDSHIELDVINDSKYDD

Alt 2 ser ju lite högre ut så det kanske är en fördel? Gör det stor skillnad med ett vindskydd.

Märkte att det kan vara idé då det blåste ganska bra i söndags :)
 
Gör väldigt mycket om det blåser men även en del vid vindstilla.

Man kan desutom trimma vindskyddena genom att slipa bort hårdanodiseringen på insidan med våtslip 800
papper och sedan polera upp den med rubbing,autosol till spegelglans.
 
Jag har också ett soldatkök 09 från försvaret. Försvarets gasbrännare är väl optimus crux lite. Jag är inte jätte imponerad av kvaliteten på den brännaren. Svår att ställa in på lågfart men framförallt glapp i vredet så den ändrar inställningen när man släpper vredet. Mitt kök är ganska ok men en kamrats brännare är helt hopplös. Så jämnheten i kvaliteten är ganska dålig även på de dyrare "kvalitetsköken". Jag har även ett kök från biltema ( den billigare av de nya köken) kvaliteten mellan cruxen och Biltemas upplever jag som ganska likvärdig. Men hur länge biltemabrännaren håller är får framtiden utvisa, om oringen tar slut i biltema köket så är det kanske bara att kassera. Till cruxen kanske det finns reservdelar.
Köket de säljer på kvibergs har väl inte mycket gemensamt med soldatköket det skulle inte förvåna mig om det är bättre kvalitet på primusen från kvibergs än på cruxen i soldatköket. Det är ju inte alltid de som är bäst som vinner en upphandling utan de som är tillräckligt bra och dessutom billigast.

Kanske bör man satsa på den som kom tvåa i upphandlingen, tillräckligt bra för att vara med till "final" men inte tillräckligt billig för att vinna upphandlingen

Nej, kvaliteten på det riktiga soldatkökets brännare är inte den bästa. Jag har också svårt att hålla liten låga. Kanske är ett fel alla dras med..
Hursom bör Kvibergs inte kalla sitt kök Soldatkök och påstå att det kommer från försvaret när det inte gör det, även om det skulle vara bättre.
 
Hej igen

Kan meddela att jag köpte ett kök från Biltema. Valde brännaren för 159 kr och kokkärlssats för 149 kr.

Nyttjade köket på tur i helgen och är mycket nöjd. Kokade mest vatten men gjorde även gröt och allt funkade hur bra som helst. Dock märkte jag att det gick åt en hel del gas så jag funderar på ett sånt clip-on vindskydd.

Sett att både optimus och primus har dessa - vilken skulle ni rekommendera?

Alt 1 Primus
http://addnature.com/product.aspx?pf_id=PRIMUSWINDSCREEN

Alt 2 Optimus
http://addnature.com/product.aspx?pf_id=OPTIMUSCLIPONWINDSHIELDVINDSKYDD

Alt 2 ser ju lite högre ut så det kanske är en fördel? Gör det stor skillnad med ett vindskydd.

Märkte att det kan vara idé då det blåste ganska bra i söndags :)

De här vindskydden är tänkta att passa ihop med kök och kastruller med vissa mått.
Om du kollar på respektive tillverkares hemsida så ser du hur stora vindskydden är, och försök hitta manualen, där står det om "säkerhetsavstånd". Dvs det mellanrum man måste ha mellan kastrull och vindskydd.
Jag har själv ett Primus vindskydd.
Första gången jag använde det ihop med ett Primus express (som det är tänkt för) så smälte piezotändaren. Inte kul.
Sedan skaffade jag ett gaskök från Karrimor/Fire maple. När jag tänkte använda det med Primus vindskyddet då upptäckte jag att köket var så lågt att kastrullstöden hamnade under kanten på vindskyddet med resultatet att kaffepannan blev stående ovanpå kanten på vindskyddet istället för på kastrullstöden på brännaren.
Gissar att det kan hända med din kastrull och gaskökskombo också, om kastrullen är för bred, och köket för lågt. Så det är bäst att mäta ordentligt innan.
 
Jag har också ett soldatkök 09 från försvaret. Försvarets gasbrännare är väl optimus crux lite. Jag är inte jätte imponerad av kvaliteten på den brännaren. Svår att ställa in på lågfart men framförallt glapp i vredet så den ändrar inställningen när man släpper vredet.

Det ska vara en Crux dvs den fällbara varianten.

Vad gäller felen så har jag för mig att det var bland den första omgången kök som köptes in till försvaret som de felen dök upp? Min gissning är de köken som inte riktigt funkade som de borde gick vidare till överskott och försvaret fick (eller köpte) nya.
 
Hej,

Jag var nära att starta en snarlik tråd...
Idag har vi ett ETA Solo som vi bara har kokat vatten i och vill helst inte använda till annat.
Vi har tänkt att delvis gå över från frystorkat till att laga lite enklare måltider som att t.ex. koka pasta och torkade grönsaker, steka till torkad soyafärs tillsammans med färdiga såser och liknande enklare rätter.

Duger Terra Weekend, Primus Litech Trek eller Biltemas motsvarighet till det? Eller kommer det vara omständligt och kännas för smått på två personer?

Är kanske den största skillnaden mellan Crux och andra lätta varianter att man kan fälla ihop den?

Jag är även lite kluven när det gäller spindel eller toppmonterad.
Fire Maple FMS-117T ser ju väldigt lockande ut när det gäller vikten (och kanske ett lättare vindskydd?), men närmar sig priset av ett "kvalitetsmärke". Går den ner i motsvarande en Terra Weekend med gas?

Det vettigaste kanske är att köra toppmonterat från Biltema för att känna efter om det passar en och om det inte gör det så är 310:- inte så mycket för en backuplösning.

Tack!
 
Smälta packningar o dyl låter inte bra. Efter längre användande?

Är det justeringsmöjligheterna på msr som är väldigt bra eller hur utmärker det sig?

På mitt biltemakök smälte packningen vid första användningen.

Jag tycker att ett pocket rocket kök är bra, genom att du kan justera lågan förhållandevis bra. Dock ger alla toppmonterade kök lite "svetslåga". Utöver detta så är det en bra verkningsgrad på brännaren, men det gäller att vindskydda köket så mycket det bara är möjligt.
 
Brännaren som är helt outstandning är Primusvariant som följde med t.ex Eta express.
Den finns utan piezotändaren som är värdelös - köpläge.

Annars är det ingen skillnad mellan Optimus terra weekend och Biltema.
Eta expressen från Primus var bra för den var teflonad
 
Joanna rekommenderade lite bredare kokkärl om man har en bredstrålande brännare så jag kikade runt lite mer och hittade denna om man vill ha både kokärl (1,2L) och stekpanna med inbyggda handtag och värmeväxlare. 279:- / 335g.

Så skulle man ju kunna ta denna Fire Maple 117T om man vill ha en spindelvariant för 520:-/98g eller toppmonterat med denna från Biltema för 159:-/70g.

Det blir ju lite prisskillnad, men den där Fire Maple-varianten verkar svårslagen med den låga vikten och priset för att vara en spindel.
 
Hur stadiga är kastrullstöden på Biltemas lättaste kök (Fire Maple Hornet-kopian)? De ser väldigt små ut.

Tycker annaras att Julas lilla gaskök verkar intressant. Det är nog stadigt.

Har provat Primus Express Stove (gamla modellen) men tyckte det var rätt vingligt. Men det var bra drag i det.

Köket de säljer på Kviberg överskott är ett Primus Technotrail Kit. Brännaren är en variant av Technotrail fast med fyra stödben istället för tre och utan piezotändare. Köket är väldigt stabilt. Väger ca 160 g. Kokkärlen är den gamla lilla modellen av Primus Litech Trek Kettle. Kasteullen är ca 1.5 cm lägre än den nya vilket gör att 230 g gastub och brännare precis får plats om man knör istället för att det finns lite marginal. Både kastrull och stekpanna har non-stick. Jag gillar inte non-stick i kastruller eftersom det brukar lossna och hamna i maten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Optimus Crux Kök och brännare 17
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12
skral Optimus Crux lägger av i mild kyla? Kök och brännare 21
Mansson Vindskydd Optimus Crux Kök och brännare 15
Liten test av ETAPacklite och Optimus Crux Kök och brännare 7
Bollvik Optimus Crux Kök och brännare 6
Hobbe 1 optimus crux Kök och brännare 10
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Jeppe88 Optimus 81 Trapper - reservdelar? Kök och brännare 2
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
Tetraone Hur montera rensnål och munstycke i Optimus Explorer? Kök och brännare 2
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
S.Hellman Optimus Vega Kök och brännare 95
trangia25 Äntligen - Optimus Polaris Optifuel med Polardawg Kök och brännare 4
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
Skavsaar Optimus Polaris pulserar som en helikopter Kök och brännare 30
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
andnel Optimus vega vs Express spider II Kök och brännare 6
skogsavenyn Alkohol i Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 8
M K Ljuddämpare Optimus Polaris Kök och brännare 12
andy69 Optimus 00 och 1S Kök och brännare 9
Brune Optimus fotogenbrännare till Traniga. Vad har jag köpt? Kök och brännare 16
Vissertw Optimus 99 Kök och brännare 3
Kristerus Förbränning Optimus svea Kök och brännare 18
Dr Who Optimus no111 som läcker Kök och brännare 10
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
JFrisk Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 25
Joelleo optimus 199 Kök och brännare 11
username2 Optimus Hiker vs Trangia Multifuel Kök och brännare 18
Polar300 Min version av ett Optimus 111B ... Kök och brännare 4
_jesper_ Optimus 111 - vilket bränsle? Kök och brännare 31

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.