Stort köksintresse - Välj ditt favoritkök

Om du menar min bild så är det ett modifierat Radiuskök som jag använder på vintern. Har fungerat kanon sedan andra halvan av 70-talet
 

Bilagor

  • DSC_0028.jpg
    DSC_0028.jpg
    46.7 KB · Visningar: 1,514
1. Vilket kök använder du på sommardagsturen?

Snow Peak Gigapower

2. Vilket kök använder du på sommarFLERdagarsturen?

Snow Peak Gigapower

3. Vilket kök använder du på vinterdagsturen?

Optimus Svea 123R

4. Vilket kök använder du på vinterflerdagsturen?

Optimus Svea 123R

5. Vilket kök är ditt drömkök och varför?

Rätt så nöjd med mina kök men ett blått 111B hade väl varit kul att ha, kanske.
 
1. Vilket kök använder du på sommardagsturen?
Termos eller något som är "kul" som jag inte använt på länge som t.ex. Svea. På dagstur är vikten och packvolymen sällan ett problem.

2. Vilket kök använder du på sommarFLERdagarsturen?
Solo: litet toppmonterat just nu Firemaple i titan på cirka 50 gram
Med barnen: MSR Reactor

3. Vilket kök använder du på vinterdagsturen?
Termos, MSR Reactor eller något av bensinköken för att det är kul att elda. Om jag har ett nytt kök för kommande flerdagstur vill jag öva med det på dagstur innan.

4. Vilket kök använder du på vinterflerdagsturen?
MSR Reactor med Primus Vintergas

5. Vilket kök är ditt drömkök och varför?
Slanglöst, låg tyngdpunkt och står stabilt, lågt för lättare användning i tältet, funkar med full effekt oavsett temperatur och så klart lätt.
 
1. Vilket kök använder du på sommardagsturen?
Inget, om jag får bestämma själv. Det finns massor med god lunchmat som inte kräver värmning, jag är ingen kaffenarkoman, och gourmetmiddagen äter jag hemma på kvällen :). Termos med varm favoritdryck till medföljande egna (små) barn. Trangia till en mullebarnsgrupp, se punkt 2.

2. Vilket kök använder du på sommarFLERdagarsturen?
På ensamtur: Bredstrålande gasbrännare med Trangia 27 HA-gryta och hemmagjort vindskydd. Förr Firemaple FMS-116T (spindel), nu oftast Firemaple FMS-116T (toppmonterat). Småbarnstidens säkerhetsnojja satt kvar länge, så övergången till toppmonterat tog några år av känslomässigt motstånd.
På småbarns- och mulleledartiden: stora Trangia-kittet, så småningom med gasbrännare och duossalkastruller. Men det var ett tag sedan :)

3. Vilket kök använder du på vinterdagsturen?
Inget om jag själv får bestämma; se ovan. Termos med resp. önskedryck till ev. medföljande barn eller kaffenarkoman.

4. Vilket kök använder du på vinterflerdagsturen?
På kontinentala senhöstturer på högre höjd över havet, dvs vinterlika förhållanden men oftast inte kallare än några minusgrader: Firemaple FMS-116T, se punkt 2.
På ännu lite kallare turer, med behov av snösmältning: Firemaple FMS-118 (spindelgaskök som går att vätskemata).
För rena vinterlångturer med tält i nordiska fjäll är för frusen och för kass på längdskidåkning :)

5. Vilket kök är ditt drömkök och varför?
Önskar att någon kemist skulle uppfinna ett fast drömbränsle: lika högeffektivt som gas men utan behov av förvaring i trycksatt behållare, fungerande i alla temperaturer, som inte kan explodera eller utveckla häftig brand, inte avger någon CO2 och är miljövänligt :)
Lågan ska lätt kunna tändas, släckas och finregleras i det drömkök, som bränslet är tänkt att fungera ihop med, se nedan. Behållaren för detta bränsle skulle vara i det närmaste viktlös, återvinningsbar, låg, stabilt stående, exakt packbar i gryta enligt nedan och anpassad för påhäktning av, alt. inskjutning under, ett "kök" enligt nedan.

Själva köket skulle bestå av en minimalistisk kastrullställning, en bredstrålande lågspridare och någon form av finkalibrerat reglage för lågan. Ett ultralätt vindskydd som packas runt grytan. Grytans proportioner skall vara d=h, volym ca 1 liter. Grytlocket ska vara format som en skål, som passar över grytan även i uppåtvänt läge, så man kan varmhålla alt. eftersvälla någon del av maträtten, medan resten kokar i "undervåningen".
 
1

4. Vilket kök använder du på vinterflerdagsturen?
MSR Reactor med Primus Vintergas


Låter lite läskigt, speciellt om du har ett en av de första varianterna. Vintertid använder ju många köket i tältet och det köket har testats med mycket höga kolmonoxidvärden. Det var när man inte kör på full effekt det var dåligt, vid full effekt ok. Så om du ändå tänker använda det i tältet (det skulle inte jag göra), kör det bara på full effekt.
 
Låter lite läskigt, speciellt om du har ett en av de första varianterna. Vintertid använder ju många köket i tältet och det köket har testats med mycket höga kolmonoxidvärden. Det var när man inte kör på full effekt det var dåligt, vid full effekt ok. Så om du ändå tänker använda det i tältet (det skulle inte jag göra), kör det bara på full effekt.

Tack för info. Köpte det i höstas. Använde det för all snösmältning på min sexdagarstur nu i påskas, oftast i absiden men jag har dörren och och takventilerna öppna och det är litet kupoltält så jag sitter i praktiken ute men med lä för vinden. Enligt mig har Reactor bara full effekt. Menar du att man inte vrider på gasen fullt efter gallret har börjat glöda?
 
Tack för info. Köpte det i höstas. Använde det för all snösmältning på min sexdagarstur nu i påskas, oftast i absiden men jag har dörren och och takventilerna öppna och det är litet kupoltält så jag sitter i praktiken ute men med lä för vinden. Enligt mig har Reactor bara full effekt. Menar du att man inte vrider på gasen fullt efter gallret har börjat glöda?

Då har du knappast ett som inte hade de allra sämsta värderna men som ändå kan vara ganska höga. Ville bara ge infon då den finns bakom en betalvägg på backpackinglight.com (jag hade velat veta om jag hade haft ett sådant kök). Tyvärr an jag inte hjälpa dig med vad de menar med låg effekt (eller simmering - sjuda) då jag bara läst testen men inte själv har något sådant kök.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.