111T m. hattbrännare - vad var speciellt?

OK, nu har jag eldat friskt och frejdigt i mitt Optimus 154W med sin 207-brännare, regeringen liknar huset vid Lützen...

Mitt 154W är numera försett med manometer (från ett slaktat 155-kök) vilket gör att jag kan säkerställa att alla pyromanomgångarna skedde med samma tanktryck.
Alla bränningarna fick också samma, lite överdrivna, förvärmning med hela inre bottenskålen fylld med Tenol.

Jag har använt 3 olika bränslen: Alkohol (Tenol för att vara exakt), Bensin (4-takt Alkylat) samt Fotogen (Statoil Blå). Tenolen var nyinköpt, alkylatet var från i försomras (dvs ~6månader) och fotogenen har stått i en SIGG-flaska i sådär 4-5 år... Borde inte påverkat utfallet något av det.

Jag har använt 4 olika munstycken: K (2500) avsett för fotogen, A (2508) avsett för alkohol, M (2509) avsett för fotogen, alkohol och bensin samt slutligen G (2510) avsett för bensin.

Jag har använt två olika restriktorrör: Ett med 2 hål (5163) avsett för bensindrift och ett med 3 hål (5213) avsett för alkoholdrift.

Jag har inte gjort några stolleprov, som att köra bensin via A-munstycke etc. Dom kombinationerna får någon annan göra... Och gasolmatningsförsöken får anstå tills jag är pensionär och har all tid i världen - med fast inkomst samt befriad från arbetsplikt och överordnade...

Som väntat fungerade K-munstycke med fotogen samt G-munstycke med bensin rakt av och helt utan anmärkningar. Stabil, jämn och fin blå flamma med intensiv hetta.

De intressantaste iakttagelserna gjordes med munstyckena A och M:...

A-munstycke, utan något restriktorrör och med alkoholbränsle fungerade inget vidare, många gula toppar och ojämn flamma.
A-munstycke, med 3-hålsrestriktor och alkoholbränsle fungerade alldeles utmärkt. Stabil, jämn och fin blå flamma.

M-munstycke, utan något rör och med fotogen resp. bensin som bränsle fungerade helt utan anmärkningar. Stabil, jämn och fin blå flamma med intensiv hetta. Dock aningen violettare ton i övre delen av flamman med bensinen.
M-munstycke, med 2-hålsrestriktor och bensin fungerade inget vidare, många gula toppar och ojämn flamma.
M-munstycke, med 3-hålsrestriktor och alkoholbränsle fungerade hyfsat. Stabil och jämn blå flamma, men svag. Ger inte den effekt en 207:a förväntas ge...

Så;
att köra en 206, 207 eller 221 hattbrännare med annat bränsle än fotogen är enkelt och säkert:
Alkohol: 3-hålsrestriktor och (helst!) A-munstycke - men M-munstycke fungerar i nödfall.
Bensin: G-munstycke, men M-munstycke fungerar också OK. Inget restriktorrör! Trots att det står i vissa instruktioner.
Fotogen: K-munstycke eller M-munstycke går i princip på ett ut.


PS
Bilder var svårt att få som gjorde flamman rättvisa, de blev för ljusa med min kamera - jag gissar att den registrerade en hel del värmestrålning också... Jag lät Minoltan ta några .mov -filmer också, men dom har jag ingen möjlighet att editera ner till hanterbar filstorlek samt klippa ihop till en filmfil, tyvärr...
 
Vad står w för i 154w?

Är det snabbtändaren? http://www.spiritburner.com/fusion/showtopic.php?tid/7032/post/last/

Snabbtändaren verkar inte vara populär vare sig till fotogenkök eller strump/tryck lampor.

Alkoholförvärmning har funkat mera pålitligt för mig men det kanske är en träningssak. Har bara använt snabbtändning några gånger på en strumplampa.

Thure

På 155w står w för att den är utan upphängning om jag inte minns fel!
 
W = saknar balansupphängning
(vilket var rätt överflödigt instoppad som den var i en militär gruppkoklåda...)

I min 154 finns det heller ingen snabbtändare, vilket jag är tacksam för.
 
Med mångåriga erfarenheter av Optimus T brännare har jag en stillsam undran, varför?

Motor-, eldnings-, samt flygfotogen har det aldrig varit bekymmer att få tag på ute i busken runtom.
Ren bensin, skrylatbensin, blyfritt, T-sprit och eldningssprit brukar det vara betydligt svårare att få tag i, efter stort snokande skulle jag våga säga bra nära omöjligt på många ställen.

Gas i småflaskor, ja det gäller att hålla sig på rätt rutter, det kan ju bli synnerligen begränsande. En fyllanordning med reduceringsventil kan vara en bra pryl i bagaget. Be nån som kan gas bygga den åt dig. Annars kanske du står där med din fyllanordning, en full restaurangtub och någon som ser ledsen ut och skakar på huvudet men gärna behåller dina dinoreros utan att du fick någon gas alls.
go tur

Jo jag kan se rolighetsfaktorn i projektet, men bränsle är ändå blodet för alla spisar. Har du någon bra smådelsgjutare? Härnere har vi ett klockgjuteri, men sådana smågrejor har de inte gjort.
 
Med mångåriga erfarenheter av Optimus T brännare har jag en stillsam undran, varför?
I princip - för den för den rena intelligensutmaningen... Jag ville VETA hur 206, 207 och 221-brännarna reagerar på olika soppor och hur att hantera detta. Jag har, som du, kört min brännare [Original "Trangia Arctic" från ´88, dvs från innan de blev omdöpta till KAP Arctic] på fotogen under alla år. Jag har ingen större önskan att sluta med fotogenlika bränslen eftersom jag inte gillar bensinens lättantändlighet när den är på fel ställen, definitvt inte gillar diesel/JetA1-lukten som sätter sig överallt, inte gillar vikten på all (eldnings-)sprit som går åt (speciellt vintertid?)
- och inte löst den rent intelligensmässiga utmaningen om att köra på flytande gasol dvs butan. Att köra på den i Sverige vanliga handelsgasolen, dvs propan, är inte att tänka på eftersom ångbildningstrycket blir för högt i återfyllda (små-)tuber av tunn bleckplåt. Men ren butan kommer att fungera bra i vätskeform...

Motor-, eldnings-, samt flygfotogen har det aldrig varit bekymmer att få tag på ute i busken runtom.
Nej, att få tag i fotogenbränsle är nog rätt enkelt i de flesta vildmarksnära bygder, svårast är det [som det förefaller] i urbaniserade delar av just Sverige. Där försöker ignoranta kassaapparatsryttare ibland prångla ut lampolja istället som varande "samma sak" (!!!)
- en gegga som det faktiskt går att elda i hattbrännarna men då tar jag hellre vanlig diesel, den är mer lättflytande och jag VET vad jag får. Tyvärr så koksar många brännare, speciellt vissa trattbrännare med undermålig förvärmning, rätt illa med sånt där jox.

jag kan se rolighetsfaktorn i projektet, men bränsle är ändå blodet för alla spisar. Har du någon bra smådelsgjutare? Härnere har vi ett klockgjuteri, men sådana smågrejor har de inte gjort.
Nej, vi har ett gjutjärnsgjuteri, ett rotationsgjuteri för plast och ett ställe som gör stora rostfria precisionsprodukter i närområdet - men det är inget som hjälper det här framåt.

Restriktorrören är rätt enkla att kopiera, speciellt den kombinerade versionen med tre hål i ena ändan och två hål i den andra, eftersom den inte har någon håll-fläns i överändan.

Att borra upp M-munstycken till A-munstycken borde vara genomförbart - om man hittar någon/något som kan borra upp 0,32mm hål till 0,5mm hål i mässing. Och M-munstycken finns det fortfarande gott om...
 
Jag har nu kollat med Maskin&Verktyg i Uppsala, och dom har sub-millimetriska borrar i lager.
Dom borrarna är stegade på 0,05mm så det finns 0,40 och 0,45 som kan vara aktuella för gasolprojektet...

Som det verkar skall gasolmunstycket ligga nånstans mellan Bensin och Alkoholmunstyckena, dvs mellan 0,37 och 0,51mm. Mitt emellan är 0,44mm så första försök blir att borra upp ett nyinköpt M-munstyckes 0,32mm till 0,45mm - så får vi se sedan...
 
Jag har nu kollat med Maskin&Verktyg i Uppsala, och dom har sub-millimetriska borrar i lager.
Dom borrarna är stegade på 0,05mm så det finns 0,40 och 0,45 som kan vara aktuella för gasolprojektet...

Som det verkar skall gasolmunstycket ligga nånstans mellan Bensin och Alkoholmunstyckena, dvs mellan 0,37 och 0,51mm. Mitt emellan är 0,44mm så första försök blir att borra upp ett nyinköpt M-munstyckes 0,32mm till 0,45mm - så får vi se sedan...

Frågan är om hålet blir 0,45 om man borrar med ett 0,45 mm borr...? Vad har vi för tolerans på det måttet..? Ett par hundradelar kan tydligen göra stor skillnad..Det bästa hade säkert varit om man hade tillgång till en svarv/fräs eller åtminstone en pelarborr.
Kanske är det bättre att brotscha upp hålet...?
Men va fan...det är väl bara att prova, brinner det fint så brinner det fint...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Brotsch
 
Att borra med små borr kräver borrstöd och minst bänkborrmaskin med maskinskruvstycke. Annars blir svängtolleransen för stor. En finmekaniker vet hur man gör. Skall man borra 0,45 börja rätt med 0,3 och fortsätt uppåt med rätt borrstöd.
SKF säljer i sin GBGs butik Malcusborrar i små storleksskillnader i mindre poster.
 
Dom där 0,40 och 0,45:eek:rna kostar sådär 50:- styck så jag gör ett par provborrningar först...

Och jag har läst mig till på nätet att det duger gott med en Dremel med schuck för att borra upp munstyckena (det är ingen raketvetenskap, toleranserna är rätt stora; ±0,02mm är säkert OK) - i.o.m att det redan finns ett styrhål på plats så att säga. Att borra första styrhålet i solid metall hade varit mycket känsligare, men det slipper ju vi för vårt experimenterande... Och M-munstycken är det gott om ute på marknaden...

Frågan uppstår dock; vad ska det vara för bokstavsbeteckning på ett gasolmunstycke månntro? G som i gasol är redan använt till bensinmunstycken och B som i butan är också redan använt till bensinmunstycken ... P som i propan kanske? Vad säger ni, är det gångbart?
 
Senast ändrad:
Borrstöd i en eklist har du nog både plats och råd till. Handhållen borrmaskin ger lätt timglasformade hål.
Du har säkert någon på nära håll som har en bänk eller golvmaskin min står på sydkusten.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.