111T m. hattbrännare - vad var speciellt?

Hej,
jag har fått en idé (så gud bevare mänskligheten)...
För att komma vidare behöver jag information/bilder/mått på de olika delar som var unika för just Optimus 111T - versionen med den myspysiga hattbrännaren.

I just den här applikationen var det ett antal extra mojänger medskickade för att 111-köket nöjaktigt skulle kunna fungera med även Gasoline och Alcohol -bränsle (jag använder utrikiskan för det var tydligen så munstyckena var märkta) förutom den ordinarie Kerosene -matningen. Finns det någon i detta illustra sällskap som har/kan få fram dessa uppgifter/bilder/mått?

Såvitt jag vet kan man fortfarande få tag i själva munstyckena från Fogas, men gasrestriktor(er) och ev. annat är det knepigare med. Jag är dock övertygad att om bara dessa kunde reverse-engineeras tillbaks till ritning - så vore de möjliga att nytillverka. Och fler än jag skulle säkert tycka det vore tillräckligt intressant/nördigt att få sina Optimus fotogenbrännare lite mer multifuel, om inte annat så för den rena intelligensutmaningen...
[Omni-, dvs även för flytande gasolbränsle, får bli en långt senare fråga. Det vore lagom att ta tag i om några år, när man är pensionär.]

Så... Har vi några data att hitta?
 
Munnstyck

Hej,
jag har fått en idé (så gud bevare mänskligheten)...
För att komma vidare behöver jag information/bilder/mått på de olika delar som var unika för just Optimus 111T - versionen med den myspysiga hattbrännaren.

I just den här applikationen var det ett antal extra mojänger medskickade för att 111-köket nöjaktigt skulle kunna fungera med även Gasoline och Alcohol -bränsle (jag använder utrikiskan för det var tydligen så munstyckena var märkta) förutom den ordinarie Kerosene -matningen. Finns det någon i detta illustra sällskap som har/kan få fram dessa uppgifter/bilder/mått?

Såvitt jag vet kan man fortfarande få tag i själva munstyckena från Fogas, men gasrestriktor(er) och ev. annat är det knepigare med. Jag är dock övertygad att om bara dessa kunde reverse-engineeras tillbaks till ritning - så vore de möjliga att nytillverka. Och fler än jag skulle säkert tycka det vore tillräckligt intressant/nördigt att få sina Optimus fotogenbrännare lite mer multifuel, om inte annat så för den rena intelligensutmaningen...
[Omni-, dvs även för flytande gasolbränsle, får bli en långt senare fråga. Det vore lagom att ta tag i om några år, när man är pensionär.]

Så... Har vi några data att hitta?

Skillnaden brukar vara hålet i munnstycket. De olika bränslena har olika densitet osv
 
Nu får vi allt ha lite bilder :)

När jag köpte mitt 111T (begagnat) följde det med enbart ett stryprör och inga extramunnstycken…
Strypröret är omärkt. Vet inte om det är Stryprör 5213 eller 5163. Strypröret har följande mått:
Dia. utv. 13.0
Dia. Inv. 12.0
Höjd 40.2
Hål x2 (på sidan) dia 4.5 placerade 3.75mm från änden.
Krage utv. Dia. 15 och 0.5mm tjock.

Jag kör på bensin (utan stryprör, funkar fint) eftersom en kommunarbetare här i Oslo glömde en 5 litersdunk med Akrylatbensin på en gräsrefug utan att hämta den.

Passade också idag på att modifiera pumpkolven från o-ring till pumpläder eftersom det tydligen skal funka bättre vid kyla.
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    19.4 KB · Visningar: 1,897
  • 2.jpg
    2.jpg
    33 KB · Visningar: 1,923
  • 3.jpg
    3.jpg
    34.2 KB · Visningar: 1,919
  • 5.jpg
    5.jpg
    30.3 KB · Visningar: 1,916
  • 6.jpg
    6.jpg
    23.6 KB · Visningar: 1,916
  • 7.jpg
    7.jpg
    45.9 KB · Visningar: 2,009
Om man är så funtad bör man ju med nämnda reservdelar även kunna göra ett KAP Arctic trippelfuel.
Jepp, det är en del av min idé - att få mitt gamla KAP-Arctic att bli sant multifuel... Nirvana inträffar när jag sedan även får det att bli omnifuel, dvs att även hantera campinggasol (propan, propan+butan eller butan), helst i flytande form...

Och skall man bygga sig en tillräckligt exakt kopia på den design/konstruktion Gunnar Finn gjorde så är en bra start 'båtbrännaren' (som sitter i div. platta kök för båtar/husvagnar och i vissa av försvarets gruppköksatser) - eftersom den tar in bränslet i botten så kan även inloppsrörets fjädring kopieras. Och snabbkopplingen mot slangen var en standardprodukt som borde gå att köpa in från t.ex. CEJN eller Walther e.dyl. Knepigaste nytillverkningen blir pressverktygen för de rostfria delarna i brännarhållaren, själva sammanfogningspunktsvetsningen av de olika delarna är nog ett mindre bekymmer...
 
Utmärkt vänner,
nu börjar vi kunna nysta upp en bra bit i det här trasslet...

Tack för bilder och mått Emil!
Av fakta jag hittat så här långt ser det ut som om ditt stryprör är ett 5163 med två hål i botten och rundad fläns/kragning i toppen - som borde vara till bensindrift enligt vad FOGAS sa till mig tidigare: "två hål=bensindrift, tre hål=alkoholdrift". Dom nämde då också att Optimusbrännaren i ett KAP-Arctic är en "207-brännare" medan hattbrännarförsedda 111:eek:r har en "206-brännare"...

Och från inläggen på spiritburnerforumet kan jag sammanställa följande, i stort sett samstämmiga, kommentarer:
-----
" ... If you use the proper jet for the selected fuel, NO restrictor is needed. That is
an "A" jet with alcohol,
a "K" jet with kerosene,
a "G" jet with gasoline.

Restrictors are only used with a "lighter" fuel through the jet of a "heavier" fuel. That is alcohol through a kerosene jet or Coleman fuel through a kerosene jet (not common, easier is to use a "M" jet).

The 111T uses an Optimus 206 2.5 kW burner.

I have found this list to be helpful:
Range of Jet Sizes used for an Optimus 206/207B burner, ±0.02mm(.0008") without noticeable change.

A jet - Alcohol 0.51mm(.020") and no air restrictor, jet part number 2508
propane 0.45mm(.018")
G jet - Coleman fuel 0.37mm(.015") jet part number 2510
M jet - Kerosene / Coleman fuel 0.32mm(.013") jet part number 2502
M jet - Alcohol 0.32mm(.013") + air restrictor number 2509, jet part number 2502
K jet - Kerosene 0.28mm(.011") jet part number 2500

-----
... the restrictor I have i.e. 2 holes at one end and 3 at the other is a combination/simplification of the 5213 and 5163 restrictors. That is, looking at the diagrams, when the 3 holes are at the bottom it works as a no 5213 restrictor for use with the "M" (2509) jet and alcohol, and when the 2 holes are at the bottom it works as a no 5163 restrictor for use with the "M" (2509) jet and gasoline.
Does this make sense? Has anyone else who has one of these combined 2 AND 3 hole restrictors found this to be the case?
-----

Så;
[Parentetiskt undrar jag om Optimus använde metriskt baserade eller tumskt baserad borrar, i måttangivelserna ovan verkar decimaltum-måtten mycket jämnare än de verklighetsfrämmande millimetermåtten. Han anger ju dock ett spann på måtten (±0.02mm) som skulle kunna föra millimetermåtten närmare vad som faktiskt skulle kunna gå att hitta som fabrikstillverkade mikromåttsborrar...]

Minsta munstyckshålet har alltså fotogenmunstycket (Ø=0,28 mm) och sedan ökar hålen undan för undan i borrdiameter, med bensin på Ø=0,37 mm och spritmunstycket störst Ø=0,51mm. Allbränslemunstycket "M" har sedan i någon form av svensk lagom-tradition placerats på Ø=0,32 mm dvs ungefär mitt emellan fotogen och bensin. Funkar inte optimalt till någonting - men är "tillräckligt bra" till allt, måste dock till alkohol kompletteras med ett stryprör för primärluften...

Enligt ovanstående så skulle propan (vi får anta att de avser propangas) på samma sätt ligga ungefär mitt emellan bensin och spritmunstyckena med sin siffra på Ø=0,45 mm. Jag undrar om det kan stämma med tanke på propanets höga energiinnehåll per massa - men det kanske blir så när det är i gasform och det inte är massförhållandet bränsle/luft som vi jonglerar med utan volymsförhållandet?
[Att borra upp för små munstyckshål är oändligt mycket enklare än att försöka strypa för stora munstyckshål...]

Och att Optimus i sina A, G och K-munstycken skulle dimensionerat hålborrningen för något annat än direkt bruk i brännaren finner jag som tekniker lite långsökt, så det påståendet att rakt av köra "rätt" bränsle i AGK utan restriktorkrångel låter minst sagt plausibelt. När sedan M dyker upp så var det logiskt att något annat behöver varieras mellan ytterlighetsbränslena fotogen och sprit...
Jag tror jag ska ta och jobba vidare med det här... :)
 
Senast ändrad:
Undertecknad har moddat en 111 triple fuel-brännare och en Ranger-brännare med hjälp av ultima naltiokittet. Brännarna är identiska förutom längden på anslutningsröret (som är kortare på Rangerköket).

Enligt Fogas levererades båda brännarna de sista åren med universalmunstycke för fotogen/bensin. Detta munstycke medföljde båda mina brännare och enligt fogas gick det inte längre att köpa några andra, åtminstone inte där.

...Båda mina fungerar bra med bensin och fotogen så jag letade aldrig vidare...

//J
 
Lite grunddata som nog borde varit med i min senaste text ovan.

Konklusionen är ju att Optimus brännare 206 och 207 fungerar utmärkt som multibränslebrännare bara man sätter i rätt munstycke - sedan så är det tillgång, säkerhetspreferenser och energiinnehåll som i slutändan bestämmer vilket bränsle man fastnar för och använder. Personligen lär jag fortsätta använda fotogen eftersom jag inte gillar bensinens lättantändlighet, inte gillar diesel/JetA1-lukten, inte gillar vikten på all sprit - och inte löst frågan om gasol (ännu)...

Energiinnehållstabell:
Bränsle Energiinnehåll per massa (MJ/Kg)
Primus gasol* 48
Bensin 43
Fotogen 43
Diesel 42
T-röd 26
Metanol 20

Uppgifter om energiinnehåll varierar lite mellan olika källor, så jag har bara listat värdena med två siffrors noggrannhet, inga decimaler. Tabellen ger dock en bild av hur relationerna är mellan de olika bränslena. Och vad gäller gasolen så borde kanske taravikten på behållarna vara en parameter i avgörandet också, då sjunker ju dess energiinnehåll per massenhet en bit. För de andra så ryms de ju i kökets egen in- eller vidbyggda ½L eller 1L trycktank...
 
199 och Loke byggdes väl för att ge goda viktförhållanden. Men i praktiken har de inte stabilitet nog för fyramannagrytorna, det blev många skarpa ord och att äta halvfärdig, utspilld mat, för någon annan fanns inte.
En av 111 viktigaste egenskaper är just stabilitet för större kastruller. Ju mindre mekande som behövs uppskattas starkt, speciellt vintertid. IMHO
go tur
 
Nu har jag säkrat två extra Optimus 207-brännare, en sprillans ny i påse och en begagnad (sitter monterad i ett Optimus 154W).

Jag ropade in ett av arméns gruppkok-kit, "Kokutrustning 10B/S" M8210-111 1 10 från 1989 som dök upp på Blocket, innehållandes en stekpanna med löstagbart handtag, två kastruller 4 & 6L och en massa andra köksmojänger som inte var/är av minsta intresse - allt i en militärgrön stålplåtslåda. Så recycle-stationen lär få ett besök när dom har kvällsöppet nån dag.

Men Optimus reservdelskitet och brännarna var ju värda utgiften bara dom, och med två extra brännare så siktar jag nu på att kunna laborera lite effektivare. Dessutom så blir det mycket bekvämare att göra bänklaborerandet med ett Optimus 154W jämfört med ett KAP-Arctic...

Och från FOGAS har jag faktiskt fått några restriktorrör som dom hittade längst ner i en dammig låda - "Nu är det slut med såna" sa killen...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.