Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen?

Så länge som man kan stänga ytterdörren har man inte för mycket av något, sa en känd samlare en gång. Det är ju ett fritt val, ända tills det blir tvångsmässigt.
Jag var hemma hos en friluftskökssamlare en gång och han hade ett tvåbilsgarage fullt med hyllor, det fanns lite att titta på och förundras över.
go tur
 
När ni ändå är inne på bensinkök så tänkte jag passa på att fråga om ni har någon idé om varför mitt Optimus 123R tappar trycket.
Jag förvärmer det genom att hålla lite bensin i fördjupningen runt "halsen" och tänder vrider på efter en stund. Det kan starta direkt och gå en stund men sedan självdör det. Mer förvärmning och det funkar lite till men stannar ändå.
Det känns som värmen inte sprids neråt och bygger upp trycket. Kan det vara för mycket bensin i tanken?
 
Ja, det kan vara för mycket bensin i tanken, men hur står det till med tanklockspackningen ? Om den har blivit hård & följaktligen inte tätar som den ska, då blir det ju inget tryck. Hur gammalt är köket ? Veken som ska suga upp bensinen kanske ska åtgärda ? Jag har en s k minipump till mitt, som göt att man kan pumpa upp lite tryck i tanken, men det ska gå ändå. Hör av dig så ska vi nog tillsammans få ordentlig fyr på Svea.
 
Jag skall kolla packningen osv. när det slutat blåsa ute. Köket i sig är inte mer än fem-sex år gammalt och använt kanske tre-fyra gånger. Tack för tipset.
 
Jag letade fel på min 123R och jag tror felet var att tanklocket inte var tätt.
Om man tittar på ytan som packningen skall sitta mot var den inte helt jämn. Jag planade ut kanten med ett knivbryne så nu är det förhoppningsvis tätt.
 
Motorbensin med alla sina tillsatser sätter igen insidan av brännaren.Ultraljudsrengöring och nya packningar, det finns två, tanklockspackningen samt grafitpackningen till reglaget. Köket skall köras på ren bensin. Den är numera svår att hitta till rimligt pris. Annars mycket bra kök.
go tur
 
De som renoverar förgasare utför ultraljudsrengöring på liknade smågods, titta i mc och klassikertidningar är ett tips, för dem som inte har kontakterna.
 
Bensin & ultraljudstvätt

Själv använder jag alkylatbensin (Aspen), köper man den på pump så blir den hyfsat billig jämfört med att köpa på flaska/dunk, då slipper man de bekymmer som "seaobserver" beskriver. Ultraljudstvätt, det har en del privatpersoner köpt sig, små behändiga, tror att Kjell & Co t ex säljer sådana. Annars så fråga i bekantskapskretsen rätt ut bara, det är säkert någon som har eller har tillgång, som jag, på jobbet.
 
Soto-muka maintenance kit

Har nu använt Soto Mukan en handfull gånger.
Hej Skutviken, jag hittade nyss den här kommentaren på ett annat forum, det kan vara av intresse för dig och andra som har det här köket. Priset var ju rätt bra, nersatt 87%...

"Just placed an order for spare parts kit. Sale price of US$ 3.99! Normal price is US$ 29.95. Check it out if you own this stove, it's a deal!! Gaskets, springs, NRV, tool etc.":
Soto-muka-maintenance-kit
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Hur många här inne kör på fast bränsle? Kök och brännare 4
Polar300 OK, hur många av oss äger en guldklimp i aluminium? Kök och brännare 3
såg hur många lagar mat över eld Kök och brännare 30
freno Hur många liter vatten kan man koka med Primus 2206 100g? Kök och brännare 20
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10
iamanders Få plats med fristående kök i Terra weekend Kök och brännare 14
MaSt Kök för matlagning, råd och dåd önskas Kök och brännare 5
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
friluftsrookie Köpa kök Kök och brännare 19
... Olika sorters gasblandningar kompatibla med olika kök? Kök och brännare 7
josia kök och kokkärl för matlagning Kök och brännare 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.