Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen?

Jag har precis investerat i ett nytt bensinkök, var ganska trött på både Primus o Optimus. Nu blev det ett Soto Muka. Hade läst en del om köket och Fjällsports rea triggade köpnerven.

Omdömmet så här långt är; HELT ÖVERLÄGSET! Välbyggt från bränsleflaska, pump till en brännare som är grym och lätt. Japanskt är trots allt bättre än kinesiskt som jag förmodar gäller både Primus och Optimus. Enda nackdelen är den stora bränsleflaskan men det kommer kanske mindre.
 
jag har precis investerat i ett nytt bensinkök, var ganska trött på både primus o optimus. Nu blev det ett soto muka. Hade läst en del om köket och fjällsports rea triggade köpnerven.

Omdömmet så här långt är; helt överlägset! Välbyggt från bränsleflaska, pump till en brännare som är grym och lätt. Japanskt är trots allt bättre än kinesiskt som jag förmodar gäller både primus och optimus. Enda nackdelen är den stora bränsleflaskan men det kommer kanske mindre.

bilder ! ;)
 

:) He he, jo jag gjorde det men ofta finns det olika versioner av friluftsbrännare och det är svårt att veta vilket han har.

Sen är det trevligt med riktiga bilder från riktiga användare. Många har rätt schysst kamera i sin telefon nu för tiden vilket gör det lätt att lägga in bilder här om man vill. Och kommentarer runt sitt nyförvärv på detaljer i utformning och funktion kan också vara intressant.

Men ett intressant kök de där Soto Muka...
Vad jag kan se regleras det vid flaskan...? =mindre finlir..?
Krävs ingen förvärmning...? men varm måste den väl ändå vara...? bensinen ska väl förångas? Ser en värmeslinga ovanför brännarhuvudet. bensinen.
ÄR det en "tyst" brännare...?
Ser ut att vara "många smådelar"..?
 
Bensinkök går väl att tända ner till -70°. Såvitt jag ser är det en flaska med pump, slang till brännaren och inga fippeldelar. Men ett fristående spindelkök kräver vindskydd, det saknas på bilden.
Typiska fippelkök är trifuelkök som behöver stor tillbehörspåse med. Kör man däremot på fotogen kan man lämna det mesta av fipplet hemma. YMMV
go tur
 
Med "smådelar" menar jag att köket består av många delar som är skruvade samman. Men det kan vara att jag får fel intryck också...? Få delar/rörliga delar brukar innebära driftsäkerhet. Hur funkar detta kök praktiskt i kyla till exempel...? Börjar delar att kärva eller annat...? Finns en tryckindikator...? känns lite onödig...?
 
Soto Maku

Nu ska vi se;
- pumpen är försedd med väl formade och styrda slangar för bränsledistr. och avluftning som gör att både Primus (halvbra) och Optimus (kass) borde gå hem och konstruera om. Här fungerar det som de båda svenska märkena pratar om men som tyvärr är riktigt uselt.
- Vredet på flaskan ser jag inget problem med, vill man vara gourmetkock i skogen gör man som hemma, man lyfter lite på pannan när man vill sänka temperaturen snabbt. Reglerbarheten är förnämlig på flaskan och man behöver inte trassla in fingrarna i vindskyddet som förstås finns även till detta kök. Känslan i vredet är grymt om man bryr sig om sånt, det känns kvalitet.
- Förvärmning finns men fungerar lite annorlunda, vet faktiskt inte riktigt hur men ett läge på vredet (start) ska vara på en stund innan man slår över till driftläget.
- Slangen är skyddad av ett metallhölje men är inte så envetet styvt som både Primus och Optimus så man kan faktiskt lägga flaskan där man vill och på betryggande avstånd från brännaren, inte som på Optimus Nova, som är det senaste jag använt, där flaskan "kryper" tillbaka närmare lågan allt eftersom. Här finns dessutom vridbara anslutningar som underlättar placeringen.
- Brännaren är lätt med läckra ben som fälls ut, bra yta för pannan, inte som på Nova där t.ex. kastruller med värmeväxlare har svårt att stå stadigt.
- Bra slangkoppling, både Primus och Optimus kan vara tröga att få isär, här är det en enkel typ trädgårdsslangkoppling utan friktion.
- Eftersom man bara använder ren bensin torde behovet av småprylar vara minimalt och eftersom fotogen ger mig huvudvärk har jag inga problem med bensinen, valet är enkelt.
- Minns inte hur den lät men jag kan göra en ljudmätning vid tillfälle, har ju nu fyra moderna bensinkök men nu tror jag det räcker.
 

Tack för dina observationer/synpunkter/erfarenheter med köket.

I mina ögon så ser brännaren ut att ha potential att brinna relativt tyst. Inte som en trattbrännare som väsnas som en jetmotor. Jag har dessvärre problem med öronen (Menieres) med tinnitus, ljudöverkänslig, dubbelhörsel, periodiska hörseltapp etc. så nuförtiden uppskattar jag tysta brännare extra mkt :)
 
... så nuförtiden uppskattar jag tysta brännare extra mkt :)
Du borde alltså vara en varm anhängare av hattbrännarna... Det är jag också.

Jag köpte mig ett Optimus 155 till igår, så nu har jag totalt fem 207B-brännare till mitt KAP Arctic - och även om jag kör alla de fyra som för närvarande är monterade i kök bredvid varandra och samtidigt så går det utmärkt att föra ett normalt samtal sittande intill...

Så för att återgå till trådrubriken: Man kan ha mååånga såna här saker utan att betraktas som spritt språngande... Åtminstone bland likasinnade. ;)
Själv har jag för närvarande:
Ett KAP Arctic T25 med sin Optimus 207B brännare, genomgående DuoSSAL och en moddad stora alu kaffepannan.
Ett Trangia 27 med både deras vintertrimmade spritbrännare och gasbrännare, DuoSSAL.
Ett Trangia 25 med standard spritbrännare och gasbrännare, med en sprillans ny ouppackad DuoSSAL-stekpanna.
Två Optimus Crux (som reservbrännare/kök).
En grabbnäve olika gasoladaptrar till Lindal-gängan...
En kasse olika s.k. "SIGG-typ" bränsleflaskor...
Ett Optimus 155 båtkök (med slingerskydd och balansvaggan).
Ett Optimus 154 'gruppkök' (i försvarets 10B/S -låda/sats).
(En lös NOS Optimus 207B -brännare med reservdelssats etc.).

Har nu siktet inställt på att få tag i ett Optimus 111T Hiker med 206-brännaren och komplett tillbehörssats. Jag är öppen för förslag här...

Har också en Optimus 1551 fotogengaslampa - till den skulle jag gärna vilja finna den lösa kineshatt-skärmen som fanns som tillbehör... Även här är jag öppen för förslag.
 
Jag har dessutom en Muurikka 58, en Webergrill (gasol) plus en massa annat som inte används men som är bra att ha när ungarna, eller ja, de är ju ganska stora numera, ska ut på nåt. Då är det bra att ha en välutrustad pappa ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Hur många här inne kör på fast bränsle? Kök och brännare 4
Polar300 OK, hur många av oss äger en guldklimp i aluminium? Kök och brännare 3
såg hur många lagar mat över eld Kök och brännare 30
freno Hur många liter vatten kan man koka med Primus 2206 100g? Kök och brännare 20
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10
iamanders Få plats med fristående kök i Terra weekend Kök och brännare 14
MaSt Kök för matlagning, råd och dåd önskas Kök och brännare 5
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
friluftsrookie Köpa kök Kök och brännare 19
... Olika sorters gasblandningar kompatibla med olika kök? Kök och brännare 7
josia kök och kokkärl för matlagning Kök och brännare 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.