Tenol?

Fler nackdelar med sprit (och bensin) som gör det olycksbenägen:

Slabberiet vid påfyllning då det nästan alltid blir någon form av spill som kilar iväg någonstans och att korken på flaskan är nedslabbad en stund efter, detta delar det med bensin/heptan/akylatbensin.

T-sprit och heptan brinner i stort sett osynligt i dagsljus - det har säkert hänt mer än bara för mig att det efter ett tag böra ryka och brinna på mer än önskat ställe efter ett tag vid användning av kök bara för att man i någon moment läckte några droppar i hanteringen. .

Bensin och bensinspill ger en 'pöl' av brännbara gaser kring köket väldigt fort vid spill eller att man inte tänder omedelbart (sekunder) efter att släppt ut bränsle ur kök (för förvärmning) - vilket gör att områden på upp till kvadratmeter kan flamma upp vid tändning även på plan mark., bensingaser ligger kvar länge i fördjupningar.

Campingasols fördel är att man i princip aldrig hanterar flytande bränsle utanför behållaren och ev. läcka och spill med dito så kokar det upp väldigt fort - blir inget kvar insuget i underlaget som kan bibehålla en brand som bensin, T-sprit och fotogen kan göra. Gasolgaser är också tunga men diffusionshastigheten i gränsskiktet mot luft är dubbelt så snabb vilket gör att gaserna i fördjupning mm. försvinner med halva tiden i jämförelse med gasansamling med bensinånga.

Campingasol har också en risk - det är en tryckbehållare och största riskhöjningen sker när tuben värms upp - så länge den hålls under 50 grader så är den säker - men de finns folk som lyckats placera flaskan ovanpå grytan som man värmer med lågan under för att det skall gå 'fortare', flaskan blir omspolad med 100 grader het vattenånga och ännu varmare bränngaser under uppvärmning och flaskan smäller efter ett tag.

När det gäller olyckskonsekvens med bensin och främst T-sprit så är det ytterst sällan som själva deflagrationen när gas/luftblandningen brinner som ger skador - det bränner lite hår och sedan är det över - men konsekvensen är det kan ge bränslesprut av flytande bränslen som sprids ut i omgivningen för att folk rycker till när det poffar till eller att bränsle drivs ut ur behållaren av trycket (tex. T-sprit-dunken) och det är den kringspridande vätskan som är det stora problemet eftersom det fortsätter att brinna lokalt och länge (över sekunder) där dropparna landar och det är detta som ger de riktigt svåra brännskadorna i en olyckssituation.

Hade man kunnat fått bort slabbet med öppna korkar, skvalpandet och slabbandet och brännande av bränsle över öppen bränsleyta och i stället nästan hanterat det liknande gasol med slutet system så hade dom olyckor som ändå sker idag - i stort sett försvunnit.
 
Hade man kunnat fått bort slabbet med öppna korkar, skvalpandet och slabbandet och brännande av bränsle över öppen bränsleyta och i stället nästan hanterat det liknande gasol med slutet system så hade dom olyckor som ändå sker idag - i stort sett försvunnit.

Halaj!

Vad har du för åsikt om de där röda Trangia-bränslebehållarna? Alltså de med en kork man skruvar upp och sen trycker på korken för att det skall flöda bränsle?
För mig skänker det en viss trygghet att använda en sådan när jag fyller på bränsle. Men det kanske är en bedräglig trygghet?

Jag tänker mig att, när jag fyller på bränsle, och det skulle flamma upp, gud förbjude, att flaskan är såpass tålig att om det bränslet som finns runt piparna/korken skulle ta eld, släcks av bränslebrist innan flaskan så att säga ger med sig?

//T
 
Hej! Jag har både den lilla och stora gasflaskan från biltema. Tänkte vara ute 2 dygn/3 dagar. Då bör man alltså klara sig med den lilla flaskan? Förhoppningsvis fungerar även värmepåsarna till mina 24 hour meal så jag ska förhoppningsvis bara värma vatten till kaffet. Tänkte kanske koka 1 l vatten morgon och kväll om allt går som planerat.
 
Hej! Jag har både den lilla och stora gasflaskan från biltema. Tänkte vara ute 2 dygn/3 dagar. Då bör man alltså klara sig med den lilla flaskan? Förhoppningsvis fungerar även värmepåsarna till mina 24 hour meal så jag ska förhoppningsvis bara värma vatten till kaffet. Tänkte kanske koka 1 l vatten morgon och kväll om allt går som planerat.

Jag har varit ute i fjällvärlden 10 dygn och hade en stor gasflaska (450g) från Biltema med mig. Kokade vatten och mat till frukost, lunch och middag. Och det är fortfarande kvar i den. Så visst klarar du dig med en liten i 3 dagar ;-).
 
Jag har varit ute i fjällvärlden 10 dygn och hade en stor gasflaska (450g) från Biltema med mig. Kokade vatten och mat till frukost, lunch och middag. Och det är fortfarande kvar i den. Så visst klarar du dig med en liten i 3 dagar ;-).

Ja, det låter ju bra! Ville bara få det bekräftat eftersom det stod lite olika. Skulle vara kul och veta vad de olika flaskorna har för brinntid och om man räknar med att använda brännaren kanske 15-20 minuter om dagen. Någon som sitter inne med den informationen?
 
Ja, det låter ju bra! Ville bara få det bekräftat eftersom det stod lite olika. Skulle vara kul och veta vad de olika flaskorna har för brinntid och om man räknar med att använda brännaren kanske 15-20 minuter om dagen. Någon som sitter inne med den informationen?

Det där handlar väl inte riktigt om tenol va..

Det finns jättemånga diskussioner om gas, användning och åtgång - sök eller fråga gärna där, alternativt starta en ny tråd. Så har du större chans att få svar och det blir lättare för alla att hitta..

/ Ulf
 
Fler nackdelar med sprit (och bensin) som gör det olycksbenägen:

.
Det är inte bensinen i sig som är olycksbenägen. Det är den som slabbar som är olycksbenägen.

Påfyllning av bensin görs inte på kokplatsen. Använd gärna sprit till förvärmning med därtill avsedd påfyllningskanna, så behöver du inte impregnera omgivningarna.
Trangia spritkök påfylls genom att man lyfter ur brännaren, håller brännaren i handen en bit ifrån kokplatsen och fyller på sprit, även här med speciell påfyllningsflaska.
Vitsen här är att man måste vänta tills brännaren kallnat precis som det står i instruktionerna för köket.
Gaskök är olämpliga att använda i båtar eller sänkor. Om du är ute med en fritidsbåt och endast har gaskök med, gör ett strandhugg för kokning! Om det är plusgrader är gaskök jättetrevliga. Men de är inte bästa köket för varje resa/utflykt.
Och om du jämställer antalet olyckor med risken för användning, så måste nog levande ljus förbjudas. Dom är på tok för farliga.
/John
 
Stora 450-flaskan har ungefär dubbla brinntiden som en 230-grammare och en 100 grammare har ca halva brinntiden av en 230 grammare ;-)

Brinntiden i sig beror på hur du använder köket och vilken kök och ett tips om man vill snåla är att inte köra på maximal fart hela tiden utan väljer att ligga på ca 2/3 - 3/4-del av maxfart och att lågspetsarna _inte_ går utanför grytkanten utan kanske lämna kvar ca 3-7 mm svart/utan blå färg i periferi runt kanten på använda gryta.

Om man kör Trangia gas i en 27-kök så skall man inte se lågspetsarna mer än enstaka tillfällen om man tittar uppifrån i halvmörker och är uppvärmningstiden till kok (under lock) för 0.5l vatten ca 4 min och 15 sekunder till 3 min 45 sekunder (0.5 Bar - 0.7 Bar tryck innan munstycke till brännaren) så ligger man i den mest ekonomiska området på en Trangia 27-kök med ca 6.5 - 7 gram gasol per uppkokad halvliter vatten . (Primus Eta solo med kylflänsad gryta drar 5.5 gram gasol /0.5 Liter uppkok)

Räkna man på 0.5 Bar som är den mest ekonomiska farten på en trangia 27 så drar det ungefär 100 gram gasol i timmen, kör man på 1 Bar (uppkokstid 3 minuter och 15 sekunder för halv liter vatten) och 8 gram gasol per 0.5 liter uppkokat (lägre verkningsgrad!) så hamnar man på ca 147 gram gasol i timmen. (teorin att gasflödet viktmässigt per tid ändras av roten ur tryckändring stämmer ganska bra här...).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lindhor Omnifuel och T-röd/Tenol? Kök och brännare 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.