Metanol/Rödsprit?

Styvmoderlig behandling

Spritbränslet behandlas av många med en väldigt nedsättande attityd, till viss del med rätta, men det har ju fortfarande fördelar i vissa situationer.

Pålitlighet. I tester är det gång på gång påvisat 100% pålitlighet med spritbrännare, inga rörliga delar som slits, inga minimala hål som ska rengöras, inga gängor som kan slitas mm.

Enkelhet. Fyll, tänd, laga mat. Klart.

Vikt. På weekendturer eller kortare är spritbrännare det lättaste alternativet, möjligtvis undantaget om man ska släpa med sig spriten i en aluminiumflaska.
Jag har en 12g 120 ml flaska som räcker till minst 4 tillfällen med matlagning, behöver jag mer bränsle tar jag en 0,5 liters läskflaska på 25g.
Behöver jag ännu mer bränsle än dessa 2 flaskorna är det definitivt dags att välja ett alternativt bränsle.

Ekonomi. Mycket billigare med sprit än gas.

Miljö. Bränsle från förnyelsebara råvaror, bränslet produceras lokalt, i egna landet i alla fall.

Definitivt är spritbränsle ett bra alternativ i många fall, med rätt bränsle till rätt tur blir det bäst, tänk själv och tro inte på någon som säger att ett bränsle är bäst i alla tillfällen, det är väl bara gasreligiösa som säger det.
 
Har eldat med 96%, i det närmaste helt sotfritt och en sån sprutt på köket. Vatten är dåligt för mycket.
(Jo det var utomlands och T-röd hade ingen hört talas om men 96 fanns på dunk.)
 
Jo det är först när syret får plats mellan molekylerna som det kan brinna, men i förgasarkök höjer man ju trycket för att få bättre förångning på bränslet, genom den uppvärmda förgasaren. Spritkök och brännare är oftast mera modesta som FMs och Trangia. Vintertillsatsen är ju ingen raket direkt. Till motsats mot 123an som är en RAMmotor. YMMV
 
För min del så är det inte bränslet i sig som styr som brännarutformningen och brännarens reglerbarhet

Med en hatt eller koppbrännare med tillräcklig förgasningskapacitet för att orka koka upp spriten i tillräckligt takt och munstycke för E85 och ren T-sprit så skulle jag mycket väl kunna tänka mig alkohol för kortare övningar då extravikten pga. dess lägre energinnihåll är knappast märkbart i det stora hela.

och skulle någon börja med DME (dimetyleter) i campingsoltuber och kunna skaffa passande munstycke för detta (i stort sett samma som för T-sprit) till köket så skulle jag vara bland dom första att hänga på dörren i den affären.

DME eller metanol är något som kan göras av biomassa på energieffektiv sätt (mycket bättre än tex. etanol) men kräver tämligen stor processfabrik innan skalfördelarna visar sig. - sådant är typiskt som inte går att göra halvdant utan man måste satsa fullt och kan ta ett par bakslag på vägen (på samma sätt som mån-färder) eller så låter man bli helt...
 
sotfri sprit

I trangiakök har jag provat många varianter av sprit som påstås vara sotfri.
Den här har funkat bäst av de jag provat.
http://www.biltema.se/sv/Hem/Inredning/Etanolkamin/Bioetanol-36584/
Ren etanol och ren metanol sotar givetvis inte men de är knepiga att få tag på.
Metanolen är dessutom giftig och absorberas via huden.
Man kan ju också acceptera att spritkök sotar och skydda sig mot sotet med en plastpåse runt den sotiga kastrullen.
Jag är intresserad av alla typer av campingkök och provkör dom gärna även när inte en utflykt är aktuell. Föreslå gärna nya kök att prova men försök inte att få mig att göra mig av med ett gammalt.
 
Trangia själva har ju bestämt sig genom genom att sälja gasbrännare/multibrännare med nya kök, att då diskutera en 60 år gammal sotande lösning visar väl på hurpass konservativt det här med eldning i kök är?

Jag har bestämt mig sot tillhör en gammal tid.

Men ron och filosofeandeutrymmet kring en liten eld kan inte överskattas. Så visst behövs plastpåsar, stålull och grönsåpa hemma.

Giftiga bränslen hör hemma i ett lab och inte nära maten.

Lightdan skrev ovan att rödsprit fungerade väl jämt, i skrotlådan på förrådet fanns kilon med spritbrännare som kloggat igen, krossats och läckte i koppdelen, men så hade de oxså varit med ute på övningar. Alla behandlar inte utrustningen efter dess viktighet.

go tur
 
Etanol i olika former står väl på bordet ibland hos många.

Men metanol var väl det jag mest syftade på.
Givetvis skall man inte dricka förgasarkökbränslen men hantera dem klokt och väl separerat från livsmedel.
go tur
 
Trangia själva har ju bestämt sig genom genom att sälja gasbrännare/multibrännare med nya kök, att då diskutera en 60 år gammal sotande lösning visar väl på hurpass konservativt det här med eldning i kök är?

Jag har bestämt mig sot tillhör en gammal tid.

Så även jag. När Trangia släppte sin första gasbrännare under senare halvan av 80-talet testade jag denna och har aldrig ens övervägt att byta tillbaka och att elda med sprit igen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.