Metanol/Rödsprit?

Hej alla!

Prylguiden från Utemagasinet ramlade in i brevlådan igår. Intressant läsning förstås, men en notis om bränsle på sidan 71 fångade min nyfikenhet:

Om man blandar metanol och rödsprit så sotar det mindre, men ger inte samma värme.
Är det någon som gjort så? Blandat? Hur är i så fall erferenheten?

Kan nämna att som modellflygare är jag tämligen van vid metanol och dess risker och förtjänster.
 
För många

år sedan körde jag med ren metanol eller blandning i spritkök resp som förvärning av fotogenbrännare. Helt klart bättre än den tidens T-röd beträffande sotning.

Gasol har som tipsats om ovan en hel del fördelar.

Thure
 
Rödsprit

Tänk att det fortfarande finns en liten exklusiv skara som använder rödsprit. Det är nog mest av nostalgiska skäl. Moderna bränslen är vida överlägsna , både i effekiivitet och handhavande. Själv använder jag gas som fungerar bra under 3 säsonger. Den fjärde säsongen sitter jag inne och längtar. Men det finns alternativ till den säsongen också. Minns för många år sedan att jag hölls och laborerade med metanol. Det blev lite bättre men inte bra.
 
Tjena!

Jag tillhör den skaran som fortfarande använder T-sprit..mitt Trangia från 1986,har jag ofta med mig i skog o mark,funkar kanon fortfarande :)

/Nicklas
 
Själv föredrar jag kök som dånar. Man hör när en gammal Optimus No00 eller en Omnilite Ti är igång.

När spritköket slocknar blir det ju knappt svalare, man har ju samma värmeeffekt i jackans innerficka;-)

Fotogen året runt säger jag, för ljudet doften och pålitligheten...



Sent from my fucking telephone using Tapatalk
 
Blanda

Själv föredrar jag kök som dånar. Man hör när en gammal Optimus No00 eller en Omnilite Ti är igång.

När spritköket slocknar blir det ju knappt svalare, man har ju samma värmeeffekt i jackans innerficka;-)

Fotogen året runt säger jag, för ljudet doften och pålitligheten...



Sent from my fucking telephone using Tapatalk

---
Trivs som blandmissbtukare
 
Rödsprit för hela slanten.

Är det inte eld under vintern så är det Rödsprit som gäller. på sommaren klarar man sig på rödsprit för det mesta och det är tyst.
visst sotar det, men det vissa att man använder ju ett kök.
 
Sotar mindre om man späder med lite vatten också...

Föredrar gas - även om sprit är tyst, enkelt och billigt.
 
Hej alla!

Prylguiden från Utemagasinet ramlade in i brevlådan igår. Intressant läsning förstås, men en notis om bränsle på sidan 71 fångade min nyfikenhet:

Om man blandar metanol och rödsprit så sotar det mindre, men ger inte samma värme.
Är det någon som gjort så? Blandat? Hur är i så fall erferenheten?

Kan nämna att som modellflygare är jag tämligen van vid metanol och dess risker och förtjänster.

Finns färdigblandat under namnet Tenol =)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...