Vintergas

hej leif
ta nu detta inlägg på rätt sätt..;)

när du pratar om "normal försiktighet ...." vid användande av bensinkök i ett litet tält även om du har absiden.
-hur menar/tänker/gör du då?

vänligen nils
 
Ännu ett skäl att hålla sig till fotogen i multifuelkök (när gasolen inte längre orkar brinna)
- fotogen flammar inte upp som bensin gör...
 
när du pratar om "normal försiktighet ...." vid användande av bensinkök i ett litet tält även om du har absiden.
-hur menar/tänker/gör du då?

Nja, jag använder sällan tält med små absider vintertid (blir oftast GT under kalla tiden). Den stora faran jag ser med bensinkök är väl vid förvärmningen. Ändå säger min erfarenhet är att det sällan och aldrig blir såna lågor om köket så att det skulle vara någon fara för tältväven. Normal försiktighet i min värld är att ha koll på grejerna, kolla packningar, slangar och att allt sitter ihop som det skall så man slipper läckage, titta var man sätter fötterna då man skall in och ut mm...sunt bondförnuft helt enkelt.
 
hejsan leif
med mitt XGK så är det lite svårt att finreglera förvärmningen dvs jag skulle aldrig drömma om att använda det i ett tält. -skulle aldrig våga ;)

med detta vill jag bara vidga debatten så att inte nån nybörjare tror att det bara är att elda på i ett tält..

sedan är det ju naturligtvis upp till var och en att bedömma sin egen situation och förutsättningar.

vänligen nils
 
Varför det? Med normal försiktighet i beaktande ser jag inte problemet.
Oj! Det var verkligen inte vad jag hade väntat mig... Någon som tycker att bensinkök i absid är no problemo, bara man har kollat packningar och vet hur man hanterar köket. Mitt gamla Optimus Explorer hade jag bra koll på när det plötsligt flammade upp i absiden på ett fjällräven Akka (med stor absid alltså) som efter det inte längre var så noggrannt "coatad" på insidan, men det brann inte ner i alla fall. Allt vi människor gör är nog inte fullt ut förutsägbart, bara för att vi följt alla rutiner till punkt och pricka. Hoppas du inte behöver vara med om samma, det var lite läskigt vidhåller jag, och ja, jag hade koll på gejerna innan...
 
Oj! Det var verkligen inte vad jag hade väntat mig... Någon som tycker att bensinkök i absid är no problemo, bara man har kollat packningar och vet hur man hanterar köket. Mitt gamla Optimus Explorer hade jag bra koll på när det plötsligt flammade upp i absiden på ett fjällräven Akka (med stor absid alltså) som efter det inte längre var så noggrannt "coatad" på insidan, men det brann inte ner i alla fall. Allt vi människor gör är nog inte fullt ut förutsägbart, bara för att vi följt alla rutiner till punkt och pricka. Hoppas du inte behöver vara med om samma, det var lite läskigt vidhåller jag, och ja, jag hade koll på gejerna innan...

Trots att man kan ha otur (som du bevisligen hade) tycker jag ändå att det är lugnt att använda bensinköket i absiden.
Att slangar helt plötsligt kan springa läck, o.s.v., det händer så sällan att man inte riktigt kan använda det som argument. Det är som att vara emot gasol i absiden då det händer att gasolflaskor exploderar eller börjar läcka. Det är visserligen betydligt ovanligare, men ändå =)

Det farliga momentet vid användning av flytande bränslen är förvärmningen. Släpper man på för mycket förvärmningsvätska och/eller öppnar kranen innan köket är varmt, då riskerar både tält och hälsa.
Alla kök är individer, och därför bör man enbart förvärma i absiden om man är väl (mycket väl) förtrogen med sitt kök. Dessutom bör man inte plocka fram sitt kök (som man är väl förtrogen med) efter ett år i förrådet, då man sannolikt glömt bort en del av kökets egenheter. Dessutom kan det ha uppstått nya egenheter, som t.ex. dåliga packningar.

T.ex. vet jag precis hur mycket bensin jag ska släppa ut för att förvärmningen ska bli lagom.
Jag vet också hur det låter under förvärmningen då det är lugnt att öppna kranen.
Jag vet också att slangkopplingen på mitt Nova läcker om man bryter/drar i slangen under pumpningen, vilket leder till att hela slangen börjar brinna.

Sen måste man naturligtvis ha en helt annan uppsikt när man kör i absiden.


Bensin har dåligt rykte tycker jag.
Sprit är betydligt farligare, men det är sällan någon reflekterar över det.
 
Oj! Det var verkligen inte vad jag hade väntat mig... Någon som tycker att bensinkök i absid är no problemo, bara man har kollat packningar och vet hur man hanterar köket.

Efter att tvingats ligga inblåst X antal dygn i tält så skulle jag inte ge mej ut på vintertur om jag inte litade på att använda köket i absiden. Redan efter ett par dygn inblåst i tält börjar både hungern och törsten göra sig påmind om man inte fyller på depåerna. Dessutom är det skönt och gosigt på kvällarna att elda på lite om man frusit under dagen.;)
 
Efter att tvingats ligga inblåst X antal dygn i tält så skulle jag inte ge mej ut på vintertur om jag inte litade på att använda köket i absiden. Redan efter ett par dygn inblåst i tält börjar både hungern och törsten göra sig påmind om man inte fyller på depåerna. Dessutom är det skönt och gosigt på kvällarna att elda på lite om man frusit under dagen.;)

Exakt! Håller fullständigt med. Just därför skulle det ju vara så skönt om man kunde köra sitt "något-pålitligare-än-ett-bensinkök-i absiden"-gaskök med en förvisso sjukt hög och smal gastub nerkörd i snön och ändå få en hyfsad effekt. Man blir ju inte ännu mer peppad att plocka ned köket i bitar och serva det om man är trött, frusen och hungrig...
 
Jag använder mitt Omnifuel och bensin både i absiden och inne i tältet till matlagning och för värmens skull. Nu är jag ingen expert på kök men jag har tillräckligt med erfarenhet utav mitt kök för att veta hur jag skall hantera det och hur bränslet fungerar, så jag är inte det minsta orolig. Inte ens min hund störs av att det blir bortåt 30 grader varm inne i tältet och brännaren ryter som ett litet kärnkraftverk. Fotogenen är betydligt lugnare vid förvärmningen än bensin och uppför sig inte lika flammigt.
 
hejsan
som jag nämt tidigare så har jag bla ett XGK(inmonterat i ett trangia).
men det kök jag använder för det mesta är ett MSR windpro dvs ett gasolkök med slang och förvärmningsslinga,
slangen gör att jag kan välja att vända på tuben och blir det riktigt kallt så använder jag Sievert 2208.
-en hajkbricka med alfolie på ena sidan gör att jag törs använda windpro'n i tältet.

vänligen nils
 
Själv van MF-användare, brukar gräva stågrop i absiden vintertid, gott om plats att köra sitt kök i lugn och ro. Kör dock aldrig inuti absiden om det inte är fulväder, har istället köket stående i yttertältets dörröppning. Aldrig i innertältet!

...vill man få lugn förvärmning utan uppflammande bränslebollar så rekommenderas t-sprit som förvärmningsbränsle...

//J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.