Vintergas

Propankök

Jag har flera kök som använder Primus 2000 (propan) även om jag inte använt propanköken på läge,eftersom jag bara använder mina kök sommartid (kajak) och då använder jag numera Trangia med Primus gasolbrännare

På etiketten står propanflaskan det något om -40 grader. På flaskan står det "fyll 0,34 kg. Tara 0,78 kg. PTR (provtryck?) 35 ATM". Flaskan tom väger således > dubbelt så mycket som innehållet.

Så det är inget man bär någon längre sträcka p.av. vikten.

Tittar man noggrant på köket så ser man att jag modifierat det lite genom att såga av benen och satt på en skravmutter för att göra köket mindre skrymmande. Men jäv.. om man tapper bort en skruv eller skruvmejseln till skravmuttern för då blir köket närmast oanvändbart. Och vindskyddet är obefintligt.

Notera också att det är en liten ”knopp” långt uppe till höger på propanflaskan (till höger i bilden). Jag tror det är något slag att övertrycksskydd/säkerhetsventil som xxargs skrev om för några dagar sedan.

Edit ett annat propankök med taran 2,52 kg (nedre bilden)

Per
 

Bilagor

  • primus_2059.jpg
    primus_2059.jpg
    26.6 KB · Visningar: 982
  • primus_2183.jpg
    primus_2183.jpg
    20.2 KB · Visningar: 806
Nu kan vi verkligen tala om PROPAN-kök...

Sådär, nu har jag experimenterat lite mer i spåren av tankarna som uppstod här, 11 inlägg tidigare i den här tråden: http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=680264&postcount=124
Sista adapterdelen anlände, från Storholmen, idag. Men särdeles UL blev det ju inte...: ;)

Det funkar, men gör inte så här. Jag avråder å det bestämdaste! - Dessutom så måste man ordna en värmereflektor att lägga ovanpå AGA PC5:an! Sen så kan man säkerligen elda sin lilla Optimus Crux i mååånga timmar på ren propan så här. :cool: Men det var kanske inte fullt så här ironiskt överdrivet som det var tänkt, Lindal-adaptern ger dock möjligheten att köra ren propan från t.ex. en 2000 vallabrännarflaska (den 8+3 hektosklump som Brune visade ovan) via Primus metallomspunna slang till en Primus Omnifuel med gasolmunstycke. Inte speciellt ultralågviktigt det heller...
 

Bilagor

  • pictPOLtoLINDALtoCRUX-01.jpg
    pictPOLtoLINDALtoCRUX-01.jpg
    137.7 KB · Visningar: 1,012
Ja bensinkök/mf kök i all ära men på en långtur vintertid kan denna kombo vara ett alternativ.

Man kan räkna på det på en sån här stortub,inse lyxen att bara tända och köra ned till bortanför -40.
Ingen förvärmning - vikt 10 kg varav hälften bränsle.

Det kan mycket väl klubba ett bensinkök/mf kök i användbarhet på långtid/långa distanser.
 
Haha vad skönt :)
Den flaskan ihop med ett riktig effektivt kök skulle vara perfekt på en tur med basecamp. Bra också med en flaska som sedan kan fyllas på igen.
Jag föredrar gaskök mot bensinkök men stör mig mer och mer på att jag alltid slänger så många behållare över ett år
 
Någon som vet vilken brännare med eget fotstöd som har högst effekt?
Jag vill kunna smälta snö i en degbunke på ca 7 liter och vill ha en brännare som fixar uppgiften på rimlig tid. Med ren propan och ett effektivt vindskydd kanske det är möjligt även vid sträng kyla?
 
Ja alltså med avlånga primus 2000tuben så är det ju bara och köra med vilken toppmonterad brännare som helst - bara och ställa flaskan i snön.

Haha och dom andra större tubförslagena så ingår ju garanterad fotstöd med hjälp av gasbehållaren - hehe.
Vilken toppmonterad brännare som helst är vickningsäcker bortanför dina hetaste drömmar...

Jag vet inte ens om du skall leta efter brännare för dom här propanflaskorna utan köpa adapter och en toppmonterad brännare.

Sen normalt så kör du med engångs tuber med mestadels butan.
Propan kör inte jag alls i södra Sverige men det kan ju vara en ide om det är -20,-40 hela tiden och så
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.