Wild Woodgas Camp Stove (vedkök)

Trevliga bilder Jamo. Själv experimenterar jag med mitt gamla trangia 25 och har ett fat under som samlar upp. Om jag ställer allt på en uppochnervänd kakform kan jag sitta och elda tom på ett bord vid vindskyddet utan att det blir skador. Med tången kan jag flytta underplåten och därmed hela köket om det skulle brhövas. Mitt gamla trangia med uppklippt öppning för gasslangen har jag vedeldad flera gånger nu. Ju mer inbränt desto mindre sot som smutsar ner. En varning dock att vedelda trangiakök med tunnare gods då det kanske inte tål det.
Ska försöka ta bilder nästa gång.

Gör det, funderar på o göra nåt liknande.... kompisen har lite drygt 20 st gamla trangia liggandes...
 
men vill man ha gengaseffekten med minskad bränsleförbrukning måste man ju gå för dubbelväggigt med primär och sekundär syretillgång.

Den främsta anledningen till det dubbelväggiga är väl isoleringen?

När jag läste om gengaskök var det i alla fall det stora problemet: att uppnå tillräckligt hög temperatur inuti för att det ska genereras gengas från bränslet istället för att bränslet brinner. De spisar som man tagit fram till U-länder har främst varit gjorda av keramiska rör eller dubbelväggar som varit sandfyllda just på grund av detta.
 
Att läsa på om fordonsgengaranläggningar är oxså nyttigt. Envar som tror sig kunna producera gengas ur ett 200 g rör, har en del kvar att lära.
Att det brinner är inte så illa. Somliga med för våt ved klarar ju ju inte ens den delen. Rök, dvs vattenånga värmer maten dåligt.
go tur
 
Den främsta anledningen till det dubbelväggiga är väl isoleringen?

När jag läste om gengaskök var det i alla fall det stora problemet: att uppnå tillräckligt hög temperatur inuti för att det ska genereras gengas från bränslet istället för att bränslet brinner. De spisar som man tagit fram till U-länder har främst varit gjorda av keramiska rör eller dubbelväggar som varit sandfyllda just på grund av detta.

Jag måste erkänna att när det gäller gengas har jag bara läst det som står på olika sidor där jag varit och kollat innan jag byggde mitt eget kök. Där står det på de flesta sidor att primärluften/syret tillsammans med veden och värmwn från elden producerar vedgas. På några sidor står det att det produceras gengas. Tack vare den dubbelväggiga konstruktionen värms luften mellen väggarna upp och stiger upp mot de sekundära lufthålen där varm luft och vedgas/gengas antänds och ökar temperaturen ytterligare.
Jag har fattat det som att gengas och vedgas är samma sak, men det kan gott vara så att jag missuppfattat det.

Faktum kvarstår dock att jag med vedgasköket kokar upp samma mängd vatten snabbare och med mindre bränsle än i liknande behållare utan sekundär lufttillförsel.
 
Den främsta anledningen till det dubbelväggiga är väl isoleringen?

När jag läste om gengaskök var det i alla fall det stora problemet: att uppnå tillräckligt hög temperatur inuti för att det ska genereras gengas från bränslet istället för att bränslet brinner. De spisar som man tagit fram till U-länder har främst varit gjorda av keramiska rör eller dubbelväggar som varit sandfyllda just på grund av detta.

I varje fall på köken vi talar om på denna sidan är dubbelväggarna till för att värma upp luften och få ett luftflöde upp mot de sekundära luftintagen vid toppen på brännkammaren.
Vad jag förstått ger detta de dubbla fördelarna med lufttillgång till gasen från veden samt att luften reagerar lättare med gasen när den är uppvärmd.

Jag tvivlar inte på att det går få ut betydligt högre effekt med bättre prylar, men jag tror inte någon vill bära med sig keramiska eller sandfyllda rör på turerna i skog och mark. Prioriteringen blir såklart väldigt olika på minimal vikt gentemot maximal effektivitet.
 
Har man bott där skogen kryper bort och det eldas oekonomiskt kan man blir lite intresserad av bättre lösningar. Både i MÖ och CA eldas det oftast hemskt oekonomiskt flera ggr per dygn.
 
Har man bott där skogen kryper bort och det eldas oekonomiskt kan man blir lite intresserad av bättre lösningar. Både i MÖ och CA eldas det oftast hemskt oekonomiskt flera ggr per dygn.

Ja, där vill man självklart prioritera maximal effekt per kg bränsle och i sitt hus kan ju spisen väga många kilon utan att det gör något, men på skogsturen vill ingen släpa med sig en 30 kg brännare som man behöver marknadens största ryggsäck för att bära, även om effekten dubblas eller tiodubblas eller vad det kan tänkas handla om. :)
Redan 200 g prylarna ger märkbar effekt.
Har ingen aning om vad det kan bli i % eller watt vid jämförelser öppen eld vs campingkök vs gengasspisar som byggs i områden där man vill spara skog.
Campingvarianten ger märkbar vinst gentemot öppen eld, men jag önskar man kunde förgasa veden 100% i en 100g spis, men önskningar ändrar ju inte naturens lagar.
 
Tom en ganska beskedlig läger eld kan generera 10kW.
Räcker ju ju i en effektiv panna att värma upp en jättekåk men bara några meters omkrets runt eldplatsen

Ett standard gaskök ligger runt 2,5kW på full kräm men ofta kör man ju det på väldigt låg effekt när det börjat koka -
 
Den främsta anledningen till det dubbelväggiga är väl isoleringen?

När jag läste om gengaskök var det i alla fall det stora problemet: att uppnå tillräckligt hög temperatur inuti för att det ska genereras gengas från bränslet istället för att bränslet brinner. De spisar som man tagit fram till U-länder har främst varit gjorda av keramiska rör eller dubbelväggar som varit sandfyllda just på grund av detta.

Nu har jag läst på lite om hur det fungerar rent kemiskt.
I en gengasspis eller gengasfordon förbränns först veden, man får då en gas som består av koldioxid, vatten och kväve. Kvävet reagerar inte kemiskt mera, så det kan vi bortse ifrån.
Vid stark värme reduceras gasen, dvs hög värme slår bort syre från vatten och koldioxid, resultatet blir kolmonoxid och väte, vilket alltså är själva gengasen.
Gengasen fläktas sedan dit den ska förbrännas och ge energi till ett fordon eller spis eller generator eller vad det nu är man vill använda gengasen till. Gengasen är väldigt reaktiv, dvs när den förbränns producerar den en stor mängd energi.

I en vanlig brasa sker förbränning och reduktion i en jämvikt som är beroende av värmen, dvs ju närmare elden desto större andel av förbränt vatten och koldioxid reduceras till kolmonoxid och väte och förbränns igen i ett kaotiskt mönster.

I en wild woodgas stove eller annan liknande vedgasbrännare sker förbränning och reducering kaosartat som i en vanlig brasa, men tack vare den sekundära syrgastillförseln just under grytan koncentreras en högre andel förbränning och medföljande värmeökning just under grytan.
Därför ökar värmebildningen och följdaktigen effekten på vedgasköket.

För den som inte är intresserad av de kemiska processerna bakom blir kortversionen gengasproducering till t.ex fordon kräver en rening och förflyttning av gasen till dit man vill förbränna den. Detta kräver också helt ren gengas.
Brasa ger okontrollerad förbränning av uppstådd gengas.
Campingmodellerna av vedgaskök koncentrerar gengasförbränningen lite extra just under grytan.

Alltså brasa låg effekt. Campingköken högre effekt. Ren gengas väldigt hög effekt.
 
LightDan;666339 sa:
....................

Alltså brasa låg effekt. Campingköken högre effekt. Ren gengas väldigt hög effekt.

Kan nog stämma. Det är ju gaserna som brinner. Det märks tydligt på ett vanligt stearinljus, främst de av sämre kvalitet som ryker extra mycket. Låt det brinna en stund, släck och håll direkt en tändsticka i röken några centimeter över lågan och elden hoppar ner till veken. Eller det klassiska säljartricket att hälla sprit på nyvaxade motorhuven och tända på. Så länge man släcker innan det självslocknar så blir huven inte varm.
På mitt kök ser jag att det rycker grå/brun rök ur hålen runt överkanten när det är varmt och att den röken antänds och brinner ungefär som i en Trangia spritbrännare. Det borde vara något gengasliknande från nederdelen som leds upp mellan mantlarna. Det är också vad jag förstår av tillverkarens beskrivning. http://wildstoves.co.uk/wood-cooking-stoves/wood-gas-camping-stoves/wild-wood-gas-stove/

Vid ca 4.40 syns det hur det brinner en låga i varje hål.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GJM Woodgas Stove Kök och brännare 0
Still Alive Bio Lite camp stove Kök och brännare 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.