Wild Woodgas Camp Stove (vedkök)

Makeld är den lates sätt att elda. Du samlar ihop några markliggande torra vindfällen, hela slyträd m a o.
Bygger av stenar en liten härd där makar du ihop bottnarna på din stammar. Fixar fram lite tände ur ryggsäcken, kompletterar med lite småpinnar och tänder, allteftersom det brinner för du fram din ved, du makar ihop den. När du vill släcka låter du ändarna skiljas åt och vattenbegjuter tills det slutar glöda.
Ingen sågning, ingen huggning bara värme.
go tur

Ah, då har jag fått ett namn på det jag har gjort ett par gånger innan. Visste bara inte att det hette makeld :)

/Andreas
 
Makeld är den lates sätt att elda. Du samlar ihop några markliggande torra vindfällen, hela slyträd m a o.
Bygger av stenar en liten härd där makar du ihop bottnarna på din stammar. Fixar fram lite tände ur ryggsäcken, kompletterar med lite småpinnar och tänder, allteftersom det brinner för du fram din ved, du makar ihop den. När du vill släcka låter du ändarna skiljas åt och vattenbegjuter tills det slutar glöda.
Ingen sågning, ingen huggning bara värme.
go tur

Kärt barn har många namn, hatat har ännu fler brukar man säga. Samma sak har många namn på olika dialekter, yrkesgrupper eller andra grupperingar. Jag kan inte minnas att jag hört begreppet markeld tidigare men tolkade det som en vanlig brasa direkt på marken med eller utan stenring runt och veden staplad efter eget tycke. Men beskrivningen ovan tolkar jag som det jag hört namn på som stjärneld, ceremonield och indianeld. Men som sagt, samma sak kan ha många namn och samma ord kan betyda många saker...

Här är den eld jag tror du menar:
http://www.sau.nu/sau-bilder/eldillustrationer/index.htm
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lägereld#Stj.C3.A4rneld
http://www.varmdoscout.nu/documents/Salen/Stjärneld.pdf
 
Smux och jag har prövat det svenska Glembring.

Med torr ved brinner det friskt och koktiderna var helt ok. Givetvis sotar det.
Efter att ha prövar det med hemtorkad ved ute i naturen gick jag ut med bara tände. Markved i ett grönt land är sällan torr och definitvt inte i 150 mm bitar. Sågen fixar lätt det senare och man blir varm, kärnorna eller cirka 1/4 av det innersta av markveden är torrare och duger, men det blir många pinnar att såga och klyva upp till blyertspenne grovlek, av den pinnbunt på 1/2 metern blev det vedbehovet för lunchkokningen, hemtorkat, kaffe efteråt och en skvätt diskvatten. Det brann väl och rökutvecklingen var oxså god. Effekten var inte som med torr ved.

Efter ha stått ut i 3 dagar kom jag äntligen åter till varmt vatten i kranen och ljus med knapp.
Som vedspis är den för enkel, grov och ofärdig. Hade den haft ett innerrör så att den varit en gengasbrännare hade den varit intressantare och lite tyngre.
Tillverkaren lade ner modellen, det säger en del.
Makeld går vida snabbare, värmer mer och kräver mindre arbete. YMMV
go tur

Jag har inte testat just Glembrings kök, men det verkar som du anstränger dig lite i onödan. Några pinnar som på fotografiet i tjocklek ca 0,5-1 cm bryts i lagom långa bitar, något kortare än diametern på köket passar perfekt. Det görs lätt utan verktyg. Ca 20-25 bitar räcker till att koka 1/2 liter vatten, 50-60 bitar och du kan koka upp och låta sjuda 1 L vatten i någon timma.
Tidsåtgång för att samla och bryta veden ca 2-5 minuter beroende på mängd. Tända köket kanske 5 minuter till och koktid ca 5-10 minuter beroende på mängden vatten.

Jämfört med en makeld har man grytan på vedgaskök innan man startat att tända elden på en makeld. Min erfarenhet är också att det sotar mindre med vadgaskök, men ganska marginellt.

Jag gillar som sagt makelden, men kan definitivt inte hålla med om att den är varken enklare eller snabbare, men varmare och med högre mysfaktor.
Hitta torra slanor en regnig dag är ju också svårt, medan döda grankvistar hänger under ett naturligt regnskydd. Vinst för vedgaskök på den punkten också.
 

Bilagor

  • 20131025_185336.jpg
    20131025_185336.jpg
    65.7 KB · Visningar: 1,468
Ikeas större bestickställ fungerade ju helt ok för såväl kaffekok, pinnbröd/korv-grillning och brödbak (Scones). Jag monterade fötter gjorda av bultar för att assistera draget underifrån och för att minska hettan mot backen. Använde också för säkerhets skull ett grytlock under. Verkar onödigt att klippa ut hål i nerdelen av sidan, går ju lätt att lyfta på grytan för att släppa ner fler pinnar. Kommer helt klart använda det då och då för skognära uteliv där det finns tillgång till torrpinnar och annat brännbart.
 

Bilagor

  • 4.jpg
    4.jpg
    79.5 KB · Visningar: 2,618
  • 5.jpg
    5.jpg
    69.8 KB · Visningar: 1,549
  • 6.jpg
    6.jpg
    117.7 KB · Visningar: 1,697
Trevliga bilder Jamo. Själv experimenterar jag med mitt gamla trangia 25 och har ett fat under som samlar upp. Om jag ställer allt på en uppochnervänd kakform kan jag sitta och elda tom på ett bord vid vindskyddet utan att det blir skador. Med tången kan jag flytta underplåten och därmed hela köket om det skulle brhövas. Mitt gamla trangia med uppklippt öppning för gasslangen har jag vedeldad flera gånger nu. Ju mer inbränt desto mindre sot som smutsar ner. En varning dock att vedelda trangiakök med tunnare gods då det kanske inte tål det.
Ska försöka ta bilder nästa gång.
 
Ikeas större bestickställ fungerade ju helt ok för såväl kaffekok, pinnbröd/korv-grillning och brödbak (Scones). Jag monterade fötter gjorda av bultar för att assistera draget underifrån och för att minska hettan mot backen. Använde också för säkerhets skull ett grytlock under. Verkar onödigt att klippa ut hål i nerdelen av sidan, går ju lätt att lyfta på grytan för att släppa ner fler pinnar. Kommer helt klart använda det då och då för skognära uteliv där det finns tillgång till torrpinnar och annat brännbart.

Det ser väldigt mysigt ut!
Det fungerar väldigt bra med IKEAs ställ, men vill man ha gengaseffekten med minskad bränsleförbrukning måste man ju gå för dubbelväggigt med primär och sekundär syretillgång.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GJM Woodgas Stove Kök och brännare 0
Still Alive Bio Lite camp stove Kök och brännare 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.