Wild Woodgas Camp Stove (vedkök)

Men inte så effektivt...

träpellets deklareras till 4.8 kWh/kg och propan deklareras till 12.9 kWh/kg

ca 7 gram gasol går åt för att koka upp 0.5 liter vatten i en trangia 27 med gasolbrännare och motsvarar då ungefär 19 gram träpellets i värmemängd och värmeverkningsgraden mot grytan är då knappt 50%.

Om man går via konvertering av veden med 70% verkningsgrad till DME (som anses realistisk vid storvolymproduktion). som stoppas på campingasoltub för att brännas i en motsvarande trangia 27 med gasolbrännare (annan munstycke i gasbrännaren förvisso) så skulle det gå åt 27 gram ved för en halv liter vatteuppkok.


Ni som har olika campingvedspisar av olika slag - hur många gram träpellets eller motsvarande torr ved behöver ni för att koka upp en halvliter vatten med så lite 'spill' och onödigt eldande före och efter som möjligt??

Frågan är kanske banal här i svedala men väldigt påtaglig i utvecklingsländerna där jakten på ved bidrar väldigt mycket till ökenspridningen och skogsskövlingen och att förbättra verkningsgraden på värmekällorna för matlagning mm. skulle få väldigt stor verkan av åtgången av ved.
 
Jag tycker köket fungerar över förväntan.
Köpte det inte för effektens skull utan mer "mysfaktorn", det här köket är perfekt för fisketurerna och när man vandrar leder i skogarna. Precis som med öppen eld blir kokkärlen sotiga så man får ha dom i skyddspåse. Jag är mycket nöjd med det hittills.
 
Jag tycker köket fungerar över förväntan.
Köpte det inte för effektens skull utan mer "mysfaktorn", det här köket är perfekt för fisketurerna och när man vandrar leder i skogarna. Precis som med öppen eld blir kokkärlen sotiga så man får ha dom i skyddspåse. Jag är mycket nöjd med det hittills.

Instämmer, och reserv ifall gasen eller spriten tar slut och det inte är lämpligt med öppen eld. Köket är litet, lätt och kan användas med Trangias spritbrännare. Och små kvistar och kottar går oftast att hitta på plats. Och stressa gör jag tillräckligt till vardags, i skogen vill jag varva ner.
 
Men inte så effektivt...

träpellets deklareras till 4.8 kWh/kg och propan deklareras till 12.9 kWh/kg

ca 7 gram gasol går åt för att koka upp 0.5 liter vatten i en trangia 27 med gasolbrännare och motsvarar då ungefär 19 gram träpellets i värmemängd och värmeverkningsgraden mot grytan är då knappt 50%.

Om man går via konvertering av veden med 70% verkningsgrad till DME (som anses realistisk vid storvolymproduktion). som stoppas på campingasoltub för att brännas i en motsvarande trangia 27 med gasolbrännare (annan munstycke i gasbrännaren förvisso) så skulle det gå åt 27 gram ved för en halv liter vatteuppkok.


Ni som har olika campingvedspisar av olika slag - hur många gram träpellets eller motsvarande torr ved behöver ni för att koka upp en halvliter vatten med så lite 'spill' och onödigt eldande före och efter som möjligt??

Frågan är kanske banal här i svedala men väldigt påtaglig i utvecklingsländerna där jakten på ved bidrar väldigt mycket till ökenspridningen och skogsskövlingen och att förbättra verkningsgraden på värmekällorna för matlagning mm. skulle få väldigt stor verkan av åtgången av ved.

Mycket relevant fråga. Bushbuddy vedöket är inspirerat av en spiskonstruktion för utvecklingsländer så vitt jag vet. Effektivare förbränning har varit ett mål med många biståndsprojekt.

Jag har inte mätt åtgången med Bushbuddyn så exakt, men ca två stora nävar ris brukar gå åt.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Trangia som vedkök

Var ute i helgen och hade mitt 40 år gamla trangia med mig då jag upptäckte att gasen var slut. Eftersom jag länge varit nyfiken på att elda med ved i denna så passade det bra att testa nu. Jag hade sedan tidigare klippt upp en ca 5 x 5 cm öppning för gasslangen och den passade nu utmärkt att stoppa in pinnar i. Jag blev förvånad över vilken bra eld det blev trots bara några få små pinnar. Kaffekokningen gick fortare än fort. Jag ska fortsätta testa detta och det blir mindre sot när väl insidan är inbränd som kaffepannan. Kanske en liten sekatör får hänga med också.

Någon som testat detta ?
 
Sekatör brukar inte fungera lika bra på just torr kvistar, man vinner nog inte så mycket på att ha med den.

Naturligtvis borde man elda med ved mycket mera
 
Sekatör brukar inte fungera lika bra på just torr kvistar, man vinner nog inte så mycket på att ha med den.

Naturligtvis borde man elda med ved mycket mera

Kanske inte en sekatör får hänga med då. Jag såg Jula hade en tre kilos påse för en tjuga med exakt sådana småpinnar som går in i Trangias botten. De kallar dessa "startved" ... Behövs bara några få med i packningen för att med enkelhet koka kaffe eller värma mat.
Ju mer jag funderar på Trangia som vedkök desto mer intressant blir det. Med vindskyddet får det blåsa rejält och den lilla elden funkar ändå. Gasadaptern och en liten burk kan få bli komplement istället.
 
Mbatikopio;665343 ... Jag ska fortsätta testa detta och det blir mindre sot när väl insidan är inbränd som kaffepannan. Kanske en liten sekatör får hänga med också. Någon som testat detta ?[/QUOTE sa:
så länge man har god koll och eldar måttligt så fungerar det nog

Problemet är att köket är i aluminium och eldar man bara lite för hårt så kan hela köket plötsligt kollapsa, och det innan köket är synligt rödglödande hett. aluminium har ganska låg smältpunkt, något att tänka på.

Det fins dom som råkat ut för när man fått bakvind i trangiat för att man vänt köket fel gentemot vinden och delar har smält...
 
så länge man har god koll och eldar måttligt så fungerar det nog

Problemet är att köket är i aluminium och eldar man bara lite för hårt så kan hela köket plötsligt kollapsa, och det innan köket är synligt rödglödande hett. aluminium har ganska låg smältpunkt, något att tänka på.

Det fins dom som råkat ut för när man fått bakvind i trangiat för att man vänt köket fel gentemot vinden och delar har smält...

Det stämmer. Jag hade Primus tunna cirkelformade reflektor i botten och det smälte.
Jag har sedan tidigare experimenterat med brännare med blålåga och där höll det på att gå galet men jag hann rädda Trangian från att skadas.
Jag tror som du skriver på att om man inte tokeldar så kan det fungera. Kanske gamla Trangiakök hade mer gods i plåten som spelar in också ?

Blir till att fortsätta testa.
 
Ja, de äldre Trangiamodellerna hade lite tjockare gods - och som sagt aluminium som blir för varmt byter inte färg, det bara imploderar momentant med knappt ens ett 'plupp'... Står det då ett kärl med kokande vätska innuti kan det välta åt vilket (obehagligt) håll som helst!
 
Men inte så effektivt...
......

Nåja. Hur stor är den totala energiåtgången tror du när du värmer med x gram gas ur en burk? Med tanke på borrning och transport av gas runt halva jordklotet, paketering i en engångs-burk, transport av denna till butik, transport hem till dig? etc etc etc - Nog fanken lär det bidra mer till global uppvärmning osv än några pinnar för samma jobb. I stora delar av Afrika må det vara brist på eldningsved, men här handlar det om döda pinnar/kvistar på marken i land/länder med massor av skog och annars hade det förmultnat bara.


-Ska plocka upp några IKEA-diskställ imorgon, enkel och bra lösning. För det mesta använder jag ju själv gas men ibland är det trevligt och lämpligt att köra liten vedspis.
 
Under hela sommarens vandringar använda jag bara mitt vedkök. Det går alldeles utmärkt i alla väder. Först var det lite krångligt att få eld och även att få den till att brinna, men med övning kommer fördighet.

Vedköket gör att jag inte längre behöver släpa på bränsle och jag har ett nytt trevligt moment att pyssla med när jag börjar slå läger - att samla ihop ved :)

Jag har även använt vedköket som mysfaktor även om den elden brinner ut fort och man annars måste mata den ofta...

/Andreas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GJM Woodgas Stove Kök och brännare 0
Still Alive Bio Lite camp stove Kök och brännare 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.