Wild Woodgas Camp Stove (vedkök)

Om bushbuddyn ska räknas som eld är en intressant fråga. Elden är ju innesluten och skadar inte marken. Jag har för mig att på vissa ställen i USA får man inte göra lägereld, men får använda Bushbuddy. Räknas en grill som eld? Ett sprit- eller gaskök kan ju också välta och orsaka brand. I fjällen är ju sällan skogsbrand en stor fara, utan det är ju snarare åverkan på naturen man vill minska och då är bränsleförbrukningen i högsta grad relevant.

Får man inte ta grenar till bränsle, t ex i Abisko nationalpark så får man inte, men då blir det ingen makeld heller.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Får man inte ta grenar till bränsle, t ex i Abisko nationalpark så får man inte, men då blir det ingen makeld heller.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

På kalfjället i varje fall på 1000 möh är det ont om bränsle men med ett sånt här kök borde det gå att klara sig ett par dagar på några kg ved i blyertspennedimension. Samma procedur i nationalpark och i flera naturreservat hävdas liknande regelverk.

Thure
 
Jag hade lite pengar över och köpte denna spis. Flest-prylar-när-han-dör är en favoritlek...

Plockade små kvistar under ett par granar, några större kvistar och lite tallkottar. Krafsade ihop lite hyfsat torrt gräs och en torr ormbunke som jag tände med eldstålet och placerade ihopgnögglat i spisen. Sen matade jag på lite åt gången och kottarna glödde i över 20 minuter. På dem var det bara att mata på mera småpinnar.

Det är ju inte samma finlir som på en Optimus Nova, men tar man det lugnt och eldar med måtta så blir det hyfsad fart på den.



Sent from my fucking telephone using Tapatalk
 
Jag fick testa en sån här i mellandagarna. Var och hälsade på en kompis och han hade köpt den lite tidigare. Den funkade fint att använda om än lite ostabil på snön.

Nu när jag har sett användas live och även tagit på den så har jag bestämt mig för att köpa en själv.


/Andreas
 
Jag fick testa en sån här i mellandagarna. Var och hälsade på en kompis och han hade köpt den lite tidigare. Den funkade fint att använda om än lite ostabil på snön.

Nu när jag har sett användas live och även tagit på den så har jag bestämt mig för att köpa en själv.


/Andreas

Det var mitt kök vi testade. Grävde inte ända ner till marken och glömde lägga pinnar under. Jag köpte det i höstas men har inte hunnit testa det så mycket än. Men nu har jag fått tag på lagom tjock aluminiumfolie som jag ska lägga under som reflektor, se om det blir någon skillnad.
Det fungerar bra om man inte har bråttom. Men det ska som sagt testas mer och blir nog effektivare när jag lärt känna det bättre.
 
För mig gör det inget att det kan ta lite mer tid och pilligare att använda än ett litet och snabbt gaskök. Jag vill inte ha bråttom när jag är ute i skogen och ta den lilla extra tiden att förbereda och underhålla elden i vedköket får mig att känna mig lite avslappnad och närmare naturen :)

/Andreas
 
Jag tog med en trangia brännare som får plats i köket även ihop packat och en skvätt T-dojja. Och jag måste säga, att även om det är att gå tillbaka i tiden så var det helt perfekt på morgonkvisten då man slapp att kravla ur hängmattan och sovsäcken för att leta lite ved till morgonfikat.
Nu funderar jag på att knåpa ihop en lättare och lite mindre brännare av några ölburkar och ta med några centiliter sprit bara för att...
 
Jag tog med en trangia brännare som får plats i köket även ihop packat och en skvätt T-dojja. Och jag måste säga, att även om det är att gå tillbaka i tiden så var det helt perfekt på morgonkvisten då man slapp att kravla ur hängmattan och sovsäcken för att leta lite ved till morgonfikat.
Nu funderar jag på att knåpa ihop en lättare och lite mindre brännare av några ölburkar och ta med några centiliter sprit bara för att...

Jo det är en idé även jag har haft. Förra sommaren köpte jag ett UL 3-1 kök, Evernew Ti DX Set. En liten vedbrännare, en spritbrännare (som bara väger 26g) och möjligheten att bränna torrgastabletter i köket.

Då detta lilla kök har en liten och ineffektiv vedbrännare så tänkte jag "uppgradera" till den i denna tråden. Sen använder jag UL-spritbrännaren som komplement på regniga dagar, eller som du utrycker det, lata mornar...

/Andreas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GJM Woodgas Stove Kök och brännare 0
Still Alive Bio Lite camp stove Kök och brännare 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...