Wild Woodgas Camp Stove (vedkök)

Jag köpte en Wild Woodgas Camp Stove på Naturkompaniet och har nu provat den i två helger. Första helgen trodde jag att pinnarna var för fuktig så det var därför det gick dåligt. Men det blev samma sak den här helgen. Det är jätte lätt att tände den, sen lägger på lite småpinnar några i taget så jag ser att dom tar sig, sen håller jag på så ett litet tag. Sen lägger jag på pinnar ungefär i storlek som lillfingret och sätter dit kastrullen, för då borde det fortsätta att brinna och det gör det också så jag lägger på några till pinnar till, och som oftast så slutar det då att brinna och bara glöder och röker extremt mycket som syns på dom här två bilderna. Om jag då tömmer ut det då börjar det brinna direkt, så då är det dit med två stenar eller stora pinnar som stöd för kastrullen. Jag har fått det att fungerat ganska så bra 2 gånger på fyra dagar, två gånger på ungefär 10 försök.

Den kan vara bra att ha om man vill röka bort myggen men så mycket mer är den inte bra till, eller så är det jag som gör helt fel?

Nu blir det att testa en Littlbug Junior Stove istället.


Nu har jag fått svar ifrån Naturkompaniet angående det här köket, och dom skrev.

..........................................
konsten att välja rätt typ av material att elde med. Viktigt att det är ganska torra kvistar samt att de inte inne håller tex barr.

När man väl börjar få fart på elden så ska man ganska snart få på övre delen på köket.

Sän är det vist kanska mycket en tränings fråga innan man har lärtsig vilket typ av material man kan använda m.m.
..........................................

Torkad barr använde jag ni i helgen till att starta elden med och det startade direkt att brinna, fast så det var inte så lyckad ändå. rätt typ av material och att det ska vara tort, låter inte som ett pålitligt kök. effektivt men opålitligt, fungerar kanske bra varma och fina somrar, när man inte behöver leta under granar för att hitta torra kvistar.

Det hör köket hamnar nog i metallåtervinningen så kanske det kommer till nå nytta. Ska bara göra något sista test när mitt nya kök kommer.
 
Naturkompaniet hade bra kommentarer. Det är en del träning som behövs. Det är en konst att elda. Speciellt när det är blött.
På din beskrivning låter det definitivt som det var bränslet det var fel på. Det brukar bli så om veden är blöt eller om det är för stora pinnar.

Skicka ett PM så kanske jag köper ditt kök! Vill gärna ha ett som är större än min Bushbuddy när jag är ute med familjen.



Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Mitt första test utav köket blev ungefär som du beskriver det, mycket rök och dåligt med lågor och värme. Det löste sig med att jag använder en värmereflektor under köket, då går strålningsvärmen inte ner i marken som gärna vill börja brinna och därmed stjäla massor utav syre.
Det funkar med pajform, grillfolie eller som jag har, reflektorn från mitt bensinkök.
Testa så får du se om det inte blir bättre, jag eldar allt från kottar till huggen ved (små bitar)
 

Bilagor

  • 2012-08-10 17.16.37.jpg
    2012-08-10 17.16.37.jpg
    65.3 KB · Visningar: 3,532
Har ett och efter förra höstens säsong så ställde jag undan det. För det första är det för litet, pinnar på marken är inte i blyertpenneformat eller torra. Till all öppen eld behöver du torrt tände från din packning. Speciellt en regnig dag. Makeld är enligt mitt förmenande enklare, lättare, mindre sotig och har tillräcklig värme för att laga mat över samt värma sig själv en smula. YMMV
 
Vad är en makeld? Gör den inte märken på marken? Inte alltid ett problem, men ofta.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Eld brukar ge spår, dessa kan minskas med att elda på stenar då även syretillförseln ökas.
Välj dock rätt sten, sprängning p g a innevarande fukt blir kraftfull. Givetvis städas eldplats från ved och sten. Aska och eldplats vattenbegjuts. YMMV
 
Mitt första test utav köket blev ungefär som du beskriver det, mycket rök och dåligt med lågor och värme. Det löste sig med att jag använder en värmereflektor under köket, då går strålningsvärmen inte ner i marken som gärna vill börja brinna och därmed stjäla massor utav syre.
Det funkar med pajform, grillfolie eller som jag har, reflektorn från mitt bensinkök.
Testa så får du se om det inte blir bättre, jag eldar allt från kottar till huggen ved (små bitar)

Tack för tippset med värmereflektor.

Med värmereflektor och inte nå barr så ska jag nog kanske lyckas jag också. Så blir ut och göra ett nytt försök.
 
'Problemet' med de här små vedköken är väl den lilla brännkammaren - det behövs inte mycket våt/fuktig ved för att kyla ned köket. Är veden fuktig, använd torr ved (som du kanske har med dig) för att låta det ta sig ordentligt och mata sen småbitar av den fuktiga veden kontinuerligt. Inga stora tunga bitar med mycket massa mao.

Edit: Sen vill elden ha mycket syre - dumt att läa in köket med sten som nån gjort på en bild. Blåser det lite grann brinner köket bättre än om det är vindstilla.

Annars är jag nöjd med mitt WWS. Är det hyfsat torrt så fungerar tallkottar bra som bränsle, behövs inte många för att koka upp en halvliter vatten. Reflektor undertill är ett bra tips, det tar jag också till mig.
 
Vad är en makeld? Gör den inte märken på marken? Inte alltid ett problem, men ofta.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Hitta tre grova grenar eller slanor, bygg en stenbädd, för ihop ändarna parralellt, elda och du har en makeld. Istället för att hugga makar du brännet framåt, när du vill släcka delar du på härden och vattenbegjuter. Yngve Ryds bok Eld är rekommendabel.
 
Hitta tre grova grenar eller slanor, bygg en stenbädd, för ihop ändarna parralellt, elda och du har en makeld. Istället för att hugga makar du brännet framåt, när du vill släcka delar du på härden och vattenbegjuter. Yngve Ryds bok Eld är rekommendabel.

Ah, det var det jag misstänkte. Samerna är eldgudar och Yngve Ryd deras profet. Yngves produktion hör till mina absoluta favoriter bland hyllmetern friluftsböcker.

Tyvärr är det ont om så stora grenar på kalfjället. Det är en av de största fördelarna tycker jag med vedköken, de drar så otroligt lite bränsle. Iallafall Bushbuddyn.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GJM Woodgas Stove Kök och brännare 0
Still Alive Bio Lite camp stove Kök och brännare 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.