Fjällräven - Hur bra egentligen?

Tjena alla skogsmullar, fjälltroll och havslejon!
Har kikat runt en del ang kläder, märken och kvalité och det verkar som att Fjällrävens tid är "ute" medan t.ex. Arcteryx och liknande kläder verkar vara det rätta nu... Nåja.

Nu till frågan: Hur bra är G-1000 egentligen?
Fördelar, Nackdelar om man jämför med t.ex. Goretex osv?


G-1000 är inte bra. Jag har själv slitit ut kläder i detta material på mindre än en vecka. Har inget kvar alls från Fjällräven i klädväg. Har hellre kläder som håller!

Fördelar med G-1000
Vissa byxor finns med rålängd

Nackdelar med G-1000
Dåligt nöttålighet
Dåligt slitstyrka
Omständigt med vax
 
Är det verkligen den enda fördelen med G-1000 materialet är det dåligt ställt :)

Svaret får ju stå för Ingvar, Jag har dock återgått till detta material efter diverse utflykter hos andra sämre. Tycker det håller bra och är skönt. Att vaxa är inget man gör ideligen, tycker det vore bra om jag slapp det men det är ingen deal breaker för mig heller
 
Äldre och nyare Fjällräven...

Jag använder fortfarande pappas gamla FR jackor från 70- och 80-talet. Jag har två par byxor runt 15 år gamla, varav ett par jag bokstavligen levde i när jag bodde på Svalbard, fortfarande i utmärkt skick. Alltså G-1000 plagg som är mellan 40 och 15 år gamla, slitna men fullt funktionsdugliga.

Men alla FR plagg jag köpt efter 2005 (ungefär) ser ut som Schweizerostar, hål i tyget, sömmar som gett upp osv. Detta gäller både G-1000 och MT vävar. Jag har även sett flera kompisars nyare FR byxor fallera totalt, sömmar som spruckit rejält bara efter någon säsong.


Det verkar som det finns ett efter och före datum
 
Får man fråga vad du gör för att slita ut G-1000 på en vecka..i ren nötning?
(inget syrligt menat bara nyfiken)

Edit såg svar ovan nu:
Ingen av min FR plagg har gått sönder på detta sätt.....och dessa används i skog, jobb, mek under flera år.

Endast typ att karborrelås från ficka som har släppt m,m...jag är jättenöjd med mina FR plagg iallfall.
 
Jag använder fortfarande pappas gamla FR jackor från 70- och 80-talet. Jag har två par byxor runt 15 år gamla, varav ett par jag bokstavligen levde i när jag bodde på Svalbard, fortfarande i utmärkt skick. Alltså G-1000 plagg som är mellan 40 och 15 år gamla, slitna men fullt funktionsdugliga.

Men alla FR plagg jag köpt efter 2005 (ungefär) ser ut som Schweizerostar, hål i tyget, sömmar som gett upp osv. Detta gäller både G-1000 och MT vävar. Jag har även sett flera kompisars nyare FR byxor fallera totalt, sömmar som spruckit rejält bara efter någon säsong.


Det verkar som det finns ett efter och före datum

Har samma erfarenhet. Har också sett samma saker på deltagare som jag har haft på kurser. För 2 vintrar sedan var det 3 perssoner som kom med nya byxor, samtliga hade spräckt grenen efter 2 dagae
 
Har samma erfarenhet. Har också sett samma saker på deltagare som jag har haft på kurser. För 2 vintrar sedan var det 3 perssoner som kom med nya byxor, samtliga hade spräckt grenen efter 2 dagae

Vad gör ni? Mina byxor är ganska nya, nog bara 5-6 år gamla ( så efter 2005). Men i princip felfria. Lundhagsbyxorna jag hade innan dess däremot...
 
Får man fråga vad du gör för att slita ut G-1000 på en vecka..i ren nötning?
(inget syrligt menat bara nyfiken)

Edit såg svar ovan nu:
Ingen av min FR plagg har gått sönder på detta sätt.....och dessa används i skog, jobb, mek under flera år.

Endast typ att karborrelås från ficka som har släppt m,m...jag är jättenöjd med mina FR plagg iallfall.

Du har antagligen äldre modeler som har rätt kvalitet, för några årsedan så hade de inte behövt tagit fram nummer serien då samtliga plag var av bra kvalitet. Så nu får vi betala dyra pengar för att få kläder som fungerar i skogen vilket fjällrävens ordinarie sortiment inte gör/gjorde (vet ej hur kvaliten är på kläderna från det senaste året, den kan ha blivit bättre)
 
Vad gör ni? Mina byxor är ganska nya, nog bara 5-6 år gamla ( så efter 2005). Men i princip felfria. Lundhagsbyxorna jag hade innan dess däremot...

Absolut inget som jag inte gjort med mina äldre FR byxor.
Mina äldre byxor har i runda slängar utstått 5-10ggr så mycket slitage som de nya som gått sönder.
 
För att svara på topic så har jag stort förtroende för fjällrävens kläder. Har även en del kläder från fjällräven som jag ärvt från mina föräldrar som är typ från 70-talet

Sen kan jag ju inte säga att jag nödvändigtvis tror att de är mycket bättre än liknande bomull/polyester-blandningar. Typ Itabs vildmarksjackor. Jag tror de kan hålla minst lika länge.

Man får väl också anta att det faktum att fjällrävenjackor kan hålla i flera decennier är att det då ofta handlar om rätt enkla modeller. En enkel Greenland-jacka kan väl hålla hur länge som helst. Däremot tror jag kanske inte detsamma gäller Fjällrävens mer "Tekniska" jackor (om de har några)
 
Absolut inget som jag inte gjort med mina äldre FR byxor.
Mina äldre byxor har i runda slängar utstått 5-10ggr så mycket slitage som de nya som gått sönder.

Nåja vi verkar vara en del som har bra och en del som har dåliga erfarenheter, så inget nytt under solen alltså. Inget staistikst säkert underlag att dra tvärsäkra slutsatser ifrån verkar det som
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
RolandF skillnad mellan Yupik resp Nuuk parkas från fjällräven? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Nåman Bristande kvalitet Fjällräven G-100 Kläder 47
Ante50 Fjällräven Eco Shell Kvalitet Kläder 3
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
axed Fjällräven Övik Eco-Shell Jacket Kläder 0
triptrapp Fjällräven keb expedition down jacket Kläder 0
triptrapp Fjällräven keb touring padded trousers Kläder 0
triptrapp Fjällräven bergtagen underställ Kläder 3
Ldf Fjällräven Vidda Pro Jacket Kläder 2
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
m490c Fjällräven Bergtagen Eco shell Kläder 9
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
godzilla43 Vintage herrar Fjällräven läderjacka Kläder 6
oloeve Fjällräven Gaiter trousers no.1, erfarenheter? Kläder 7
Schneeberger Fjällräven Bergtagen EcoShell? Kläder 0
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
haiwa fjällräven keb trousers Kläder 3
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
Smogz Fjällräven trecking tights Kläder 3
andersmossing Alternativ till Fjällräven Greenland Kläder 43
Davva2 Hur avgöra om en Fjällräven Expedition är en kopia Kläder 6
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
fredrik.jansson89_gmail.com Fjällräven Keb eco-shell Kläder 12
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
Mambz Fjällräven Keb Kläder 15
AXLSN Fjällräven keb eco-shell trousers Kläder 0
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
Rejk Fjällräven Eco Trail dragkedje problem. Kläder 1
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
erephus Motsatt alternativ till Fjällräven Vidda - G1000 Kläder 9
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
Gråbuse Fjällräven Hydratic-material? Något att ha? Kläder 2
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
rJohansson Lundhags Traverse Pant eller Fjällräven? Kläder 22
Riddleo Fjällräven Keb Jacket Kläder 2
fjording Fjällräven Keb Gaiter Trousers? Kläder 13
Hutterstrom Fjällräven Greenland Winter på sommaren? Kläder 15
fjording Vinterparka: Fjällräven Kyl (eller Canada Goose) Kläder 1
Topi Fjällräven Älv knickers – svarta stl 48 Kläder 16
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
Schneeberger Fjällräven Keb jacka Kläder 8
Karolina P Fjällräven Greenland Parka (w) Kläder 4
niklas_axelsson Fjällräven Numbers Kläder 19
grodanbolle Byxor i stretsch (fjällräven kalfjäll) Kläder 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...