April-april-turer

Hej är fruktansvärt sugen att ta en tur här runt orust på västkusten nu i dagarna, trots regn och rusk. Men jag har ingen våt eller torrdräkt och söker lite tipps på kläder? Måste jag investera i ett par typ dykarhandskar, eller går det utan. Underställ +överställ + skaljacka +flytväst?

Tacksam för svar och fräcka bilder allesammans!
 
Hej är fruktansvärt sugen att ta en tur här runt orust på västkusten nu i dagarna, trots regn och rusk. Men jag har ingen våt eller torrdräkt och söker lite tipps på kläder? Måste jag investera i ett par typ dykarhandskar, eller går det utan. Underställ +överställ + skaljacka +flytväst?

Tacksam för svar och fräcka bilder allesammans!

Händerna blir snabbt kalla så något behöver du, antingen poogies eller ett par neoprenhandskar. När det gäller fingerhandskar av neopren blir de lätt för tjocka vilket gör att ditt grepp om paddeln blir lidande, inte alls skönt. Fördrar antingen tunna fingerhandskar eller - om det är kallare tumvantar. Kolla en paddelbutik. Paddlar du i sällskap och ni vet att ni snabbt kan plocka upp varandra så funkar klädseln du beskriver, ska du paddla ensam så bör man nog, med tanke på vattentemp tänka torrdräkt.

Ett tips om du använder skaljacka - rinner lätt vatten längs handlederna, in i jackan när du paddlar, oskönt. Fixar sig med poogies eller - alternativt ett par handledsmuddar av neopren.
 
har du smal och rank kajak och inte jätteerfarenhet ska du nog se till och ha jävligt bra kläder så du inte dränker dej. men har du en superstadig kajak och är van så kanske du inte behöver räkna med att bada.
jag kör mest bred Yukon vintertid så jag har inte badvänlig klädsel, vilket säkert anses som fullkomligt idiotiskt av många. jag har bara undantagsvis torrdräkt för jag tycker det är jävligt oskönt. men även med torrdräkt så behöver du ha bra på dej på händerna och huvet om du riskerar att plurra. paddelhandskar som sitter kvar på paddeln värmer extremt dåligt när man ligger i sjön. så kanske det är smart åxå att testa å bada i utrustningen först så du ser att du tar dej upp igen och får testa att klädseln funkar. för tar du dej inte upp i kajaken så lär du ju knappast simma in till land heller även om du har torrdräkt. i medvind tar man sej fram hjälpligt, men simma i motvind med torris är bara att glömma. så skaffa eller låna kläder och fixa sällskap å testa sen att plurra innan du/ni ger er av. för att paddla själv med rank kajak och dålig erfarenhet av vinterpaddling eller paddling i kallt vatten å kyligt väder, är väl inte nån superhöjdare. ligger du i tillräckligt länge med torrdräkt så blir även det kallt.
men du kanske har bra koll och erfarenet??
med torrdräkt, vettigt under, neoprenhandskar på händerna och varmt på fötterna, neoprenhuva på huvet, eller i alla fall med i kajaken så man kan ta på sej om det börjar bli risk för bad. men det är jävligt svårt att ta på sej huvan i kajaken i vågor, så det får man komma på innan man är ute i skiten. flottör eller flottörer och pump och en vettig möjlighet att sätta fast paddeln på kajaken så man ka ta sej upp med flottör. helst en polare som man badar lite med ett par timmar å testar att rädda varann å tömma kajakerna, och vettiga kajaker, så ska det väl inte vara några problem.

fy fan va tråkigt det där blev! jag som kör hela vintern i bred kajak i icke badvänliga kläder, å jag lever ju fortfarande.
men i riktigt skitväder eller när man kör i vågor i hård vind, då händer det att även jag tar på mej rätt klädsel. exempelvis igår då.

lycka till då å håll dej nära land.
men bada med kajaken minst en gång innan du drar iväg så du vet vad som väntar, ifall...

ps. point 65s tumvantar i neopren funkar bra. är det kallt kan man ha domihop med handskar som sitter på paddeln. dom håller ganska tätt åxå när man badar vilket är det viktigaste.

ps.ps. det är kul att vinterbada med torrdräkt och bra klädsel : )

ps.ps.ps. lite isolering i kajaken är ALDRIG fel. det värmer gött! helt utan blir det mkt kallare
 
Hej är fruktansvärt sugen att ta en tur här runt orust på västkusten nu i dagarna, trots regn och rusk. Men jag har ingen våt eller torrdräkt och söker lite tipps på kläder? Måste jag investera i ett par typ dykarhandskar, eller går det utan. Underställ +överställ + skaljacka +flytväst?

Tacksam för svar och fräcka bilder allesammans!

Har du en gång börjat med torrdräkt och torrhandskar kopplade till dräkten så vill du inte ha nåt annat sen. Som gammal yrkesdykare är jag extremt kräsen och man lever det här livet bara en gång, det går inte att pausa och backa.
Dyrt, javisst, men är det bättre med hypotermi och begravning? Säkerheten har ingen prislapp.
 
Vilka snabba och bra svar, tackar och bugar!
Ja säkerheten är ju såklart viktig.. Jag har "plurrat" några gånger i fullt seglarställ med och utan flytväst för att testa och det är inte kul, varken i swimming pool med nån som sprutar vatten på en eller i havet hehe.

Om jag ska vara helt ärlig har jag aldrig snurrat med kajak så jag har inte "upplevt" det, trotts att jag paddlat till och från i 10 år. Så kanske är min kajak mindre rank, eller så har jag vart ute i för mesigt väder.

Men nu tänkte jag mig mest en kort tur ut till några klippor där sälarna övervintrat, kanske 1h fram och tillbaks. (Ja, ja det spelar ingen roll hur kort tur det är om man väl snurrar men men..) Där jag kan hålla mig relativt nära kusten (15m höga vertikala berg, Game over haha).

Ja,ja, vi får se! Kanske blir torrdräkt och en förmidda med att snurra i kallt vatten.
Tack igen för svaren iaf :)
 
blir det bara en kortare tur kan du ju välja lämpligt tillfälle med vettigt väder. då är det väl bara att köra och hoppas att du inte plurrar den här gången heller, och om du ändå gör det, så gör det INTE där det är 15 meter hög "strandkant"
det går säkert bra. det brukar det ju göra.
du får väl ta med några dunkar vatten som lite extra barlast så kajaken blir lite stadigare
 
Jaha, men om man liker snø så har vi ett blogginnlegg til - gårdagens tur. :) Til padlernes hytte på Våje. Her er det vakkert hele året. For en drøy måned siden var det vår der ute, men nå var det full vinter igjen. Neste gang kanskje det er sommer...

Vel, om man vil se flere bilder så fins det her i bloggen.
 

Bilagor

  • P4090091_1 (1).jpg
    P4090091_1 (1).jpg
    43.4 KB · Visningar: 458
Örsbaken

Paddlade en fin tur ut på Örsbaken i det soliga och fina vädret idag. Möte med både sjöfågel och ett finskt fartyg som låg för ankar mellan Ledskärs och Kölshlasens fyrar. /Jampa
 

Bilagor

  • IMG_1778.jpg
    IMG_1778.jpg
    38.7 KB · Visningar: 370
  • IMG_1787.jpg
    IMG_1787.jpg
    41.2 KB · Visningar: 369
  • IMG_1788.jpg
    IMG_1788.jpg
    41.4 KB · Visningar: 433
va ute i helgen som var, på årets femtionde och femtioförsta tur. fantastiskt fint väder. men nu börjar det nästan bli lite väl varmt för en annan : )
man vill ju helst ha lite snö och is för att det ska kännas bra.


idag blev det en provtur an min nya ilsket göna prijon marlin. made in HTP förstås : ) den är så grön så dom gröna sjömärkena ser bleka ut.
det blåste utifrån och trots den inte så hårda vinden fick jag otroligt fina långa surfar mellan några öar, där det blev ganska bra vågor. den verkar helt fantastiskt fin att surfa med, även om gubben som sitter i väger en del : )
den kommer säkert att bli min nya surffavoritkajak
jag längtar redan ut igen.
-fan va kul!!!
 
idag blev det en provtur an min nya ilsket göna prijon marlin. made in HTP förstås : ) den är så grön så dom gröna sjömärkena ser bleka ut.-fan va kul!!!

Du kanske kan köra en modern variant av vrakplundring genom att lägga dig på fel sida av några grynnor och sen ta rätt på resterna efter de båtar/fartyg som går på ;-)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.