Hur diskar ni stormköket?

Toapapper

Jag har i alla år använt samma diskmetod i fält.
Efter matlagning torkar jag ur kärlen med toapapper. Om det behövs kokar jag först ca en dl vatten i den skitigaste grytan, för att sedan skölja den övriga disken i samma vatten. Sedan toapapper.

Det viktigaste är att kärlen är absolut torra innan de packas.
Det till diskning använda toapappret hamnar i soppåsen med alla andra sopor jag genererar. Soppåsen slänger jag när jag kommer hem eller om jag provianterar på färden.
Grundprincipen är att det jag bär med mig ut, kan jag gott bära med mig hem.

Diskmedel har jag med mig, men det används nästan bara till att tvätta glasögonen.
Jag undviker att diska / skölja disk i en bäck eller sjö. Tanken är att smuts från diskning etc skall hamna i jord där det finns bakterier och svampar som är bra på nedbrytning. Försöker att följa detta även när jag är ute med båt.

På längre turer har jag med mig en svamp eller en wettex. Den är till för campingdusch. Jag blandar i en liten sprayflaska en droppe diskmedel / flytande tvål och lite vatten. Min nuvarande sprayflaska tror jag att jag fick hos optikern senast jag bytte glasögon. Stor som ett läppstift ungefär. Jag blöter svampen i vatten och kramar ur den. Sprayar lite på svampen. Torkar av en kroppsdel. Blöter svampen i vatten, Kramar ur. Torkar nu, utan att först spraya, samma kroppsdel. Upprepar med ny kroppsdel, tills jag känner mig nöjd.
I nödfall klaras detta med 1 liter vatten eller mindre, men jag brukar använda tre.

Använder jag wettex så brukar jag kassera den använda, Mest för att slippa torka den. Man klarar sig bra med en halv duk/tvätt. Sprayflaskan tömmer och sköljer jag ur efter användning. För att tvätta hela kroppen (ej håret) går det alltså åt en droppe Yes, tre liter vatten och en halv wettex-duk.

Jag använder ofta ett gammalt Fjällräven Alu Q3 tält. Då är det möjligt att resa tältet utan innertält som en trevlig badanstalt. Om man värmer vattnet innan man tvättar sig, samt bara klär av den kroppsdel som tvagas, så är det möjligt att tvätta sig även i smällkalla vintern utan att det blir obehagligt.

Har man varit ute några dagar känns det otroligt skönt att få tvätta sig.

Om jag uträttar mina behov i skogen välter jag först upp en tuva. Det toapapper som används vid tillfället blir kvar under tuvan tillsammans med bajset. Jag räknar med att jordbakterier och svampar gör processen kort med både bajs och papper.

/John
 
Gräv en liten grop med något av besticken (innan du diskat) om du har för mycket matrester.

Jag tycker det är bättre att lägga matresterna "öppet men dolt", d.v.s. så de inte syns men insekter och smådjur kommer åt dem.

Inne i täta buskar och smår kan vara vettigt.

Men det är klart att blir det 3 dl makaroner över så är det kanske bättre att gräva ner dem.
 
Ja huvudsaken är väl att det inte syns. Har sett makaroner lysa mot sjöbotten någon gång när jag skulle bada. Ofräscht, och inget man behöver utsätta andra för i onödan tycker jag. Snår funkar väl bra det med.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.