Hur diskar ni stormköket?

Själv har jag alltid druckit vatten i fjällen, på skridskoturer och löpning i skogen (västergötland) med den enda regeln "över jordbrukslandskap" och aldrig blivit sjuk, trots hundratals liter.

Det där brukar kallas "anekdotiska bevis". Att du inte blivit sjuk betyder inte att andra inte riskerar att bli sjuka. Människor är olika känsliga, och det är aldrig roligt att tvingas avbryta en tur på grund av magsjuka.
 
Intressant det xxargs skriver om surfaktanters bakteriedödande egenskaper. Det strider ju mot de flestas vardagliga erfarenhet av den väldoft, som sprids från vanskötta wettextrasor o.d, jfr Ute Jämts beskrivning ;). Det finns ju också någon anledning till att sjukvården bara använder flytande (sterilförpackad) tvål.

Jag skulle gärna vilja veta mer. Kan skillnaden bero på att det krävs en hög koncentration av en surfaktant i vattnet, för att miceller (de "klumpar" med hydrofil utsida och hydrofoba "svansar" vända mot mitten, som xxargs beskriver) skall bildas?
Eller på att de flesta surfaktanter för hemma bruk (tvålar, diskmedel) är pH-neutraliserade för att inte för mycket gå åt vår hud? Skall läsa mer på innehållsförpackningen nästa gång ;)
 
Ett gulligt anektotiskt bevis var vår "doc" på Cypern som gradvis vande sig vid den spännande sörja som fanns i kranvattnet, han beklagade att vi som drack flaskvatten var tunnisar. Väl hemma i Örebro hade han ju bara svenskt kranvatten att tillgå, kloret slog ut hans exotiska bakterieflora och han höll på att torka ut.

Så vem behöll stridsvärdet och vem var pytt?
 
Tänker man sig för vid vattentankning är det sällan något problem i Sverige. Att undvika jordbruksmarker är ett bra tips.

Raskesven
 
Senast ändrad:
Jo, så kanske det är, men jag har kört med samma normala förnuft i både Sydamerika och Asien utan problem.

Lite får man väl tänka sig för, men min renlighetsnivå verkar vara ljusår från de som skrivit här tidigare.

Lite provocerande kanske, men är de inte så att de är de som ständigt är rädda och försiktiga med maten samma som alltid blir magsjuka?

//David

Min uppfattning är att de som blir magsjuka blir magsjuka. Matförgiftning och infektionssjukdomar brukar bero på patogener av olika slag...

//J
 
hejsan johan
var kanske lite förhastad gällande cancer..
http://www.ivl.se/publikationer/imp...ingsmedel.5.7df4c4e812d2da6a416800044391.html

använder själv galltvål, dock inte till disk.. åtminstone inte för närvarande..;)
vänligen nils

Ok, intressant att limogen ändå inte verkar vara helt okontroversiellt.
Trodde förresten att det var ett ämne som tillsattes för doftens skull..?

Hmm, galltvål utan, en lätt doft av oxgalla, kanske inte är lika kul ;)..

//J
 
Intressant det xxargs skriver om surfaktanters bakteriedödande egenskaper. Det strider ju mot de flestas vardagliga erfarenhet av den väldoft, som sprids från vanskötta wettextrasor o.d, jfr Ute Jämts beskrivning ;). Det finns ju också någon anledning till att sjukvården bara använder flytande (sterilförpackad) tvål.

Jag skulle gärna vilja veta mer. Kan skillnaden bero på att det krävs en hög koncentration av en surfaktant i vattnet, för att miceller (de "klumpar" med hydrofil utsida och hydrofoba "svansar" vända mot mitten, som xxargs beskriver) skall bildas?
Eller på att de flesta surfaktanter för hemma bruk (tvålar, diskmedel) är pH-neutraliserade för att inte för mycket gå åt vår hud? Skall läsa mer på innehållsförpackningen nästa gång ;)

Som sagt detta biter inte på allt utan vissa familjer av bakterier - sedan är det inte bara bakterier utan också svampar och annat gojs som växer i den förorenade wettexduken - och till slut hur koncentrerat är det av diskmedlet i wettexduken egentligen - alla tensider är kanske förbrukade (bundna till fetter) och ingen kvar som jagar bakterier??? - tvättar man med tvål och vatten så är koncentrationerna helt annat än en wettexduk som har gnidit av kanske flera bord och porerna fyllda med matrester.

Sedan tror jag det skiljer sig mellan olika detergenter hur bra de biter på bakterier - tex. så finns de anjon, katjon och nonjonaktiva-tensider och i exemplet på länken om virkon så angavs att cellytan på en bakterie kan vara ganska negativ och då är tex .inte nonjon-tensid så intresserad av det, och nonjontensid vill man ha för att det skall fungera i saltvatten tex., medans katjonaktiv tensid är jätteintresserad av bakterier med negativ yta och är den aktiva desinficerande medlet i sårtvätten desivon.

tvål och såpa är anjonaktiv tensid och är inte så aktiv på bakterier som katjonaktiv tensid och dom flesta vet vad som händer med tvål och såpa tillsammans med saltvatten eller väldigt kalkaktigt vatten. (det var ju nästan revolution när när det kom tvålar som också fungerar i saltvatten - mycket tack vare nonjon-aktiva tensider)

diskmedel är ofta en blandning an nonjonaktiv och anjonaktiv tensid.

Diskmedel är inte avsedd att desinficera även om den kan ha en viss verkan av det (och jag tror vanlig tvål är bättre i det avseendet iom den mer koncentrerade användningen i samband med sårvård) och i samband med regöring av sår så handlar det om att till stor del avlägsna stora mängder med bakterier så att det som är kvar kan hanteras av kroppens egen försvar.
 
Tackar! ...och försöker nödtorftigt hänga med i svängarna. Brorsan (som är yrkesskadad på området) gick också igång på ämnet och höll en längre föreläsning (som dock mynnade ut i att man inte skall förlita sig på tvål och diskmedel som bakteriedödare - vissa dör, vissa käkar tvål/diskmedel och frodas ;)). Ytkemi verkar otroligt spännande, känns som jag missat något i livet ;)
 
Precis - för många bakterier är tvål och tensider gift, för andra så är det mat, och om det inte är bakterier, så finns det olika typer av svampar etc.

- det är väldigt få ämnen i naturen som det _inte_ finns några bakterier som gillar det - dessvärre finns det flertal av männskan skapade syntetiska ämnen som naturen har mycket svårt att bryta ned - varav många kommer från Dupont, 3M, Honywell... (tex teflon, köldmedier etc.)
 
Senast ändrad:

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.