Hur diskar ni stormköket?

Just därför är min lilla bit hårdtvål alltid med i packningen (det är en halv sån här liten hotelltvål, väger inte mycket och har flera funktioner).
 
Onekligen intressant om tvål...

...kanske dags att hitta ett användningsområde till för min galltvål..?

//J
 
Brorsan håller på med forskning på virus - och där måste man spränga cellerna för att få ut dessa, så där fick man en del berättat...

Om man vill se en ovanligt god beskrivning hur vircon [1] fungerar så kan man titta på en lång inlägg http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=51352 - en liten bit ned av 'kävlingepågen'

där handlar det inte om infektioner på kroppsdelar, utan snarare i bilens AC med stank som följd... ;-)

[1] används på sjukhus och i lantbruk för desinfektion
 
hejsan joru
galltvål som diskmedel låter intressant, dock innehåller den flytande galltvålen limonen(ett cancerframkallande ämne vad jag förstår)
ett annat alternativ är ju såpa, brukar dock kunna innehålla både färgämne och parfym..

vänligen nils
 
Bacillskräck??

Hej,
Nu har jag inte läst alla detaljer i tråden men blir lite förvånad. Många linkande diskusioner på utsidan är i samma anda.
Själv har jag alltid druckit vatten i fjällen, på skridskoturer och löpning i skogen (västergötland) med den enda regeln "över jordbrukslandskap" och aldrig blivit sjuk, trots hundratals liter. Diskat med tager-vad-man-haver, diskmedel är bra, men anars funkar grus, grenar, mossa, blåbärsris osv.

Även risken att få i sig metall verkar vara en stor rädsla. Mig veterligen är inte aluminium skadligt i grundform och passerar rakt igenom.

Varför denna bakterie/materialskräck?
Är det ett tecken i vår tid där allt ska vara säkrare än säkrast?

Magen och kroppen är inget kliniskt rent lab, den tål en hel del, det har evolutionen hjälpt oss med.

mvh
David

PS Med 2 barn på dagis är det en helt annan femma med magproblem under vintern....
 
Hej,
Nu har jag inte läst alla detaljer i tråden men blir lite förvånad. Många linkande diskusioner på utsidan är i samma anda.
Själv har jag alltid druckit vatten i fjällen, på skridskoturer och löpning i skogen (västergötland) med den enda regeln "över jordbrukslandskap" och aldrig blivit sjuk, trots hundratals liter. Diskat med tager-vad-man-haver, diskmedel är bra, men anars funkar grus, grenar, mossa, blåbärsris osv.

Även risken att få i sig metall verkar vara en stor rädsla. Mig veterligen är inte aluminium skadligt i grundform och passerar rakt igenom.

Varför denna bakterie/materialskräck?
Är det ett tecken i vår tid där allt ska vara säkrare än säkrast?

Magen och kroppen är inget kliniskt rent lab, den tål en hel del, det har evolutionen hjälpt oss med.

mvh
David

PS Med 2 barn på dagis är det en helt annan femma med magproblem under vintern....

Visst kommer man långt i Svedala med din princip, på andra ställen är tillgången sparsammare och innehållet mer krävande...

//J
 
Funkar på andra ställen också..

Jo, så kanske det är, men jag har kört med samma normala förnuft i både Sydamerika och Asien utan problem.

Lite får man väl tänka sig för, men min renlighetsnivå verkar vara ljusår från de som skrivit här tidigare.

Lite provocerande kanske, men är de inte så att de är de som ständigt är rädda och försiktiga med maten samma som alltid blir magsjuka?

//David
 
hejsan joru
galltvål som diskmedel låter intressant, dock innehåller den flytande galltvålen limonen(ett cancerframkallande ämne vad jag förstår)
ett annat alternativ är ju såpa, brukar dock kunna innehålla både färgämne och parfym..

vänligen nils

Intressant, har du någon källa..? Som jag har förstått det så kommer ämnet från citrusfrukter och är inte klassat som cancerogent...

Gillar ju galltvål, kanske finns utan citrusdoft :)...

//J
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...